مسلماً تاکنون حداقل یک بار کلمه ترید را از اطرافیان خود شنیده‌اید؛ چرا که ترید محبوبیت بسیاری میان افراد در جامعه پیدا کرده است. فعالیت در بازار های مالی راهی برای رسیدن به سود های کلان است. البته تنها در صورتی که آموزش های لازم دریافت شوند و فرد بدون برنامه ریزی به فعالیت در بازار های مالی نپردازد. مفهوم ترید شامل بخش های متنوع و گسترده ای است که خود نیاز به بررسی دقیق و جزئی دارد. در ادامه این مقاله بیشتر با ترید و تریدر آشنا خواهیم شد.

توضیح و آشنایی با ترید، ترید چیست؟

در بیان ساده ترید به معنای خرید و فروش دارایی های مختلف به منظور کسب سود در بازار های مالی است.

در ترید هر فرد پس از خرید یک دارایی منتظر افزایش قیمت آن می ماند و در زمان درست آن را به فروش می رساند. اختلاف قیمت خرید و فروش آن دارایی سود تریدر را تعیین می کند. در نظر داشته باشید به طور معمول سود حاصل از معاملات نسبت به سرمایه دخیل در معامله محاسبه می شود.

تفاوت ترید با سرمایه گذاری

در سرمایه گذاری فرد پس از خرید دارای به صورت بلند مدت آن را نگه می دارد تا به قیمت مورد نظر برسد؛ اما تریدری که در بازار های پرنوسانی همانند بازار ارز های دیجیتال یا فارکس فعالیت دارد ممکن است عمر معامله هایش تنها چند دقیقه یا چند روز باشد. البته سود به دست آمده از هر معامله برای این افراد مسلماً کمتر است؛ اما اگر کلی در نظر بگیریم این افراد سود خوبی از بازار را از آن خود می کنند. برای ورود به بازارهای مالی باید به این مباحث پایه تسلط داشته باشی. این مفاهیم در جلسات اولیه کلاس ترید در تهران حضوری، به شما آموزش داده می شود.

انواع تریدر

حال که با مفهوم ترید آشنا شدیم، به معرفی انواع مختلف تریدرهای حوزه بازارهای مالی می پردازیم.

دی تریدر (Day Traider)

دی تریدینگ (day trading) یا معاملات روزانه، جزو روش های محبوب معامله گری در این حوزه است. همان طور که از نامش پیداست عمر معاملات دی تریدر ها تنها یک روز معاملاتی است. با این اوصاف به ندرت پیش می آید یک دی تریدر عمر معاملاتش به شب برسد. ترید روزانه جزو معاملات کوتاه مدت در بازار های مالی دسته بندی می شود که طرفداران بسیاری دارد. 

تریدر های روزانه کمتر به مفاهیم بنیادی نیاز دارند. در مقایسه با دیگر روش ها ممکن است دی تریدینگ ریسک بالاتری داشته باشد که باید از روش های مدیریت سرمایه استفاده شود. به علاوه تریدر های روزانه ممکن است در طول روز چندین معامله را به انجام برسانند در حالی که دیگر تریدر ها با اهداف بلند مدت چنین امکانی برایشان وجود ندارد. یافتن پوزیشن های سود ده در طول روز از نوسانات بازار نیاز به دانش بسیاری دارد که ممکن است برای معامله گران تازه کار مناسب نباشد.

سووینگ تریدر (Swing Trader)

سووینگ تریدینگ نیز در معاملات طرفداران بسیاری دارد؛ چرا که افراد در آن به دنبال کسب سود از نوسانات کوتاه مدت نیستند. سووینگ تریدر ها ممکن است چند هفته یا چند ماه معاملات خود را باز نگه دارند و‌ در زمان درست پوزیشن را ببندند. البته در نظر داشته باشید برخی سووینگ تریدر ها معاملات خود را ممکن است بعد چند روز یا چند ساعت نیز به پایان برسانند و با محدودیتی در زمینه زمان مواجه نیستند.

اسکلپر (Scalper)

استراتژی اسکلپینگ (Scalping) یکی از روش های معاملات در بازار است که سرعت و زمان را هدف قرار می دهد. اسکلپ را می توان نوعی ترید روزانه در نظر گرفت که عمر معاملات آن تنها چند دقیقه یا ثانیه است! سود به دست آمده در این روش معاملاتی حاصل از تغییرات کوچک قیمت دارایی مورد نظر است. اسکلپر ها بر این باورند که یافتن فرصت های معاملاتی در زمان پایین، راحت تر از سایر روش های معامله گری است. با همین طرز فکر اسکلپر ها روزانه بین ۱ تا ۱۰۰ معامله را انجام می دهند. در نگاه اول‌ شاید این روش کارآمد به نظر نرسد؛ اما اگر با دیدی بازتر به قضیه نگاه کنید متوجه پتانسیل سود این استراتژی خواهید شد. سرعت معاملات در اسکلپ بسیار بالا است و به طبع واکنش اسکلپر ها نیز نسبت به تغییرات بازار باید سریع باشد.

هولدر (Holder)

استراتژی هولد (Hold) را می توان روش سنتی انجام معاملات در بازار های مالی دانست که همواره توسط تریدر ها استفاده می شود. برخلاف دیگر روش های ذکر شده معاملات هولد به دنبال رسیدن به اهداف بلند مدت مالی است. به این صورت که سرمایه گذار پس از خرید دارایی مورد نظر به مدت طولانی آن را نگه می دارد و از فروش آن خودداری می کند. سپس با رسیدن قیمت به کانال مورد نظر پس از گذشت زمان طولانی فرد اقدام‌ به فروش می کند. طول بازه زمانی معاملات هولدر ها شاید سال ها نیز به طول انجامد.

انواع بازارها برای ترید

بازار های مالی نقش مهمی در اقتصاد کشور های مختلف در جهان ایفا می کنند. خرید و فروش انجام شده در بستر بازار های مالی در نهایت به جریان در آمدن پول و سرمایه کمک می کند. این بازار ها فضایی برای خرید و فروش دارایی های با ارزش اند که در نهایت معامله گران را به سود می رسانند. در ادامه به بررسی انواع بازار های مالی خواهیم پرداخت.

بازار بورس ایران

بازار بورس ایران بستری است که در آن اوراق بهادار، سهام شرکت ها یا سازمان های مختلف ایرانی در آن معامله می شود. فعالیت بازار بورس در سال ۱۳۱۵ به دنبال سفر دو کارشناس بلژیکی و هلندی به ایران کلید خورد. البته پس از آغاز جنگ جهانی این فرایند دچار وقفه شد و در نهایت سال ۱۳۴۶ فعالیت رسمی این بازار مالی در ایران شروع شد. هر فرد متقاضی برای فعالیت در این بستر باید دارای کد بورسی باشد و برای خود کارگزاری انتخاب کند.

بازار ارز دیجیتال

ارز های دیجیتال در ابتدای کار به منظور تسهیل نقل و انتقالات پولی و کوتاه کردن دست واسطه ها فعالیت خود را شروع کردند. اولین ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ به نام بیت کوین بر روی شبکه بلاک چین با همین نام عرضه شد. پس از گذشت سال ها محبوبیت بیت کوین افزایش یافت و زمینه شروع فعالیت دیگر ارز های دیجیتال نیز فراهم شد. امنیت، سرعت و ارزش بالای این دارایی ها دلیل محکمی برای روی آوردن افراد به خرید و فروش ارز های دیجیتال بود. در نظر داشته باشید به دلیل شرایط سیاسی اکثر صرافی های خارجی اجازه فعالیت ایرانیان را نمی دهند. با این اوصاف پیشنهاد می شود در صرافی ارز دیجیتال ایرانی اقدام به بازکردن حساب و احراز هویت کنید. تمام موارد پایه آموزش ارز دیجیتال در دوره آموزش ترید در اصفهان مورد بررسی قرار می گیرد.

بازار فارکس

فارکس جزو بزرگ ترین بازار های مالی است که به صورت ۲۴ ساعته در ۵ روز هفته به فعالیت خود ادامه می دهد. فارکس یا (Foreign exchange) بستری برای معامله ارز های خارجی به صورت جفت ارز به شمار می رود. محبوبیت این بازار به دلیل وجود فرصت های متنوع معاملاتی است که به دنبال نوسانات قیمت ارز کشور های مختلف رخ می دهد. در این بازار شما به صورت دو طرفه می توانید وارد معامله شوید و به سود برسید.

آموزش ترید و انواع سبک معامله گری

حال چند نوع سبک ترید وجود دارد؟ تریدر ها چگونه می توانند با تسلط بر این سبک ها به سود برسند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال ها با آموزش ترید همراه باشید.

پرایس اکشن

پرایس اکشن (price action) یا رفتار قیمتی اساس تمام معاملات انجام شده بر پایه تحلیل تکنیکال در بازار است. بسیاری از تریدر های روزانه یا اسکلپر ها برای انجام معاملات خود به پرایس اکشن استناد می کنند. در پرایس اکشن تغییرات قیمت دارایی در گذشته و نحوه تشکیل ترند ها بررسی می شود. در نظر داشته باشید تحلیل داده های حاصل از پرایس اکشن در هر تریدر متفاوت است. به عبارتی دیگر ممکن است دو تریدر با در اختیار داشتن داده های یکسان پرایس اکشن به نتایج مختلفی از بازار برسند.

انواع سبک های پرایس اکشن

پرایس اکشن دارای سبک های مختلف است که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • پرایس اکشن RTM
  • پرایس اکشن ال بروکس
  • پرایس اکشن آلفونسو
  • پرایس اکشن لنس بگز

استراتژی تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی یکی از روش‌ های اصلی ارزیابی بازار های مالی است که بر بررسی عوامل اقتصادی، مالی و سایر عوامل مؤثر بر ارزش واقعی یک دارایی تمرکز دارد. این روش تحلیلی برخلاف تحلیل تکنیکال به جای تمرکز بر الگو های قیمتی و نمودار ها، به بررسی عمیق عملکرد نهاد‌ ها، صنایع و اقتصاد های کلان می‌ پردازد. تحلیل گران بنیادی با مطالعه صورت‌ های مالی، گزارش‌ های سالانه، اخبار اقتصادی و سایر اطلاعات مرتبط، سعی در تعیین ارزش ذاتی یک سهام یا دارایی دارند.

امیدواریم تا اینجا توانسته باشید نسبت به ترید و یادگرفتن آن یک دید کلی پیدا کرده باشید. برای مشاهده مقالات بیشتر در رابطه با ترید در بازارهای مالی می توانید آکادمی آموزش بازارهای مالی، حامی سرمایه پارسیان به آدرس (HamiSarmaye.com) را دنبال کنید. پر سود باشید.