مالیات اتریوم این روز ها حسابی سر و صدا به پا کرده. ایده ای که در ظاهر ساده به نظر میرسه، اما حالا بسیاری معتقدن میتونه یکی از مهم ترین بحث های آینده اتریوم باشه.

بر اساس جدید ترین اخبار اتریوم، بار دیگه یک پیشنهاد جدید دچار اختلاف نظر بین جامعه اتریوم شده. ماجرا از جایی شروع شد که کلمنت لزژ (Clément Lesaege)، بنیان گذار کلروس (Kleros)، طرحی رو مطرح کرد که به اعتبارسنج های شبکه اجازه میده بخشی از درآمد حاصل از استیکینگ (Staking) رو به توسعه و تامین مالی پروژه های اکوسیستم اختصاص بدن. این ایده خیلی سریع توجه کاربران و توسعه دهندگان رو به خود جلب کرد و حتی بعضی از فعالان بازار نام مالیات اتریوم رو روی اون گذاشتن.

مالیات اتریوم چه هدفی را دنبال میکند؟

طرفداران این طرح معتقدن اتریوم سال هاست با یک مشکل قدیمی دست و پنجه نرم میکنه. بسیاری از پروژه ها، توسعه دهندگان و محققان برای رشد شبکه فعالیت میکنن، اما تامین بودجه برای این بخش ها همیشه آسان نیست. در واقع همه از پیشرفت اتریوم سود میبرن، اما کمتر کسی حاضر هست هزینه اون رو پرداخت کنه.

بر اساس این پیشنهاد، اعتبارسنج ها میتونن بین ۰ تا ۱۰ درصد از پاداش استیکینگ خود رو برای حمایت از پروژه های عمومی کنار بزارن. اگر اکثریت اعتبارسنج ها با این موضوع موافقت کنن، این نرخ برای کل شبکه اعمال میشه. حامیان طرح میگن چنین رویکردی میتونه منابع مالی پایداری برای توسعه اتریوم ایجاد کنه و در بلندمدت حتی روی قیمت ارز دیجیتال اتر هم اثر مثبت بزاره.

مخالفان مالیات اتریوم چه میگویند؟

در سمت مقابل، منتقدان نگاه کاملا متفاوتی دارن. به اعتقاد اونها این طرح میتونه قدرت زیادی در اختیار گروهی از اعتبارسنج های بزرگ قرار بده و زمینه سو استفاده یا تصمیم گیری های جهت دار رو فراهم کنه. بعضی ها حتی هشدار دادن که ورود چنین مکانیزمی به ساختار اصلی شبکه ممکنه اتریوم رو بیش از حد سیاسی کنه.

مالیات اتریوم فعلا فقط یک پیشنهاد اولیه هست و فاصله زیادی تا اجرا شدن داره. با این حال، حجم واکنش ها نشون میده بحث تامین مالی و حاکمیت در اتریوم به یکی از مهم ترین موضوعات این روزهای بازار تبدیل شده. برای افرادی که به دنبال آموزش ارز دیجیتال هستن هم این موضوع میتونه نمونه جالبی از تاثیر تصمیم های حاکمیتی روی آینده یک بلاکچین بزرگ باشه.