FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

در طول سال گذشته، برخی از بزرگترین و محبوبترین مجموعه‌های NFT بازار که در سال 2022 سر و صدای زیادی به پا کردند، کاهش قابل توجهی را در ارزش خود تجربه کردند. لازم به ذکر است که در روندی مشابه، خرید زمین‌های متاورس که در سال 2022 سرمایه‌گذاری خوبی به نظر می‌رسید و بسیاری انتظار داشتند این روند در سال‌های بعد نیز ادامه داشته باشد نیز با کاهش قابل توجهی روبرو شد.

کاهش ارزش برترین مجموعه‌های NFT در بازار

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ NFT مانند Doodles، Invisible Friends، Moonbirds و Goblintown شاهد کاهش ۹۵ درصدی قیمت اتریومی بوده است. همچنین لازم به ذکر است که ارزش بهترین مجموعه NFT در بازار در سال 2023 شاهد کاهش 40 درصدی بود.

بر طبق داده‌های پلتفرم تحلیلی NFTGo، شاخص ارزش پروژه‌های برتر در این زمینه از اوج 12394 اتریوم در جولای سال گذشته به 7446 اتریوم در ماه می امسال کاهش یافته است. نکته جالب در مورد این اتفاق تغییر نکردن دیدگاه سرمایه‌گذاران در حوزه NFT است. با وجود اینکه ارزش این دارایی‌ها روز به روز کاهش می‌یابد، بسیاری از افراد جامعه بر این باورند که به زودی شاهد بازگشت این حوزه به اوج خود خواهیم بود. به همین دلیل، افراد زیادی این NFTها را خریده و روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

طی سال گذشته و همزمان با کاهش ارزش مجموعه NFTها در بازار، تعداد کل هولدرهای محبوب‌ترین مجموعه‌های بازار، 90 درصد افزایش یافته است. در همین مدت تعداد فروشندگان 32 درصد افزایش و تعداد خریداران 30 درصد کاهش داشته است.

لازم به ذکر است که با وجود کاهش ارزش مالی، اکوسیستم NFT هیچگاه مشکلی برای جذب کاربران و توجه سرمایه‌گذاران جدید نداشته است. به عنوان مثال، در 27 می، پیتر شیف، یکی از منتقدان سرسخت بیت کوین و ارزهای دیجیتال، اعلام کرد که پروژه NFT خود را در شبکه بیت کوین و با استفاده از پروتکل Ordinals راه‌اندازی خواهد کرد. این پروژه در 2 و 9 ژوئن از طریق دو مزایده جداگانه فروخته خواهد شد.

منبع: cointelegraph