FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

طبق گزارشی که شرکت تحلیلی TRM Labs به تازگی منتشر کرده است، داعش و حامیان آن در سراسر آسیا به طور گسترده از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. گزارش این پلتفرم نشان دهنده پیوندهای مهمی بین گروه‌ها و کمپین‌های افزایش سرمایه و استفاده از ارزهای دیجیتال توسط داعش در کشورهای مختلف آسیا از جمله سوریه است.

جمع‌آوری کمک‌های مالی داعش با ارزهای دیجیتال

در گزارش این شرکت که 21 جولای منتشر شد، آمده است که در 12 ماه گذشته، شبکه‌های بزرگ مرتبط با داعش در تاجیکستان، افغانستان و اندونزی از ارزهای دیجیتال برای تسهیل عملیات خود استفاده کرده‌اند. لازم به ذکر است که بیشتر این تراکنش‌ها مربوط به استیبل کوین تتر بر بستر شبکه ترون بوده است.

بر اساس گزارشی که توسط تارا آنیسون، مدیر فنی سابق شرکت Elliptic منتشر شده است، ترون و تتر دو دارایی محبوب مجرمان هستند که ردپای آنها در اکثر فعالیت‌های غیرقانونی دیده می‌شود. او همچنین اشاره کرد که با گذشت زمان، مجرمان سایبری بیت کوین را کنار می‌گذارند و به جای آن به استیبل کوین روی می‌آورند.

علاوه بر این، آنیسون اضافه کرد که صرافی‌های غیرمتمرکز با حجم و نقدینگی بسیار بالا، پولشویی را بسیار آسان کرده است. در گزارش TRM Labs اشاره شده است که تعداد زیادی از حامیان داعش از صرافی‌های اندونزی استفاده می‌کنند و از طریق آنها به گروه تروریستی در سوریه انتقال می‌دهند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که سال گذشته، نزدیک به 517000 دلار از طریق یک صرافی اندونزیایی به آدرس‌های متعلق به داعش در سوریه و صرافی‌های محلی ارسال شده است. شرکت TRM Labs توضیح داد که کمپین‌ها ادعا می‌کنند که وجوه انتقال‌یافته برای کمک به آزادی خانواده‌های عوامل داعش در اردوگاه‌های سوریه استفاده شده است.

تمامی این تراکنش‌ها در قالب استیبل کوین تتر و در شبکه TRON انجام شده است. این شرکت در گزارش خود اشاره کرد که در تاجیکستان از ارزهای دیجیتال برای جذب مبارزان وابسته به داعش در افغانستان نیز استفاده شده است. لازم به ذکر است که یکی از این کمپین‌ها که بیش از یک سال فعالیت دارد، به آدرسی مرتبط است که در سال 2022 بیش از 2 میلیون دلار بودجه دریافت کرده است.

منبع: cointelegraph