FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

اقدام ایالات متحده در خصوص تحریم‌های Tornado Cash ممکن است در بازار ارز دیجیتال تکان دهنده باشد، اما تعجب آور نیست. آمریکا چندین دهه است که کنترل خود را بر سیستم مالی جهانی تشدید کرده است. ظاهراً این اقدام برای کاهش جرایم بوده. اما احتمالا برای نمایش قدرت در خارج از کشور نیز می‌باشد.

تحریم‌های Tornado Cash، مانند تحریم‌هایی که توسط اداره کنترل دارایی‌های خارجی به درستی نامیده می‌شود، یک سلاح قدرتمند است. در وب سایت این آژانس آمده است که “تحریم‌های اقتصادی و تجاری را بر اساس سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی ایالات متحده اجرا می‌کند. یکی از برندگان احتمالی این حرکت بیتکوین (BTC) است.

ارزهای فیات مانند دلار آمریکا مکانیسم انتقال ذاتی ندارند. پرداخت‌های کلان فقط از طریق سیستم بانکی امکان پذیر است و بانک‌ها برای فعالیت به منشور دولتی نیاز دارند. این رابطه به دولت‌ها این امکان را می‌دهد که نه تنها انتشار پول بلکه دسترسی به آن را نیز کنترل کنند. برای صادرکننده یک ارز، ذخیره‌سازی پول به سلاحی قدرتمند تبدیل می‌شود که می‌توان گفت به اندازه بمب و گلوله مخرب است.

نقش بیتکوین در تحریم‌ها

بیت کوین متفاوت است. زیرا سیستم پرداخت خاص خود را دارد. هر کسی می‌تواند به هر کس دیگری پول انتقال دهد با دخالت یک واسطه و یا حتی بدون آن. دولت‌ها همچنان می‌توانند بر مبادلات فردی، متولیان یا ماینرها قدرت داشته باشند. اما نمی‌توانند پروتکل یا جامعه‌ای را که آن را اجرا می‌کند، متوقف کنند.

بیت کوین نیز به گونه‌ای غیرسیاسی است که ارزهای فیات هرگز نمی‌توانند باشند. در کنار رژیم‌های تحریمی سخت‌تر، اخیراً ایالات متحده گامی جدی برای مسدود کردن ذخایر ارزی روسیه و افغانستان برداشته است. صرف نظر از عقیده شخص در مورد مشروعیت چنین اعمالی، آنها به این نقطه می‌رسند که ذخایر دلاری تنها تا زمانی مفید است که صاحبان آنها در سمت مناسبی از آمریکا باشند.

منبع: cointelegraph.com