بسیاری از مردم در کشورهایی زندگی می‌کنند که ارزش پول آنها روز به روز کم‌تر می‌شود. در این راستا (DeFi) بوجود آمده است تا این مشکلات را تا حدودی پوشش داده و همچنین سطح فعالیت مردم جهان را در دنیای مجازی گسترش دهد. اینکه دیفای چیست و منظور از پلتفرم های دیفای چه چیزی است را در این مقاله اشاره می‌کنیم و همچنین قصد داریم بهترین پروژه‌های دیفای در سال ۲۰۲۳ را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

دیفای (DeFi) چیست؟

DeFi شامل مجموعه‌ای از برنامه‌ها و سامانه‌های مالی است که دارای مواردی مانند قرض دادن و قرض گرفتن، معاملات با استفاده از ارزهای دیجیتال، تبادل ارزهای دیجیتال، بیمه‌گذاری، سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی‌های دیجیتال و… است. این سامانه‌ها برای انجام تراکنش‌های مالی از پروتکل‌های متن‌باز مانند Ethereum استفاده می‌کنند که این شرایط به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای، فعالیت داشته باشند.

معرفی بهترین پلتفرم‌های دیفای DeFi

منظور از پلتفرم های دیفای (DeFi) چیست؟

در اکوسیستم دیفای، پلتفرم‌های دیفای به عنوان بسترهایی برای انجام تراکنش‌های مالی بر پایه بلاکچین و قراردادهای هوشمند استفاده می‌شوند. این پلتفرم‌ها، برنامه‌های کامپیوتری هستند که برای اجرای برنامه‌های مالی DeFi به کار می‌روند و امکان تبادل ارزهای دیجیتال مثل سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی‌های دیجیتالی و انجام معاملات دیگر را برای کاربران فراهم می‌کنند.

این پلتفرم‌ها بر پایه بلاکچین اجرا می‌شوند و از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند تا تراکنش‌های مالی را انجام دهند. اکثر پلتفرم‌های DeFi بر پایه پروتکل Ethereum ساخته شده‌اند و از توکن‌های ERC-20 برای نشان دادن دارایی‌های دیجیتالی استفاده خود می‌کنند.
پلتفرم‌های DeFi هدف اصلی خود را بهبود امنیت، شفافیت و کارایی تراکنش‌های مالی از طریق از بین بردن واسطه‌های مرکزی و ایجاد یک بستر مالی توزیع شده برای افراد و شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهند. این پلتفرم‌ها از ارزها و توکن‌های دیجیتال برای برقراری تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند و امکان تبادل این ارزها را با کاربران دیگر فراهم می‌کنند.

منظور از پلتفرم های دیفای (DeFi) چیست؟

بهترین پروژه های دیفای در سال 2023

به مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، توجه کنید؛ چرا که قرار است از بهترین پلتفرم‌های دیفای در سال ۲۰۲۳ به شما معرفی کنیم.

پروژه چین لینک (Chinlink)

چین لینک یک پروتکل متن‌باز است که اطلاعات خارج از بلاکچین را به داخل بلاکچین منتقل می‌کند. Chainlink به صورت مستقل از هر بلاکچین دیگری فعالیت می‌کند و اطلاعاتی مانند قیمت‌ ارزها، داده‌های آب‌و‌هوا، داده‌های اقتصادی و دیگر موارد را به بلاکچین منتقل می‌کند. این اطلاعات می‌توانند برای انجام تراکنش‌های مالی در DeFi استفاده شوند و اعتماد به داده‌هایی که در بلاکچین قرار دارند را افزایش ‌دهند.

لیدو فایننس (Lido Finance)

لیدو فایننس (Lido Finance) یک پروتکل DeFi است که برای استفاده از دارایی‌های سپرده‌گذاری شده (staked) در شبکه Ethereum به کار می‌رود. با استفاده از Lido، کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را به شکل سودآور سپرده کرده و در عین حال به امنیت شبکه Ethereum کمک کنند. این پروتکل به کاربران این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های خود را به صورت سپرده به پروتکل فرستاده و در عوض کارمزد و سود ماهانه دریافت کنند.

پروژه رن (Ren)

پروژه رن (Ren) یک پروژه در بستر DeFi است که امکان تبدیل ارزهای دیجیتالی مختلف را فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از Ren، کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتالی را از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر منتقل کنند. این امر به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی ارزهای خود را بین بلاکچین‌های مختلف جابجا کرده و از امنیت بالای آنها بهره‌مند شوند.

پروژه رن (Ren)

eToro

eToro یک پلتفرم مالی اجتماعی است که برای کاربران این شرایط را فراهم می‌کند تا به صورت آنلاین در بورس‌های مختلف جهان، سهام و دارایی‌های دیگر را خرید و فروش کنند. در حال حاضر eToro نیز در حوزه DeFi فعالیت می‌کند و این امکان را می‌دهد تا به صورت مستقیم در این پلتفرم خرید و فروش ارزهای دیجیتال صورت گیرد. همچنین eToro به کاربران این امکان را می‌دهد تا به عنوان یک سرمایه‌گذار در پروژه‌های DeFi شرکت کرده و به سوددهی مالی دست یابند. این پلتفرم همچنین امکان کپی کردن تریدهای موفق را برای کاربرانش فراهم می‌کند که این مسئله باعث شده تا به عنوان یک پلتفرم مالی اجتماعی بسیار موفق ظاهر شده و بدین شکل شناخته شود.

ولا اکسچنج (Vela exchange)

ولا اکسچنج (Vela exchange) یک مدل صرافی غیرمتمرکز دیجیتال است که در اوایل سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. این پلتفرم به کاربران این امکان را می‌دهد تا ارزهای دیجیتالی خود را با سرعت بالا و با کارمزد کم‌تر معامله کنند. ولا اکسچنج از تکنولوژی پیشرفته‌ای برای پردازش تراکنش‌های خود استفاده می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا ارزهای دیجیتالی خود را به سرعت و با اطمینان بیش‌تری معامله کنند.

پروژه میکر (Maker)

پروژه میکر (Maker) یک پروتکل DeFi است که به کمک آن می‌توان با استفاده از ارز دیجیتال خود (MKT)، توکن‌هایی با ارزش ثابت (DAI) را ایجاد کرد. دای یک ارز دیجیتال پایدار است که به صورت مستقیم به دلار آمریکا مرتبط شده است و برای معاملات مختلف در DeFi استفاده می‌شود. با استفاده از پروتکل Maker، کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به عنوان تضمین به پروتکل وارد کرده و در عوض توکن DAI را در غالب سود دریافت کنند.

پروژه میکر (Maker)

پروژه آوالانچ (Avalanche)

پروژه آوالانچ یک بلاکچین جدید است که با هدف افزایش کارایی و سرعت تراکنش‌های مالی در DeFi ساخته شده است. Avalanche از الگوریتم‌ها برای انجام تراکنش‌های مالی با سرعت بالا استفاده می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا در دنیای DeFi با سرعت بالا و با کارمزد کم‌تری تراکنش‌های مالی خود را انجام دهند.

رف فایننس (Ref Finance)

شبکه ریف فایننس بر روی شبکه پولکادات راه‌اندازی شده است. این پروتکل مجموعه‌ای از خدمات متنوع Defi را در یک محصول واحد ارائه کرده است. رف فایننس از طریق استفاده از دارایی‌های دیجیتال خود به عنوان تضمین، ارزهای دیجیتالی دیگر را به عنوان وام دریافت می‌کند. با استفاده از Ref Finance، کاربران می‌توانند به عنوان قرض‌دهنده یا قرض‌گیرنده در DeFi شرکت کنند و به سوددهی مالی دست یابند.

لول فایننس (LEVEL Finance)

لول فایننس این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تضمین ارزهای دیجیتال خود، توکن‌های پایداری را با ارزش ثابت ایجاد کنید که به صورت مستقیم به دلار آمریکا مرتبط شده‌اند و برای معاملات در دنیای DeFi استفاده می‌شوند.

لول فایننس (LEVEL Finance)

پروژه آزموسیس (Osmosis)

پروژه آزموسیس (Osmosis) یک بلاکچین DeFi است که بر اساس بلاکچین Cosmos ساخته شده است. Osmosis از تکنولوژی پیشرفته‌ای برای انجام تراکنش‌های مالی با سرعت بالا استفاده می‌کند تا کاربران در دنیای DeFi با سرعت بالا و با کارمزد کم‌تری تراکنش‌های مالی خود را انجام دهند. همچنین Osmosis به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ارزهای دیجیتال خود، توکن‌های جدیدی را ایجاد و در بازار DeFi عرضه کنند.

پروژه فرکس (Frax)

به کمک پروژه فرکس (Frax) می‌توان توکن‌های پایداری را به ارزش ثابت (stablecoin) و با استفاده از تضمین (collateral) ارزهای دیجیتال خود ایجاد کرد. این پروژه از تکنولوژی پیشرفته‌ای برای ایجاد توکن‌های پایدار استفاده می‌کند که به صورت مستقیم به دلار آمریکا مرتبط شده‌اند و برای معاملات DeFi استفاده می‌شوند.

ملتی‌ورس ایکس (MultiversX)

ملتی‌ورس ایکس برای کاربران این شرایط را فراهم می‌کند تا با استفاده از تضمین (collateral) ارزهای دیجیتال خود، توکن‌های پایدار با ارزش ثابت را ایجاد کنند. با استفاده از MultiversX، کاربران می‌توانند به صورت مستقیم به دلار آمریکا مرتبط شوند. همچنین MultiversX به کاربران این امکان را می‌دهد تا توکن‌های دیجیتال جدید را ایجاد نموده و در بازار DeFi آنها را عرضه کنند.

ملتی‌ورس ایکس (MultiversX)

پروژه یونی سواپ (uniswap)

پروژه یونی سواپ (Uniswap) امکان تبادل ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند. یونی سواپ از تکنولوژی AMM (Automated Market Maker) برای ایجاد بازارهای تبادل ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند که در طی آن کاربران می‌توانند با کارمزد کم‌تر و سرعت بیش‌تری تبادل ارزهای دیجیتال خود را انجام دهند.

پروژه پنکیک سواپ (PancakeSwap)

پروژه پنکیک سواپ (PancakeSwap) به عنوان یکی از پروتکل‌های DeFi شناخته می‌شود که بر اساس بلاکچین Binance Smart Chain ساخته شده است. PancakeSwap از تکنولوژی AMM برای ایجاد بازارهای تبادل ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند و به کاربران این امکان می‌دهد تا با سرعت بالاتر و کارمزد کم‌تر، تبادل ارزهای دیجیتال خود را انجام دهند. همچنین PancakeSwap فرایند نگهداری از توکن‌های پروتکل را در ازای سود فراهم آورده است.

سوشی سواپ (SushiSwap)

SushiSwap بر اساس شبکه اتریوم (Ethereum) ساخته شده است و به عنوان یک انتخاب جایگزین برای صرافی‌های مرکزی در بازار ارز دیجیتال مطرح می‌باشد. این پروژه برای معامله ارزهای دیجیتال از تکنولوژی قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) استفاده می‌کند. SushiSwap نیز از تکنولوژی AMM برای ایجاد بازارهای تبادل ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا با سرعت بالاتر و کارمزد کم‌تری تبادل ارزهای دیجیتال خود را انجام دهند. همچنین SushiSwap به کاربران امکان می‌دهد تا با نگهداری توکن‌های پروتکل، سوددهی مالی را تجربه کنند.

سوشی سواپ (SushiSwap)

پروژه یوما (ٰUMA)

پروتکل‌های DeFi در Ethereum و سایر شبکه‌های بزرگ بلاکچین، نمی‌توانند مستقیماً داده‌های عمومی را دریافت کنند. سرویس‌دهندگانی مانند Chainlink، Band و UMA به پروتکل‌های DeFi کمک می‌کنند تا داده‌های بازار را از طریق قراردادهای هوشمند بدست آورند.

پروتکل MUX

پروتکل MUX یک پروتکل دیفای است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از توکن‌های دیجیتال خود، در معاملات بازارهای تبادل ارزهای دیجیتال شرکت کنند. MUX از تکنولوژی AMM و مدل دارایی‌های سنتتیک برای ایجاد بازارهای تبادل استفاده می‌کند و باعث می‌شود تا با سرعت بالاتر و کارمزد کم‌تری تبادل ارزهای دیجیتال خود را انجام دهند.

پروتکل GMD

GMD از تکنولوژی AMM برای ایجاد بازارهای تبادل ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا با سرعت بالاتر و کارمزد کم‌تر، تبادل ارزهای دیجیتال خود را انجام دهند. پروتکل GMD به عنوان یکی دیگر از برترین پروتکل‌های اکوسیستم دیفای شناخته می‌شود.

پروتکل GMD

پروتکل گییر باکس (Gearbox Protocol)

پروتکل گییر باکس امکان افزودن دارایی‌های پرریسک با نقدینگی کم، استخرهای متعدد بر اساس ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، گسترش پروژه به راهکارهای لایه دوم را در بستر دیفای فراهم می‌کند. این پلتفرم در واقع یک پروتکل ترکیب‌پذیر معاملات اهرمی برای شبکه اتریوم است.

پروژه فانتوم (Fantom)

فانتوم ادعا می‌کند که قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهد که باعث سرعت و کارایی بیش‌تر در معاملات ارزهای دیجیتال می‌شود.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد فانتوم، تکنولوژی تأیید معتبر (Lachesis Protocol) است که زمان تراکنش‌ها در فانتوم را به شدت بهبود می‌بخشد. این پلتفرم از رقبای اصلی اتریوم به شمار می‌رود.

پروژه کامپاند (Compound)

کامپاند به عنوان یک پلتفرم دیفای، امکان اعطای وام و بهره را در سیستم اقتصادی بلاکچین ایجاد کرده است. این پلتفرم با استفاده از توکن‌های COMP، به کاربران این انگیزه را می‌دهد تا در مدت زمان بیش‌تری در فعالیت‌های این سیستم شرکت کنند. کاربران در کامپاند می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتالی که در دسترس دارند، به عنوان تضمین وام، از سیستم وام‌دهی کامپاند استفاده کنند. به عنوان مثال، با قراردادن مقداری از ارز دیجیتال خود در کامپاند، کاربران می‌توانند وام دریافت نمایند و در عوض با پرداخت بهره، وام‌های خود را باز پرداخت کنند.

پروژه کامپاند (Compound)

چگونه باید پلتفرم DeFi را انتخاب کنم؟

قطعاً آشنایی شما با بسیاری از پلتفرم‌های دیفای شرایط سختی را برای انتخاب هر یک از آنها رقم می‌زند. در این مورد باید برای سرمایه‌گذاری و استفاده از این پروژه‌ها، ابتدا اطلاعات زیادی را در رابطه با آنها کسب نموده و بررسی کنید که کدام یک از این پلتفرم‌ها می‌تواند در مسیر موفقیت شما بیش‌ترین کمک را داشته باشد.
هر چه تعداد پلتفرم‌های قابل استفاده برای شما بیش‌تر باشد، این مسئله می‌تواند موجب افزایش سرعت فعالیت و آسودگی عملکرد شما شود.