در فوریه سال 2021، تسلا قصد خود را برای فروش خودرو با استفاده از بیت کوین فاش کرد. که باعث شد قیمت این ارزدیجیتال به شدت افزایش یابد، در حالی که 1.5 میلیارد دلار ارزدیجیتال را نیز خریداری کرد.

یک بیت‌کوین در زمان سرمایه‌گذاری حدود 43000 دلار ارزش داشت. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در آن زمان نسبت به آینده ارزدیجیتال کاملاً دید مثبت داشت و اظهار کرد که این شرکت به «پتانسیل بلندمدت» دارایی‌های دیجیتال به عنوان «جایگزین سرمایه‌گذاری و نقدینگی برای پول نقد» معتقد است.

به دلیل حمایت پرشور این میلیاردر از ارزهای‌دیجیتال، قیمت بیت‌کوین تا پاییز به بالاترین حد تاریخی خود یعنی حدود 70000 دلار رسید. اما پس از آن بازار خرسی (بازار فروشندگان) خود را نمایان کرد و چشم انداز را تغییر داد.

تسلا سرمایه‌ای بزرگ از بیت کوین خود را از دست داد

در اول فوریه 2023 بیت‌کوین با قیمت 23,133 دلار معامله شد. بیش از نیمی از ارزش خود را از زمان بالاترین قیمت در پاییز 2021 از دست داده است.

تسلا گزارش‌های سالانه قبلی خود که به نظر می‌رسید موضع خوش‌بینانه‌ای در سرمایه‌گذاری در ارزهای‌دیجیتال نشان می‌دهد، حذف کرده است.

تسلا در یک پرونده نظارتی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در روز سه‌شنبه اعلام کرد که دارایی‌های بیت‌کوین آن در سال ۲۰۲۲ ضرر ناخالص ۲۰۴ میلیون دلاری را متحمل شده است.

اصطلاح “کاهش ارزش” به کاهش یا از دست دادن ارزش دارایی اشاره دارد. این می‌تواند ناشی از تغییر شرایط اقتصادی باشد. زیرا بازار نزولی که پس از انفجار Terra Luna در ماه می سال گذشته شکل گرفت بازار را تکان داد.

در آخرین پرونده، تسلا فاش کرد که:

«در طول سال‌های منتهی به 31 دسامبر 2022 و 2021، به ترتیب 204  و 101 میلیون دلار زیان در اثر کاهش ارزش در چنین دارایی‌های دیجیتالی را متحمل شدیم. طی سال‌های منتهی به 31 دسامبر 2022 و 2021، ما به ترتیب 64 و 128 میلیون دلار سود کسب کردیم.»

علیرغم از دست رفتن حدود 70 درصد از ارزش بیت‌کوین، برخی از تحلیلگران بازار معتقدند این ارز قوی باقی مانده است و ممکن است مجدداً بهبود یابد.

ضررهای تسلا از سال 2021 دو برابر شده است

تسلا یکی از اولین شرکت‌هایی بود که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در بیت‌کوین انجام داد. این خودروساز در ماه می 2021 پرداخت‌های بیت‌کوین خود را به دلیل مصرف بالای انرژی این ارز‌دیجیتال متوقف کرد.

زیان‌های ارزش تسلا از سال 2021، زمانی که سازنده خودرو اعلام کرد 101 میلیون دلار کاهش ارزش در دارایی‌های دیجیتال و سود 128 میلیون دلاری از فروش بیت‌کوین داشته است، تقریباً دو برابر شده است.

در همین حال، ایلان ماسک قبلاً ادعا کرده بود که تسلا مقداری Dogecoin (DOGE) نیز دارد، اگرچه مقدار دقیق آن مشخص نیست.

تسلا که مقر آن در آستین، تگزاس است هرگز خرید DOGE را اعلام نکرده است.

منبع: bitcoinist.com