اکسودوس، کیف پولی غیر حضانتی (غیر متمرکز) است که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. اما آیا اکسودوس بهترین کیف پول موجود در بازار است؟ در ارزیابی کیف پول اکسودوس، همه چیز را از امنیت، ویژگی‌ها و قابلیت استفاده تا سکه‌های پشتیبانی‌شده، انواع دستگاه‌ها و موارد دیگر بررسی می‌کنیم.

اکسودوس یک کیف پول ارز دیجیتال چند ارزی غیر حضانتی است که امکان ذخیره انواع ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. این نوع کیف پول برای سرمایه‌گذارانی جذاب است که می‌خواهند کلیدهای خصوصی خود را بدون دخالت شخص ثالث مدیریت کنند. اکسودوس به صورت اپلیکیشن موبایل، نرم‌افزار دسکتاپ و افزونه مرورگر در دسترس است.

اکسودوس یکی از بهترین کیف پول‌های غیر حضانتی ارز دیجیتال است. دلیل این امر این است که اکسودوس به سرمایه‌گذاران کنترل کامل بر ارزهای دیجیتال خود را می‌دهد. کاربران هنگام تنظیم کیف پول خود برای اولین بار، کلیدهای خصوصی خود را دریافت می‌کنند. کلیدهای خصوصی توسط یک عبارت عبور ۱۲، ۱۸ یا ۲۴ کلمه‌ای پشتیبانی می‌شوند.

نکته مهم این است که اکسودوس این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را به صورت غیر متمرکز ذخیره کنند. اکسودوس با چندین دستگاه و سیستم‌عامل سازگار است. در تلفن‌های همراه، این شامل iOS و اندروید می‌شود. نرم‌افزار دسکتاپ برای ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است. همچنین از مرورگرهای وب از جمله افزونه‌های کروم و بریو پشتیبانی می‌شود.

کیف پول اکسودوس

عملکرد اصلی اکسودوس ذخیره ارزهای دیجیتال است. این کیف پول از استانداردهای شبکه‌ی گسترده‌ای از جمله بیت کوین، اتریوم، پالیگان و کاردانو پشتیبانی می‌کند. به صورت پیش‌فرض، اکسودوس از ۲۶۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. تا زمانی که شبکه مربوطه پشتیبانی شود، کاربران می‌توانند هر توکنی را به صورت دستی اضافه کنند. برای مثال، اکسودوس از تمام توکن‌های برتر ERC20 پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، اکسودوس ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال را ساده و مقرون به صرفه می‌کند. در حالی که کاربران هزینه‌های گس را پرداخت می‌کنند، هیچ مبلغ اضافه‌ای به آن اضافه نمی‌شود. اکسودوس با ویژگی‌های دیگری از جمله پشتیبانی از دی‌اپ‌ها همراه است. این مورد به سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال اجازه می‌دهد تا بدون ترک اکسودوس، از توکن‌های خود درآمد کسب کنند. برای مثال، از طریق استیکینگ.

اکسودوس همچنین به سرمایه‌گذاران امکان خرید ارز دیجیتال با کارت‌های اعتباری و کیف پول‌های الکترونیکی را می‌دهد. ویژگی دیگر اکسودوس اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری Trezor است که این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را به صورت آفلاین نگه دارند در حالی که بر پرتفوی خود نظارت دارند.

اگرچه اکسودوس ادعا می‌کند که از 260 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند، اما در واقع از هزاران توکن پشتیبانی می‌کند. این به این دلیل است که توکن‌های سفارشی می‌توانند به صورت دستی اضافه شوند. البته توکن‌ها فقط در صورتی قابل اضافه شدن هستند که شبکه اصلی توسط اکسودوس پشتیبانی شود.

با این حال، اکسودوس از تمام توکن‌هایی که با شبکه‌های آن سازگار هستند پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، اکسودوس از بلاک چین بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران می‌توانند هر توکن BSC را به صورت دستی به کیف پول اکسودوس خود اضافه کنند. به همین ترتیب، اکسودوس با آربیتروم سازگار است. در نتیجه، تمام توکن‌های برتر شبکه آربیتروم پشتیبانی می‌شوند.

اکسودوس نه تنها از برخی از بهترین ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند، بلکه از NFTها نیز پشتیبانی می‌کند. این شامل NFTهای روی شبکه‌های اتریوم، سولانا و آلگوراند(Algorand) می‌شود.

اکسودوس یک ارائه دهنده کیف پول غیر حضانتی است. این بدان معناست که کاربران، ارزهای دیجیتال خود را در یک محیط غیرمتمرکز ذخیره می‌کنند. علاوه بر این، تنها کاربران اکسودوس هستند که به کلیدهای خصوصی خود دسترسی دارند.

تفاوت بین کیف پول غیر حضانتی و کیف پول حضانتی چیست؟ یک کیف پول غیر حضانتی تمام دسترسی امنیتی را به کاربر می‌دهد در حالی که یک کیف پول حضانتی به این معنی است که یک شخص ثالث کلیدهای خصوصی کاربران را کنترل می‌کند.

اکسودوس یک کیف پول کاملاً غیرمتمرکز برای موبایل، دسکتاپ و مرورگرهای وب است. ارائه دهنده کیف پول هرگز به کلیدهای خصوصی که به کاربران ارائه می‌دهد دسترسی ندارد و کلیدهای خصوصی به صورت رمزنگاری شده و مستقیماً روی دستگاه کاربر تولید می‌شوند.

به عبارت دیگر، اکسودوس تضمین می‌کند که کاربران کنترل کامل و بدون محدودیت بر سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال خود دارند. با این حال، این امر با افزایش ریسک همراه است. اگر کیف پول اکسودوس هک شود یا کلیدهای خصوصی گم شوند، ارزهای دیجیتال غیرقابل بازیابی خواهند بود. البته این مورد در تمام کیف پول‌های غیر حضانتی صادق است.

اگرچه اکسودوس غیرمتمرکز است، اما با برخی نهادهای متمرکز همکاری کرده است که پرداخت‌ با کارت اعتباری را برای کاربران اکسودوس تسهیل می‌کند.

در این بخش از بررسی کیف پول اکسودوس، به بررسی کارمزدهای آن می‌پردازیم.

هیچ کارمزد برای دانلود یا استفاده از کیف پول اکسودوس وجود ندارد. این موضوع در تمام انواع دستگاه‌های پشتیبانی‌شده صدق می‌کند.

مانند اکثر کیف پول‌های ارز دیجیتال، کارمزد انتقال‌های ورودی توسط فرستنده پرداخت می‌شود. در نتیجه، هیچ کارمزدی برای دریافت ارز دیجیتال از کیف پول دیگر وجود ندارد.

کارمزد انتقال کیف پول اکسودوس

برای انتقال‌های خروجی، کارمزدهای گس اعمال می‌شود. این کارمزد توسط شبکه بلاک چین تعیین می‌شود. به عنوان مثال، کارمزد گس ERC20 توسط بلاک چین اتریوم و کارمزد گس BSC توسط بلاک چین بایننس اسمارت چین تعیین می‌شود.

اکسودوس ویژگی‌های متعددی از طرف شخص ثالث را در رابط کاربری خود ارائه می‌دهد که کارمزدهای آن توسط ارائه دهنده تعیین می‌شوند. به عنوان مثال، در مورد پرداخت‌های کارت اعتباری کارمزدها مستقیماً به ارائه دهنده پرداخت می‌شود.

با این حال، بررسی ما از اکسودوس نشان داد که این کیف پول از طریق مبادلات توکن درآمد کسب می‌کند. این کار از طریق تفاوت بین قیمت خرید و فروش است.

بررسی کیف پول اکسودوس را با بحث در مورد امنیت و ایمنی ادامه می‌دهیم.

مانند اکثر کیف پول‌های غیر حضانتی، اکسودوس از کاربران می‌خواهد که یک رمز عبور قوی ایجاد کنند. این کار از دسترسی غیرمجاز به کیف پول محافظت می‌کند.

البته این ویژگی باید به صورت دستی روشن شود. اگر این کار انجام نشود، کاربر نیازی به وارد کردن رمز عبور خود برای دسترسی به کیف پول ندارد. به شدت توصیه می‌شود که کاربران کیف پول اکسودوس خود را با یک رمز عبور قوی محافظت کنند.

اکسودوس هنگام ایجاد کیف پول برای اولین بار، کلیدهای خصوصی را به کاربران ارائه می‌دهد. این کلیدها روی دستگاه کاربر رمزنگاری می‌شوند. بنابراین، اکسودوس دسترسی به کلیدهای خصوصی ندارد. این بدان معناست که اکسودوس نمی‌تواند در صورت فراموشی رمز عبور و گم شدن کلیدهای خصوصی، به بازیابی کیف پول کمک کند.

اکسودوس کلیدهای خصوصی را به عنوان یک عبارت پشتیبان نمایش می‌دهد. این عبارت می‌تواند ۱۲، ۱۸ یا ۲۴ کلمه باشد و بسته به ترجیح کاربر متفاوت است. عبارت پشتیبان باید روی یک کاغذ نوشته شود و در جایی امن نگهداری شود. اگر عبارت پشتیبان گم شد یا آسیب دید، باز هم امکان بازیابی آن وجود دارد. البته این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کاربر هنوز به کیف پول دسترسی داشته باشد. اگر دسترسی نداشته باشد، هیچ راهی برای بازیابی عبارت پشتیبان یا کلیدهای خصوصی توسط اکسودوس وجود ندارد.

در ادامه، ویژگی‌هایی را که در بررسی کیف پول اکسودوس پیدا کردیم، بررسی خواهیم کرد.

اکسودوس به کاربران امکان می‌دهد تا به راحتی ارزهای دیجیتال را بدون ترک کیف پول مبادله کنند. این شامل مبادلات بین زنجیره‌ای مانند اتریوم به BNB یا لایت کوین به دوج کوین می‌شود.

معاوضه توکن کیف پول اکسودوس

اکسودوس اتصال به دی‌اپ‌هایی مانند یونی سواپ، کامپوند، اوپن‌سی و سوشی سواپ را ساده می‌کند. دلیل این امر پشتیبانی اپلیکیشن موبایل اکسودوس از WalletConnect است.

این مورد به کاربران اجازه می‌دهد تا درآمد غیرفعال، از ارزهای دیجیتال بلااستفاده خود کسب کنند.

از نظر کارمزد، اکسودوس برای استیک کردن ارزهای دیجیتال کارمزدی دریافت نمی‌کند. ولی بسته به ارائه دهنده استیکینگ ممکن است کارمزد پرداخت شود. به عنوان مثال، کسانی که اتریوم را از طریق لیدو استیک می‌کنند، ۱۰٪ پرداخت می‌کنند و ۹۰٪ پاداش را نگه می‌دارند. در حالی که کسانی که تزوس را استیک می‌کنند، ۱۵٪ پرداخت می‌کنند.

بررسی ما از کیف پول اکسودوس نشان داد که یک ویژگی مدیریتی پرتفوی عالی را ارائه می‌دهد. ارزهای دیجیتال نگهداری شده در کیف پول اکسودوس در کنار ارزش‌های واقعی نمایش داده می‌شوند. کاربر می‌تواند ارز فیاتی را که می‌خواهد قیمت‌ها به آن نمایش داده شوند انتخاب کند. علاوه بر این، اکسودوس آمار مفید پرتفوی را ارائه می‌دهد.

مدیریت پوتفوی کیف پول اکسودوس

اکسودوس تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را برای سرمایه‌گذاران در همه سطوح، به ویژه مبتدیان، ارائه می‌دهد. تمام ویژگی‌های حساب به وضوح نمایش داده می‌شوند و ذخیره، معامله و استیک کردن ارزهای دیجیتال به سادگی انجام میشود. علاوه بر این، شروع کار با یک کیف پول جدید نیز ساده است.

صفحه کیف پول اکسودوس

البته مراحل خاص به نوع دستگاه انتخاب شده بستگی دارد. به عنوان مثال، کسانی که از نرم‌افزار دسکتاپ یا افزونه مرورگر استفاده می‌کنند، باید یک رمز عبور قوی ایجاد کنند. در حالی که کسانی که از برنامه اکسودوس استفاده می‌کنند می‌توانند از یک پین یا شناسه چهره/ اثر انگشت انتخاب کنند.

انتقال ارز در کیف پول اکسودوس

ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال از طریق اکسودوس ساده است. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند با کلیک کردن روی نماد “کیف پول” و سپس توکن مربوطه، وجوه را ارسال کنند. سپس، کاربران می‌توانند آدرس کیف پول را پیست کنند. یا اگر از برنامه اکسودوس استفاده می‌کنند، کاربران می‌توانند آدرس گیرنده را با تلفن هوشمند خود اسکن کنند.

در این بخش از بررسی کیف پول اکسودوس، نحوه شروع کار در کمتر از پنج دقیقه را توضیح می‌دهیم که شامل دانلود کیف پول و ایمن‌سازی آن با رمز عبور و عبارت پشتیبان می‌شود. توجه داشته باشید که ما از افزونه کروم اکسودوس برای این آموزش استفاده می‌کنیم. اکثر مراحل در انواع دیگر دستگاه‌ها یکسان است، اما ممکن است تفاوت‌های جزئی وجود داشته باشد.

ابتدا به وب سایت اکسودوس مراجعه کرده و روی دکمه دانلود کلیک کنید. سپس، دستگاهی را که می‌خواهید کیف پول را روی آن دانلود کنید انتخاب کنید.

دانلود کیف پول اکسودوس

کاربران موبایل می‌توانند برنامه iOS یا اندروید را دانلود کنند. کاربران دسکتاپ می‌توانند از بین ویندوز، مک و لینوکس انتخاب کنند و کسانی که ترجیح می‌دهند از افزونه مرورگر استفاده کنند می‌توانند از کروم یا بریو انتخاب کنند.

اکسودوس را باز کرده و روی دکمه «ایجاد کیف پول جدید» کلیک کنید. سپس روی دکمه «پشتیبانی» کیف پول کلیک کنید. روی دکمه «نمایش» کلیک کنید و اکسودوس عبارت پشتیبان ۱۲ کلمه‌ای را نمایش می‌دهد.

عبارات پشتیبان کیف پول اکسودوس

این عبارت را روی یک کاغذ بنویسید. مطمئن شوید که ترتیب کلمات به درستی نوشته شده است. هرگز این عبارت را با کسی به اشتراک نگذارید.

پس از تأیید اینکه عبارت پشتیبان مستقیماً نوشته شده است، اکسودوس گزینه تنظیم رمز عبور را ارائه می‌دهد.

امنیت کیف پول اکسودوس

این کار اکیدا توصیه می‌شود، زیرا یک لایه امنیتی به کیف پول اضافه می‌کند. اطمینان حاصل کنید که رمز عبور انتخابی به اندازه کافی قوی است تا هیچ کس دیگری نتواند آن را حدس بزند.

حالا که کیف پول ایمن شده است، مرحله نهایی اضافه کردن برخی از ارزهای دیجیتال است.

ارز های کیف پول اکسودوس

در ارزیابی ما از کیف پول اکسودوس نشان داد که این کیف پول یک کیف پول کاربرپسند برای ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. از طیف گسترده‌ای از شبکه‌ها پشتیبانی می‌کند و هیچ کارمزد ذخیره‌سازی یا حاشیه سود گس دریافت نمی‌کند.

با این حال، اکسودوس در زمینه امنیت ضعیف عمل می‌کند. کیف پول‌ها در ابتدا با رمز عبور ایمن نمی‌شوند، زیرا کاربران باید این ویژگی را فعال کنند. علاوه بر این، اکسودوس همیشه آنلاین است و در معرض هکرها قرار دارد.

منبع: techopedia

لینک خبر: ارزیابی کیف پول اکسودوس