سهام متا پس از تغییر برند از محدوده ۳۰۰ دلار به پایین‌ترین سطح خود یعنی حدود ۸۸ دلار به ازای هر سهم در نوامبر ۲۰۲۲ سقوط کرد. این افت قیمت نشان‌دهنده نگرانی‌های سرمایه ‌گذاران نسبت به تغییر جهت شرکت به سوی تجارب جدید و ناشناخته با تمرکز بر هوش مصنوعی بود. اما در زمان نگارش این متن، سهام متا تقریباً ۵۶۷ دلار در هر سهم معامله می‌شود که بیش از شش برابر قیمت درنوامبر ۲۰۲۲ است.

نمودار مارک زاکربرگ چهارمین میلیاردر جهان

پس از آن، نیمی از ۱۰ شرکت با ارزش‌ جهان، از جمله اپل، گوگل، انویدیا و مایکروسافت، شروع به توسعه سخت‌افزار متاورس کرده‌اند.

طبق گزارش اخبار ارز دیجیتال، دارایی خالص مارک زاکربرگ در سپتامبر ۲۰۲۴، او را در رتبه چهارم ثروتمندان جهان پس از ایلان ماسک، جف بزوس بنیان‌گذار آمازون، و برنارد آرنولت بازرگان فرانسوی قرار داده است.

مارک زاکربرگ در رویداد Meta Connect در کالیفرنیا در تاریخ ۲۵ سپتامبر، عینک‌های واقعیت افزوده Orion متا را معرفی کرد. این عینک‌های جدید دارای پروژکتورهای کوچک هستند که یک نمایشگر هدلایت مجازی (HUD) را بر روی اشیاء دنیای واقعی نمایش می‌دهند.

در همان رویداد، بنیان‌گذار متا، هدست واقعیت مجازی جدید و ارزان‌تری به نام Quest 3S را معرفی کرد که جایگزین هدست Quest 3 با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت خواهد شد.

با وجود افزایش قیمت سهام متا از زمان تغییر برند در ۲۰۲۱، این شرکت در جولای ۲۰۲۴، به بخش متاورس خود، Reality Labs، دستور داد تا هزینه‌های دپارتمان را تا سال ۲۰۲۶، ۲۰ درصد کاهش دهد.

 Reality Labs از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۶۰ میلیارد دلار ضرر کرده و برای دومین فصل تجاری سال ۲۰۲۴ نیز ضرر ثبت کرده است. یک دلیل منطقی برای این وضعیت، تغییر ادعایی این بخش به سمت برنامه‌های هوش مصنوعی بوده است.

مارک زاکربرگ پیش‌تر اظهار کرده بود که متا به دنبال رشد کسب‌وکار هوش مصنوعی خود با محدود کردن دامنه فعالیت‌های شرکت و افزایش سرمایه ‌گذاری در تحقیقات هوش مصنوعی است.

او در تماس با سرمایه‌ گذاران در تاریخ ۳۱ جولای توضیح داد: “ما اولین مدل هوش مصنوعی منبع باز در سطح مرزی را منتشر کرده‌ایم و همچنان شاهد جذب خوبی از طرف عینک‌های Ray-Ban Meta AI خود هستیم.”