در سال‌های اخیر تراکنش با بیت‌کوین بعنوان وسیله مبادله در حال افزایش بوده است. تقریبا همه سرمایه‌گذاران، چه از حوزه مالی سنتی و چه از حوزه ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین (BTC) را بعنوان یک ذخیره بلندمدت، به «طلای دیجیتال» شبیه می‌کنند.

اخیراً بانک مرکزی السالوادور فاش کرد که شهروندان این کشور که در خارج از کشور زندگی می‌کنند بیش از 50 میلیون دلار حواله برای دوستان و خانواده خود ارسال کرده‌اند. برای توضیح بیشتر، داگلاس رودریگز، رئیس بانک مرکزی السالوادور، اعلام کرد که حواله‌های بیت‌کوین به ارزش 52 میلیون دلار از طریق سرویس کیف‌پول دیجیتال ملی این کشور Chivo، تنها در پنج ماه اول سال پردازش شده است.

همانطور که با افزایش قابل توجه در پذیرش پروتکل‌های پرداخت لایه 2 مانند شبکه لایتنینگ مشهود است؛ بیت‌کوین بعنوان یک رسانه پرداخت در حال افزایش بوده است. تا این مرحله، حجم تراکنش‌های بیت‌کوین در حال حاضر به میزان 400 درصد در دوازده ماه گذشته افزایش یافته است.
حالا سوال پیش‌آمده این است که آیا بیت‌کوین بعنوان یک روش تراکنش روزانه واقعا امکان‌پذیر است یا خیر. به خصوص از منظر بلندمدت باید بررسی شود؛ زیرا در مقایسه با شبکه‌های دیگر مانند اتریوم، سولانا یا کاردانو، بیت‌کوین هنوز در زمینه‌های کلیدی از جمله مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی تراکنش عقب است.

کاهش استقبال از بیت‌کوین

به گفته کوربین فریزر، رئیس خدمات مالی صرافی بیت‌کوین و توسعه‌دهنده کیف‌پول ارزهای دیجیتال Bitcoin.com، بیت‌کوین اولین مزیت خود را بعنوان پول نقد همتا به همتا (P2P) از دست داده است. این موضوع به این دلیل است که از سال 2016، جامعه بیت‌کوین هر کاری که ممکن است انجام داده تا به کاربران خود توضیح دهد که آنها تراکنش با بیت‌کوین را برای پرداخت‌ها یا اهداف مربوط به حواله حذف کنند.
او اضافه کرد: «موارد استفاده از حواله و پرداخت‌های نقدی P2P به سایر بلاک‌چین‌ها با توان عملیاتی بالاتر و کارمزد کمتر منتقل شده است.»

آیا تراکنش با بیت‌کوین روش معقولی است؟

منبع: cointelegraph.com