FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

تمام ارزهای دیجیتال که بعد از بیت کوین بوجود آمدند، همگی آنها دارای خصوصیات خاصی بودند که باعث تفکیک این ارزها از یکدیگر و ارائه خدماتی انحصاری آنها می‌شد. در این بین یکی از ارزهای دیجیتال با ویژگی جدیدی پا به دنیای ارزهای دیجیتال گذاشته است و با نماد انحصاری XEM یا NEM شناخته می‌شود. اینکه ویژگی‌های NEM چیست یا ارز دیجیتال نم NEM چگونه کار می‌کند و بسیاری از موارد لازم دیگر، در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

ارز دیجیتال زم XEM چیست؟

XEM ارز دیجیتالی می‌باشد که بر پایه بلاکچین شبکه نم (NEM) ایجاد شده است. این ارز دیجیتال از زیرساخت ارزشمند و جدیدی برای توسعه‌های آتی در شبکه نم بهره می‌برد. شبکه نم از الگوریتم Proof of Importance (PoI) یا اثبات اهمیت استفاده می‌کند. این الگوریتم برای تأیید ایجاد بلوک‌های جدید در طی تراکنش‌ها کاربرد اساسی دارد. در این شبکه، کاربران با اهمیت بالا می‌توانند برای ایجاد بلوک‌های جدید و دریافت پاداش از شبکه، نشان دهند که به چه اندازه در شبکه فعالیت می‌کنند و چه مقدار XEM دارند.

ارز دیجیتال زم XEM چیست؟

تاریخچه ارز دیجیتال زم (XEM) یا شبکه NEM

ارز دیجیتال XEM یا شبکه NEM در سال ۲۰۱۵ توسط یک تیم توسعه‌دهنده ژاپنی به نام Tech Bureau Corp و به رهبری Takao Asayama ایجاد شد. شبکه NEM به عنوان یک شبکه بلاکچین جدید، با توجه به مزایای خاص خود، به سرعت مورد توجه کاربران و سرمایه‌گذاران مختلف قرار گرفت. الگوریتم PoI، به کاربرانی که میزان معاملات و تأیید بلوک‌های بیش‌تری را انجام می‌دهند، امتیاز بیش‌تری می‌دهد که این امتیازات در تأیید تراکنش‌های بعدی تأثیرگذار هستند.
در سال ۲۰۱۸، یک حمله هکری به صرافی Coincheck در ژاپن، منجر به سرقت بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارز دیجیتال XEM شد. با این حال، تیم توسعه‌دهنده NEM پس از این حادثه، به سرعت اقدام به ارتقاء امنیت این شبکه نمود و توانست به جایگاه قبلی خود در بازار ارز دیجیتال دست پیدا کند. از آن زمان به بعد، تیم توسعه‌دهنده NEM بروز رسانی‌های متعددی را انجام و قابلیت‌های جدیدی را به شبکه اضافه کرد. در حال حاضر، NEM یکی از پروژه‌های مهم و مشهور در بازار ارز دیجیتال است و با سرمایه بازاری بالغ بر ۲ میلیارد دلار، در میان صد ارز دیجیتال برتر بازار قرار دارد.

تاریخچه ارز دیجیتال زم (XEM)

ویژگی‌های ارز دیجیتال NEM

این ارز دیجیتال با توجه الگوریتم منحصر به فرد خود از ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌باشد که شامل بهره‌مندی از دو بلاکچین مختلف و امکان ایجاد و افزایش دارایی با استفاده از نام فضاها (NAME SPACE) و موزاییک است.
منظور از دو بلاکچینه بودن، بهره‌مندی از دو بلاکچین عمومی و خصوصی است که هر کدام کارکردهای مختص خود را ارائه می‌کنند. در نوع عمومی امکان استفاده از آن برای همه آزاد بوده و از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است؛ اما بلاکچین خصوصی این شبکه که با نام میژین (Mijin) ارائه می‌شود، برای استفاده شرکت‌های بزرگ به صورت خصوصی طراحی شده است و تراکنش‌های آن به هیچ عنوان برای عموم منتشر نشده و کاملاً محرمانه هستند.
منظور از نام فضاها و موزاییک در سیستم NEM به معنای این است که هنگامی که هر شخصی یک نام فضا را برای خود طراحی و در شبکه ثبت کند، فرد دیگری قادر به ثبت آن نام در فضا برای خود نخواهد بود و هر شخصی منحصراً یک نام فضا را برای خود خواهد داشت. نام فضاها در واقع محل‌هایی هستند که می‌توان در آنها موزاییک‌ها را ایجاد نمود.

ویژگی_های ارز دیجیتال NEM

مزایا و معایب نم

اگر به طور موشکافانه با ارز دیجیتال نم NEM برخورد کنیم، با یک سری مزایا و معایب مواجه می‌شویم که بهتر است از این موارد آگاه گردید.

مزایا

  • سرعت بالا: NEM قابلیت انجام تا 4000 تراکنش در ثانیه را دارد که به کمک این ویژگی از بسیاری از رقبای خود پیشی می‌گیرد.
  • امنیت بالا: شبکه NEM از الگوریتم محاسباتی Proof of Importance (PoI) برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند که تضمینی برای تراکنش‌هایی است که از طریق آن انجام می‌شوند.
  • قابل اطمینان بودن: تمام تراکنش‌ها در بلاکچین این ارز دیجیتال به صورت عمومی قابل مشاهده است. بر همین اساس، این ارز دیجیتال قابلیت اطمینان بالایی را به کاربران خود ارائه می‌دهد.
  • کارایی: شبکه NEM به دلیل ساختار کد باز و طراحی بهینه، بازدهی مناسبی دارد.
  • توسعه‌پذیری: این شبکه از زیرساخت قابل توسعه‌ای برخوردار است که به آن اجازه می‌دهد تا با افزایش تراکنش‌ها و تعداد کاربران آن، به راحتی توسعه یابد.

معایب

  • کمبود توسعه‌دهندگان: در مقایسه با برخی ارزهای دیجیتال دیگر، شبکه NEM دارای تعداد کم‌تری از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان است.
  • محدودیت‌های قانونی: در برخی از کشورها، ارز دیجیتال NEM شامل محدودیت‌هایی از جانب قوانین است.
  • رقابت با رقبای قوی: با وجود اینکه شبکه NEM یکی از پروژه‌های برتر بلاکچین می‌باشد؛ اما همچنان در بین ارزهایی است که از رقبای بسیاری برخوردارند.
مزایا و معایب زم

ارز دیجیتال نم NEM چگونه کار می‌کند؟

اگر بخواهیم نحوه عملکرد ارز دیجیتال نم را توضیح دهیم، باید آن را به قسمت‌های مختلفی تقسیم کنیم تا نحوه کار آن مشخص شود. مانند موارد زیر:

نحوه کار الگوریتم اثبات اهمیت (PoI)

الگوریتم PoI، به کاربرانی که دارای تعداد XEM بیش‌تری هستند، اجازه می‌دهد تا برای ایجاد بلوک‌های جدید و دریافت پاداش از شبکه شرکت کنند. خوب است بدانید که برای اثبات اهمیت، از دارایی‌های هوشمند استفاده می‌شود.

دارایی‌های هوشمند

در شبکه NEM، دارایی‌های هوشمند یا Smart Assets می‌توانند اطلاعات بیش‌تری را در مورد یک دارایی مشخص در بستر بلاکچین ذخیره کنند. به عنوان مثال، اطلاعاتی مانند مالکیت، تاریخچه تراکنش‌ها و سایر اطلاعات مربوط به دارایی را می‌توان در دارایی‌های هوشمند نیز ذخیره‌سازی کرد.

هاروست در برابر ماینینگ

برخلاف برخی شبکه‌های دیگر مانند بیت کوین که از فرایند ماینینگ برای تولید بلوک‌های جدید استفاده می‌کنند. در اینجا، کاربران با داشتن تعداد XEM بیش‌تر می‌توانند برای فرایند هاروست به شبکه متصل شوند و در تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید از آن استفاده کنند.

هاروستر چیست؟

هاروستر به کاربرانی گفته می‌شود که دارای تعداد XEM بیش‌تری بوده و در شبکه NEM به عنوان تأیید کننده تراکنش‌ها و برای ایجاد بلوک‌های جدید شرکت می‌کنند.

چرا استفاده از اثبات اهمیت در شبکه نم نسبت به اثبات سهام در شبکه‌های دیگر بهتر است؟

الگوریتم PoI برای تأیید تراکنش‌ها از اطلاعاتی مانند تعداد دارایی‌های کاربران و فعالیت‌های آنها استفاده می‌کند که این اطلاعات می‌تواند تغییر یابد و این باعث شود که تمرکز قدرت در دسترسی به پاداش‌های بلاکچین کاهش یابد و از این رو احتمال حملات ۵۱٪ به شبکه جلوگیری شود. همچنین، الگوریتم PoI به نسبت الگوریتم‌های دیگر به منابع محاسباتی و مصرف انرژی کم‌تری برخوردار است که این باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش اثرات منفی بر محیط زیست می‌شود.

چرا استفاده از اثبات اهمیت در شبکه نم نسبت به اثبات سهام در شبکه_های دیگر بهتر است؟

کاربرد استفاده از شبکه نم NEM

شبکه NEM یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است که برای انجام تراکنش‌های امن و قابل اعتماد در سطح جهان استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم به برخی از کاربردهای شبکه NEM اشاره‌ای داشته باشیم.

  • انتقال وجه: از آنجایی که تراکنش‌های شبکه NEM بسیار سریع و ارزان هستند، این شبکه به عنوان یک راه حل مناسب برای انتقال وجه در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ثبت داده‌های شرکتی: با استفاده از دارایی‌های هوشمند در شبکه NEM، اطلاعات شرکتی مانند مالکیت، قراردادها و سایر اطلاعات مربوط به شرکت، در بلاکچین ثبت و ذخیره می‌شوند.
  • صنعت بیمه: شبکه NEM می‌تواند به عنوان یک راه حل برای صنعت بیمه استفاده شود؛ زیرا از دارایی‌های هوشمند و قابل برنامه‌ریزی برای ثبت و پیگیری قراردادها استفاده می‌کند.
  • امنیت داده‌ها: شبکه NEM از الگوریتم Proof of Importance برای ایجاد امنیت در بلاکچین استفاده می‌کند و از این رو برای حفاظت از داده‌های حساس و اطلاعات شخصی کاربران مانند داده‌های پزشکی و بانکی آنها بسیار مناسب است.
  • تجارت الکترونیک: با توجه به سرعت و امنیت بالای تراکنش‌های شبکه NEM، می‌توان از این شبکه در تجارت الکترونیک استفاده کرد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های تراکنش و افزایش اعتماد مشتریان شد.
  • انتشار توکن‌های اختصاصی: با استفاده از شبکه NEM، می‌توان توکن‌های اختصاصی خود را ایجاد کرد و در بازارهای مختلف مورد استفاده قرار داد.
  • انجام تراکنش‌های مالی بین‌المللی: با توجه به اینکه شبکه NEM یک شبکه دیجیتال جهانی است، می‌توان از آن برای انجام تراکنش‌های مالی بین‌المللی استفاده کرد و هزینه‌های تبدیل ارز را کاهش داد.

قیمت در حال حاضر نم

قیمت ارز دیجیتال XEM با ارزشی در حدود ۲۷۵.۴ میلیون دلار و سهم ۰.۰۲ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. هر واحد از نم در این لحظه با قیمت ۰.۰۳۰۵۸۷ دلار، با احتساب نرخ تتر ۵۰,۳۹۹ تومان معادل ۱,۵۴۱ تومان معامله می‌شود و حجم مبادلات روزانه آن ۹.۲۸ میلیون دلار است. بالاترین قیمتی که نم تجربه کرده است، مربوط به (15 December 2021) می‌باشد که مبلغی معادل ۲۸.۰۸ دلار بوده است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت NEM

قیمت ارز دیجیتال این ارز دیجیتال مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. در بخش زیر به برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت NEM اشاره شده است:

  • رویدادهای مرتبط با پروژه: هرگونه رویداد مرتبط با توسعه پروژه NEM مانند انتشار نسخه جدید، اعلامیه‌های شرکت و یا هرگونه تغییرات عمده در تکنولوژی و خدمات NEM می‌تواند بر قیمت آن تأثیرگذار باشد.
  • رویدادهای مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال: رویدادهایی مانند افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال، تغییرات در قوانین و مقررات دولتی، تغییرات در نرخ بهره و سود بانکی و یا اخبار مرتبط با ارزهای دیجیتال دیگر می‌تواند بر قیمت NEM تأثیر بگذارد.
  • تقاضای بازار: همانند هر بازار دیگری، عرضه و تقاضا بر قیمت NEM تأثیرگذار است. اگر تقاضا برای خرید NEM بالا باشد، قیمت آن افزایش یافته و یا اگر تقاضا کاهش یابد، قیمت آن نیز کاهش می‌یابد.
  • رقابت با سایر ارزهای دیجیتال: در رقابت با سایر ارزهای دیجیتال، مثلاً در صورتی که روند رشد و توسعه NEM در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال کم‌تر باشد، ممکن است قیمت آن کاهش یابد.
عوامل تاثیرگذار بر قیمت NEM

خرید و فروش زِم (XEM)

خرید و فروش ارز زِم مانند خرید و فروش بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر به کمک صرافی‌های ارز دیجیتال صورت می‌گیرد. برای خرید ارز زِم، کاربران می‌توانند به یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر مراجعه نموده و پس از ثبت نام و تأیید هویت، ارزهای دلخواه خود را با استفاده از ارزهای دیگری مانند بیت کوین یا اتریوم خریداری کنند. سپس می‌توانند این ارزها را به کیف پول زِم خود منتقل نمایند.

برای فروش ارز زِم هم کاربران می‌توان به یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر مراجعه کرده و ارز زِم خود را به ارز دیگری مانند بیت کوین یا اتریوم تبدیل کرد و سپس مبلغ آن را به حساب بانکی خود واریز نمود.

برای خرید و فروش ارز XEM می‌توانید به کانال تلگرامی صرافی بیتکس روم مراجعه کنید.

خرید زم با ریال

شما می‌توانید ارز دیجیتال XEM را به صورت مستقیم با ریال خریداری کنید. برای اینکار، ابتدا باید به یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر که از این ارز دیجیتال پشتیبانی و آی پی ایران را پشتیبانی می‌کنند مراجعه نموده و پس از ثبت نام و تأیید هویت، مبلغ مورد نظر خود را به حساب صرافی واریز کنید. سپس با استفاده از این مبلغ می‌توانید XEM را به میزان معادل آن با ریال، خریداری کنید.
البته روش دیگری هم وجود که در این روش، ابتدا باید ریال خود را به یکی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم تبدیل کنید. برای این کار نیز می‌توانید از یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کنید. سپس با استفاده از ارز دیجیتال بدست آمده، می‌توانید XEM را از یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنید.

خرید زم با دلار

شما می‌توانید ارز دیجیتال XEM را به صورت مستقیم با دلار خریداری کنید. برای اینکار، ابتدا باید به یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر مراجعه نموده و پس از ثبت نام و تأیید هویت، مبلغ مورد نظر خود را به حساب صرافی واریز کنید. سپس با استفاده از این مبلغ، می‌توانید XEM را به میزان معادل آن با دلار، خریداری کنید. از نکات مثبت استفاده از دلار این می‌باشد که ارز اول هر صرافی برای تبادل و انجام معاملات است.
در روش دیگر هم به مانند روش قبلی ابتدا باید دلار خود را به یکی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم تبدیل کنید. برای اینکار می‌توانید با استفاده از ارز دیجیتال بدست آمده، XEM را از یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنید.

تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به زم

تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به زم (ZIM) با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف امکان‌پذیر است که در ادامه توضیح مختصری درباره سه صرافی معتبر چنجلی (Changelly)، بایننس (Binance) و هیت بی تی سی (HitBTC) که امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به زم را ارائه می‌دهند، آمده است:

چنجلی (Changelly)

چنجلی یک صرافی ارز دیجیتال معتبر است که امکان تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به زم را می‌دهد. برای استفاده از این خدمت، کاربران باید ابتدا به صفحه تبدیل ارزهای دیجیتال به زم در وب‌سایت چنجلی مراجعه کرده و سپس ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب و مبلغ مورد نظرشان را وارد کنند. بعد از این مرحله کاربران باید آدرس کیف پول زم خود را وارد و پرداخت آن را تأیید کنند. پس از تأیید پرداخت، مبلغ معادل زم به کیف پول کاربر ارسال می‌شود.

Binanc

بایننس یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های دنیا است که برای استفاده از این صرافی، کاربران باید ابتدا به صفحه تبدیل ارزهای دیجیتال به زم در وب‌سایت بایننس مراجعه کنند. در اینجا باید ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب کرده و مبلغ مورد نظر را وارد کنید. بعد از این مرحله، کاربران باید آدرس کیف پول زم خود را وارد و پرداخت را تأیید کنند. پس از تأیید پرداخت، مبلغ معادل زم به کیف پول کاربر ارسال می‌شود.

Hitbtc

Hitbtc امکان تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به زم را فراهم می‌کند. برای این امر، کاربران در ابتدا باید به صفحه تبدیل ارزهای دیجیتال به زم در وب‌سایت هیت بی تی سی مراجعه و با انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر خود، مبلغ مورد نظر را وارد کنند. بعد از این مرحله، کاربران با وارد کردن آدرس کیف پول و پس از تأیید پرداخت، مبلغ معادل زم را در کیف پول خود خواهند داشت.

چه کیف پول هایی از ارز دیجیتال نم پشتیبانی می کنند؟

کیف پول‌های بسیاری را می‌توان به عنوان پشتیبان ارز دیجیتال نم نام برد که هر کدام از آنها خدمات مختلفی را به کاربران این ارز ارائه می‌دهند. چند مورد از بهترین کیف پول‌های پشتیبان ارز دیجیتال نم شامل:

  • Trezor
  • Ledger Nano S
  • Coinomi
  • Jaxx
  • MyEtherWallet
  • Exodus
  • Guarda
  • Coinbase
  • QTUM
  • Trust Wallet
تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به زم

پروژه‌ های ارز دیجیتال نم

این ارز دیجیتال از زمان آغاز به فعالیت، در پروژه‌های بسیاری نقش داشته است که در اینجا قصد داریم به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره کنیم.


علاوه بر این تعداد بسیاری پروژه را می‌توان نام برد که اشاره به تمام موارد در این مقاله مقدور نیست.

  • پلتفرم نم: پلتفرم نم یک پلتفرم بلاکچین را ارائه می‌کند که به عنوان یک ابزار برای تبادلات امن و انجام تراکنش‌های مالی بدون واسطه (peer-to-peer) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلتفرم برای اجرای قراردادهای هوشمند و توسعه اپلیکیشن‌های بلاکچینی نیز قابل استفاده است.
  • سیمبل (Symbol): سیمبل یک پلتفرم بلاکچین با قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند است که توسط تیم توسعه نم طراحی شده است. این پلتفرم برای تبادل داده‌ها، اجرای قراردادهای هوشمند و توسعه اپلیکیشن‌های بلاکچینی قابل استفاده است.
  • پلتفرم هایبرید نم (Hybrid NEM): پلتفرم هایبرید نم یک پلتفرم بلاکچین است که برای اجرای قراردادهای هوشمند، تبادل داده‌ها و توسعه اپلیکیشن‌های بلاکچینی استفاده می‌شود.
  • پروژه موبی‌ووت (MobiVoucher): پروژه موبی‌ووت یک پلتفرم تبادل دیجیتال با هدف ارائه خدمات تراکنشی سریع، ارزان و امن به کاربران است. این پلتفرم از ارز دیجیتال نم برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده می‌کند.
  • پلتفرم لاندستینگ (Landstead): پلتفرم لاندستینگ یک پلتفرم تحت بلاکچین است که به منظور رسیدگی و ثبت اطلاعات مالکیت املاک، انتقالات املاک و مستغلات توسعه‌یافته است. این پلتفرم از ارز دیجیتال نم برای انجام تراکنش‌های مالی خود استفاده می‌کند.

آینده ارز دیجیتال نم

ارز دیجیتال نم تا به امروز اثبات کرده است که یک بلاکچین کاربردی و جامعه کاربری پایدار دارد. مثلاً با توجه هدف نم که ایجاد ارتباطی میان بلاکچین‌های خصوصی و عمومی است، پتانسیل رشد تعداد کاربران عادی و بزرگ آن بسیار زیاد می‌باشد. اگر این پتانسیل محقق شود، توکن بومی پلتفرم نم یعنی XEM هم بدون شک ارزش بیش‌تری پیدا خواهد کرد. این قضیه نشان از اهداف بزرگ ارز دیجیتال نم دارد که این می‌تواند نوید آینده موفقی را داشته باشد. علاوه بر این در این مقاله با بسیاری از موارد مهم و کاربردی این ارز دیجیتال آشنا شدید که نشان از پتانسیل بالای این ارز دیجیتال دارد که این قضیه پشتوانه مناسبی برای آینده آن به شمار می‌رود.