FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

همانطور که می‌دانید امروزه خرید ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود که می‌توان به واسطه آنها به سود مورد انتظار خود دست یافت. یکی از گزینه‌هایی بتوان برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در نظر داشت شامل سوشی سواپ است که در ادامه با آن بیش‌تر آشنا خواهید شد.

سوشی سواپ چیست؟ 

سوشی سواپ یک ارز رمزپایه غیرمتمرکز، متعلق به جامعه و تحت مدیریت جامعه است که روی شبکه اتریوم ساخته شده است. سوشی سواپ از مکانیزمی به نام بازار سازی اتوماتیک (AMM) استفاده می‌کند که با استفاده از قراردادهای هوشمند، مجموعه نقدینگی توکن‌ها را ایجاد و مدیریت کرده که کاربران می‌توانند برای مبادله دارایی‌های ارز رمزنگاری شده از آن استفاده کنند. کاربران می‌توانند این ارز را از طریق صرافی سوشی سواپ نیز تهیه نمایند. 

سوشی سواپ چیست

چه کسانی بنیان‌گذار سوشی سواپ هستند؟ 

سوشی سواپ در تابستان ۲۰۲۰ به عنوان فورک بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین صرافی غیرمتمرکز، یعنی یونی سواپ رخ داد. این پروژه در ابتدا توسط شخصی که با نام مستعار شف نومی فعالیت می‌کرد که خیلی زود، یکی دیگر از عوامل اصلی این ارز با نام مستعار 0xMaki به این پروژه اضافه شد.

در هفته اول انتشار، سوشی سواپ (SushiSwap) نزدیک به ۱ میلیارد دلار سرمایه قفل شده جمع آوری کرد و به طور موقت از Aave به عنوان بزرگ‌ترین پروتکل دیفای نیز پیشی گرفت.

در ۵ سپتامبر ۲۰۲۰، شف نومی به طور ناگهانی بیش از ۱۴ میلیون دلار توکن سوشی را که به عنوان بودجه توسعه توسط پروتکل انباشته شده بود را فروخت. هر چند که پس از مدتی توکن‌های فروخته شده را نیز بازخرید کرد.

ویژگی‌های ارز دیجیتال سوشی سواپ

به عنوان به عنوان یک ایجاد کننده بازار خودکار (AMM)، سوشی سواپ با خلاص شدن از اوردر بوک و درعین‌حال اجتناب از مشکلات نقدینگی، خود را از مبادلات سنتی غیرمتمرکز متمایز می‌کند.

هر چند که سوشی سواپ شباهت زیادی به یونی سواپ دارد، اما شبکه سوشی سواپ با تأثیری که کاربران آن بر روی سیستم آن ایجاد می‌کنند، این پلتفرم می‌تواند تغییرات مهمی را نیز تجربه کند.

از نوآوری‌های اصلی سوشی سواپ معرفی توکن سوشی (SUSHI) بود که LPها در سوشی پاداش می‌گیرند. بر خلاف یونی سواپ، توکن‌های سوشی به دارندگان خود این حق را می‌دهند که حتی پس از اینکه به طور فعال، تأمین نقدینگی را متوقف کردند، همچنان بخشی از هزینه‌ها را به عنوان پاداش دریافت نمایند. علاوه براین، این رمز با ارائه حق حاکمیت به دارندگان سوشی، مشکل تمرکززدایی یونی سواپ را حل می‌کند.

سوشی سواپ

مزایای و معایب سوشی سواپ Sushiswap

سوشی سواپ از مزایا و معایبی برخوردار است که آن را به نوبه خود منحصر به فرد می‌کند که مزایا و معایب آن را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:

مزایای سوشی سواپ

  •  دریافت پاداش حتی در صورت برداشت وجه توسط کاربر
  • ساختار فنی قدرتمند که از هک سیستم و از دست رفتن دارایی جلوگیری می‌کند
  • عدم نیاز به انجام فرایند احراز هویت در صرافی سوشی سواپ

معایب سوشی سواپ

  • یکی از معایب سرمایه‌گذاری در صرافی سوشی سواپ، وجود ضررهای ناپایدار در استخرهای نقد شوندگی آن است. 
  • کم بودن فراوانی رمز ارز‌های تبادلی
  • محدودیت‌های موجود در حجم بالا، عدم وجود حد ضرر و درآمد و وجود کارمزدهای بالا
  • غیرقابل استخراج بودن توکن سوشی سواپ که تنها می‌توان آن را در طی معاملات بدست آورد.

آموزش تصویری کار در سوشی سواپ 

برای اینکه بتوان در صرافی سوشی سواپ به فعالیت پرداخت یک کیف پول رمز ارز و تعدادی توکن یا اتریوم برای تأمین هزینه گس (gas) نیز احتیاج است. در اینجا برای آموزش کار در سوشی سواپ، از اولین زنجیره‌ای که سوشی روی آن بنا شده است، یعنی اتریوم نیز استفاده می‌کنیم.

هنگامی که وارد صفحه  اصلی صرافی سوشی سواپ می‌شوید، از قسمت (Connect to a wallet) می‌توانید کیف پول خود را به این دکس متصل کنید.

آموزش سوشی سواپ

صرافی سوشی سواپ امکان اتصال ولت‌های مختلف را به این دکس فراهم آورده است که از معروف‌ترین آنها می‌توان به متامسک نیز اشاره کرد.

استفاده از سوشی سواپ

زمانی که اتصال شما رخ داد، امکان مشاهده آدرس کیف پولتان فراهم خواهد بود.

نحوه خرید سوشی سواپ

حال می‌توانید برای فرایند سواپ به قسمت Swap رفته و در این بخش نوع توکن‌های مبدأ و مقصد را انتخاب نموده و مقدار هر کدام را مشخص نمایید. شما می‌توانید از قسمت تنظیمات آن میزان اسلیپج و مدت زمان اعتبار تراکنشات خود را تعیین نموده و همچنین از قابلیت افزایش اسپلیج و پیشنهاد به ماینرها برای تأیید سریع‌تر تراکنش‌هایتان نیز استفاده کنید.

sushi
تهیه سوشی سواپ چگونه است

پس از اطمینان از اطلاعات وارد شده به سیستم می‌توانید گزینه سواپ را انتخاب نمایید. در صورتی که اطلاعات درج شده صحیح باشند آنگاه عبارت Enter an amount به Swap تغییر میابد. پس از مدت کوتاهی توکن‌های جدید به کیف پول شما منتقل می‌شوند.

سواپ

کارکرد ارز دیجیتال سوشی سواپ 

سوشی سواپ به طور مؤثر به عنوان یک فورک مستقیم یونی سواپ آغاز به کار کرد. ایده اصلی این پروژه و نیاز به صدور توکن سوشی، ایجاد یک یونی سواپ بهتر، غیرمتمرکزتر و توکنی متعلق به جامعه بود. یونی سواپ توسط هایدن آدامز كه رهبر یك تیم كوچك بودجه و با سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز بود، تأسیس شد.

گذشته از هزینه‌های استخر برای تأمین نقدینگی، کاربران در آن زمان کنترل چیز دیگری را برای پلتفرم آن در اختیار نداشتند. سوشی سواپ با درک نیاز به صرافی غیرمتمرکز تحت مالکیت جامعه و به رهبری جامعه، اقدام به اصلاح این مسئله کرد.

از طریق توکن سوشی، سوشی سواپ به کاربران امکان کنترل پلتفرم و سهم عادلانه از سود صرافی را اهدا کرد. دارندگان توکن سوشی می‌توانند به پیشنهادات بهبود پروتکل و بروزرسانی UI / UX رأی دهند، هزینه‌های تولید محصول را تعیین کنند، در مورد چگونگی استفاده از کمک‌های مالی خزانه‌داری (صندوق‌های توسعه) رأی دهند و در مورد پیشرفت‌های آینده پیشنهاداتی را نیز ارائه کنند.

نحوه اضافه و خارج کردن نقدینگی به استخرهای Sushiswap   

برای اضافه کردن نقدینگی به استخرهای سوشی سواپ باید به بخش “Liquidity” مراجعه کنید. برای تشکیل استخر باید مقادیر توکن‌های انتخابی شما ارزش پولی برابری داشته باشند. مثلاً اگر می‌خواهید ۱۰۰ دلار نقدینگی وارد استخر کنید و جفت توکن انتخابی‌تان هم اتر و سوشی هستند؛ در این شرایط باید نسبت عددی آنها را به طور صحیح تعیین کنید.

اضافه و خارج کردن نقدینگی به استخرهای سوشی سواپ

بعد از آنکه اطلاعات خود را به شکل صحیح وارد نمودید، می‌توانید برای تأیید آنها گزینه “Confirm Adding Liquidity” را انتخاب کنید.

حال اگر قصد خارج کردن نقدینگی‌تان را داشته باشید، باید در تب “Liquidity” در “Your Liquidity Positions” استخر و هر دو رمز ارز خود را انتخاب کرده و بر روی گزینه Remove کلیک نمایید. در این مرحله مقدار درصد خروجی مدنظرتان را انتخاب کرده و در نهایت Approve را انتخاب نمایید.

صرافی‌های پشتیبان کننده سوشی سواپ  

علاوه بر صرافی سوشی سواپ شما می‌توانید در صرافی‌های زیر هم اقدام به خرید و فروش توکن سوشی کنید.

صرافی هیت ‌بی‌ تی‌ سی (HitBTC): این صرافی از جفت ارز سوشی و همچنین از معروف‌ترین ارز دیجیتال دنیا، یعنی بیت‌کوین نیز پشتیبانی می‌کند.

صرافیio : این صرافی از جفت ارز سوشی و در کنار آن از ارز تتر نیز پشتیبانی به عمل آورده است.

صرافی بالانسر (Balancer): این صرافی همانند صرافی‌های اشاره شده از جفت ارز سوشی حمایت کرده و البته در اینجا چین لینک هم در دسترس کاربران قرار دارد.

صرافی بایننس (Binance): معروف‌ترین صرافی در بین تمام صرافی‌های اشاره شده صرافی بایننس می‌باشد که از مهم‌ترین ارزهای موجود در آن علاوه بر جفت ارز سوشی می‌توان بیت‌کوین و تتر را نیز نام برد.  

کیف پول‌های ارز دیجیتال سوشی سواپ  

Sushiswap یکی از دی اپ‌های اتریوم می‌باشد که برای اتصال به این پلتفرم می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سازگار با این شبکه نیز استفاده نمایید. زمانی که در اپ سوشی سواپ گزینه Connect to a wallet را انتخاب کنید، لیستی از بهترین کیف پول‌های موجود برای ذخیره‌سازی ارزهای سوشی سواپ به شما نمایش داده می‌شود که متامسک (MetaMask)، تراست ولت (Trust Wallet)، بایننس ولت (Binance) ، کوین بیس (Coinbase) و لجر (Ledger) از مطرح‌ترین آنها به شمار می‌آیند.

سوشی چیست

عوامل تأثیرگذار بر ارز دیجیتال سوشی سواپ 

منظور از تأثیرگذاری بر سوشی سواپ در واقع تأثیری است که بر قیمت این ارز وارد می‌شود؛ برای پاسخ به عوامل تأثیرگذار بر این ارز باید بگوییم که عوامل بسیاری هستند که بر ارز دیجیتال سوشی سواپ تأثیر می‌گذارند و این قضیه مرتبط با اعمالی است که وضعیت عرضه و تقاضای این ارز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای نمونه ممنوعیت استخراج این ارز در یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان مانند کشور چین موجب تغییراتی در وضعیت قیمت سوشی سواپاین ارز شد. برای اینکه بتوانید عوامل مؤثر بر قیمت Sushiswap را درک کنید، می‌بایست با انواع تحلیل‌های بازار ارز نیز آشنا شوید.

آینده ارز دیجیتال Sushiswap 

علی‌رغم اینکه این ارز دیجیتال موجب هرج و مرج بسیاری در بازار ارزهای دیجیتال شد، در کنار آن توانست مقدار ۸۴۰ میلیون دلار از ۱٫۱۴ میلیارد دلار یونی سواپ را تخلیه کرده و آن مقدار را حفظ کند. سوشی سواپ در حال حاضر به میزان ۱۵۰ میلیون دلار حجم گردش روزانه دارد.

با وجود اینکه سوشی سواپ بعد از یونی سواپ شناخته می‌شود، اما این ارز با مدیریت و توسعه بهتر خود هر چند به شکل نه چندان حرفه‌ای، در مسیر پیشرفت قدم برداشته و کاربران بسیاری را به خود جذب نموده است. شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که احتمال کنار زدن یونی سواپ توسط سوشی سواپ دور از انتظار نخواهد بود، بنابراین کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند، می‌توانند در این ارز دیجیتال مبلغی را مدنظر قرار دهند.

 

توکن سوشی

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال سوشی سواپ در متاورس 

متاورس دنیای مجازی است که تقریباً هر کاری در آن ممکن است و از جمله این کارها می‌توان به خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیز اشاره کرد. در واقع انجام این سری کارها در دنیای متاورس گستردگی بسیاری دارد؛ مثلاً ممکن است که ارزهای سوشی سواپ را از طریق یک بازی بدست آورید و یا اینکه آن را تحت پلتفرمی ساخته شده توسط کاربر دیگر به فروش رسانید. البته ترجیحاً بهتر است که این فرایند را در سیستمی معتبرتر و شناخته شده‌تر صورت دهید تا از هر گونه احتمال کلاهبرداری جلوگیری نموده باشید.

انتقال از یونی سواپ به سوشی سواپ 

تیم مؤسس با کپی کردن کد منبع باز یونی سواپ، سوشی سواپ را ایجاد کردند. نقدینگی اولیه این پلتفرم از طریق یونی سواپ با استفاده از روشی بسیار خلاقانه و بدیع با نام “حمله خون‌آشام” تأمین شد. این روش به این دلیل به این نام مشهور شد که نقدینگی اولیه به صورت ارگانیک تأمین نشد، بلکه از پلتفرمی دیگر انتقال داده شد.

سوشی سواپ به طور خاصی به ارائه دهندگان نقدینگی در یونی سواپ انگیزه داد تا با استفاده از جوایز اضافی پرداخت شده به  سوشی که نشان دهنده نقدینگی ارائه شده در صرافی سوشی سواپ بود، توکن‌های خود را سهام‌گذاری کنند.

هنگامی که توکن‌های استخر نقدینگی به ارزش حدودی ۱ میلیارد دلار بر روی پلتفرم قرار گرفت، تیم سوشی سواپ “حمله خون‌آشام” را آغاز کرد.

قرض دادن در صرافی سوشی سواپ 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از طریق این صرافی می‌توانید ارزهای خود را قرض داده و در ازای این عمل سودی را تحت عنوان بهره دریافت کنید که اصطلاحاً به این فرایند (Lend) گفته می‌شود.

خرید و فروش سوشی سواپ

جفت ‌ارز و وثیقه آن در قسمت lending لیست شده‌اند که بعد از انتخاب جفت توکن مورد نظر خود و وثیقه ضمیمه آن می‌توانید گزینه Deposit را انتخاب کنید.

برای خروج مبلغتان از حالت قرض هم کافی است توکن‌های خود را انتخاب نموده و میزان درصدی که می‌خواهید برداشت کنید را تعیین نمایید. سپس قادر به انتخاب گزینه Withdraw نیز هستید.

خرید سوشی سواپ

وام گرفتن در Sushiswap 

همانطور که می‌توانید ارزهای خود را در سوشی سواپ قرض دهید، در همین راستا می‌توانید مبلغی را تحت عنوان وام (Borrow) نیز دریافت کنید. برای این فرایند باید در مرحله اول، مقدار وثیقه و در قسمت بعدی مقدار ارزی را که می‌خواهید قرض بگیرید را تعیین کرده و سپس برنامه به ‌صورت خودکار بیشترین مقدار توکنی را که می‌توانید قرض بگیرید را به شما نمایش می‌دهد.

وام گرفتن سوشی سواپ

اگر بخواهید می‌توانید در هر زمان، تمام یا بخشی از توکن قرض گرفته شده را بازگردانید؛ برای اینکار باید بخش Borrow خود را باز کرده و به تب Repay بروید. تعداد توکنی که می‌خواهید پس دهید را وارد نموده و گزینه Repay را انتخاب کنید.