FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

Poc به عنوان یک روش سنجش برای فناوری‌های جدید شناخته می‌شود که قبل از ارائه این فناوری‌ها با استفاده از poc، میزان احتمالی موفقیت آنها را آزمایش می‌کنند. در ادامه با اثبات مفهوم (POC) بلاکچین آشنا می‌شویم تا به طور دقیق از روند و عملکرد آن اطلاعات لازم را کسب کنیم. پس با ما همراه باشید.

اثبات مفهوم بلاکچین (POC) چیست و چگونه انجام می‌ شود؟

به طور دقیق اثبات مفهوم بلاکچین (POC)، راهی برای سنجش یک ایده و فناوری خاصی است که بدین وسیله شرایط آن را مورد بررسی قرار می‌دهند . poc به عنوان یک آزمایش اولیه تعیین می‌کند که آیا فناوری جدید، آنگونه که از آن انتظار می‌رود، عمل می‌کند یا خیر. این شیوه برای سرمایه‌گذاران بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که مشخص می‌کند، فناوری مورد نظر از ارزش و ثبات لازم برای در اختیار گذاشتن سرمایه برخوردار است یا نه. با این روش یکی از چالش‌های مهم سرمایه‌گذاران رفع می‌شود.

اثبات مفهوم (POC) بلاکچین چیست؟

یک مثال برای مفهوم POC

با ایجاد یک فناوری و یا محصول جدید، نمی‌توان از احتمال موفقیت آن سخن گفت. به همین علت با استفاده از poc برای پاسخ به این امر اقدام می‌کنند. برای نمونه یک شرکت فناوری می‌خواهد یک سیستم بازیابی اطلاعات جدید را برای پایگاه داده خود توسعه دهد. در ابتدا، تیم توسعه poc را بر اساس فاکتورهای لازم طراحی می‌کند. این POC شامل طراحی یک مدل ساده برای بازیابی اطلاعات، تعریف چندین معیار برای ارزیابی کارایی سیستم، و اجرای تست‌هایی بر روی داده‌های مصنوعی است. در صورتی که POC با موفقیت اجرا شود و کارایی قابل قبولی را از خود نشان دهد، تیم توسعه می‌تواند، مراحل توسعه و پیاده‌سازی کامل سیستم را در نظر گیرد.

یک مثال برای مفهوم POC

به چه دلیل اثبات مفهوم یا POC ضروری می باشد؟

خیلی از پروژه‌های جدید به دلیل عجله توسعه‌دهنده در مرحله انتشار، از کیفیت لازم برخوردار نبوده و دارای ایراداتی بودند که به جای تبدیل به یک فناوری مهم، به یک پروژه شکست خورده تبدیل شدند. بر همین اساس با استفاده از poc برای جلوگیری از این موضوع اقدام می‌کنند. دلایل اهمیت و ضرورت poc را در موارد زیر بیان می‌کنیم.

جذب سرمایه‌ گذار

هیچ سرمایه‌گذاری بدون تایید و بررسی پروژه‌ای، اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی آن نمی‌کند. بر همین اساس با استفاده از poc وضعیت پروژه را مورد بررسی قرار داده و پس از تأیید آن، با خیالی راحت برای سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند. با وجود چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران زیادی برای پروژه‌ها جذب می‌شوند؛ چرا که موارد آنها تا حدودی تضمین شده است.

حل موانع و مسائل قبل از سرمایه گذاری و هر اقدامی

با استفاده از اثبات مفهوم (poc) می‌توان انواع مشکلات پروژه را با توجه به فاکتورهای مورد نیاز آن، مورد بررسی قرار داد و با شناسایی مشکلات موجود، برای رفع آنها اقدام کرد. زمانی که به این شکل اقدام کنید؛ امکان جذب سرمایه و همچنین جذب کاربران بسیار آسان‌تر خواهد بود.

کمک به ایجاد و تایید یک ایده

با تعیین تمام فاکتورهای لازم در poc، ایده ایجاد شده در مسیر بررسی خود قرار گرفته و به این ترتیب هر آنچه که باید در ایده مورد نظر وجود داشته باشد؛ مورد بررسی قرار می‌گیرد. با عبور از این مرحله و نبود هیچگونه مشکلی و یا وجود مشکل و رفع آن، ایده مورد نظر از تاییدیه لازم برخوردار شده و در طی آن سرمایه و کاربران مورد نیاز آن جذب می‌شوند.

سیو سود و هزینه های اضافی در سرمایه گذاری دراز مدت

Poc با نشان دادن مشکلات پروژه، سبب شناسایی و اصلاح موارد لازم می‌شود. در فرایند طراحی و توسعه یک فناوری خاص، پس از انتشار آن، در صورتی که محصول مورد نظر از مشکلاتی برخوردار باشد که اصلاح نشده‌اند. این مسئله منجر به شکست پروژه شده و سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای آن هدر شده است. این در حالی است که با بررسی موارد لازم از طریق poc می‌توان اصلاحات لازم را انجام داد و از سوخت شدن هزینه جلوگیری کرد. چه بسا در امتداد این مسیر، سوددهی مورد انتظار ایجاد می‌شود.

به چه دلیل اثبات مفهوم یا POC ضروری می باشد؟

مراحل نوشتن اثبات مفهوم

۱-تعریف هدف

در ابتدا باید هدف اصلی POC را تعیین کنید. یعنی باید مشخص شود که POC به چه هدفی ارائه می‌شود و نتایج مورد انتظار آن چیست.

۲-طراحی مدل

بعد از تعریف هدف، باید یک مدل ساده برای POC طراحی شود. این مدل باید به گونه‌ای باشد که هدف POC را در کم‌ترین زمان ممکن به نتیجه رساند.

۳-تعریف معیارهای اندازه‌گیری

برای ارزیابی کارایی پروژه، باید چندین معیار اندازه‌گیری تعریف شود. این معیارها باید به گونه‌ای باشند که ارزیابی کاملی از کارایی پروژه را ارائه نموده و درصد فعالیت موفق را مشخص کنند.

۴-جمع‌آوری داده‌ها

بعد از تعریف معیارهای اندازه‌گیری، باید داده‌های مورد نیاز برای ارزیابی را جمع‌آوری کنید.

۵-نتایج و نتیجه‌گیری

در این مرحله باید نتایج حاصل از ارزیابی داده‌ها را تحلیل و نتیجه‌گیری کنید. یعنی مشخص نمایید که آیا مدل مورد نظر به عملکرد مورد انتظار رسیده است یا خیر. اگر POC به نتایج موفقیت‌آمیزی رسیده باشد، می‌توان برای پیاده‌سازی کامل آن اقدام کرد. در غیر این صورت، باید مجدداً به تجزیه و تحلیل نتایج و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای بهبود پروژه اقدام کرد. همچنین، در این مرحله باید نتایج POC را به صورت دقیق و کامل در یک گزارش نوشتاری گردآوری کنید که شامل توضیحاتی درباره هدف، مدل، داده‌ها، معیارهای اندازه‌گیری، ارزیابی، نتایج و نتیجه‌گیری باشد. این گزارش در ادامه مسیر به کمک شما می‌آید.

مراحل نوشتن اثبات مفهوم

نمونه هایی از اثبات مفهوم بلاکچین

همانطور که می‌دانید پروژه اتریوم یکی از موفق‌ترین پروژه‌های دنیای بلاکچین به شمار می‌رود که حاصل بررسی‌های متعدد و همه جانبه قبل از انتشار است. بر همین اساس، اکثر پروژه‌های مهم بلاکچین برای قدم گذاشتن در مسیر موفقیت، قبل از هر چیز اقدام به ایجاد poc برای آزمایش پروژه خود داشته‌اند. البته استفاده از poc بسیار نامحدود است؛ به گونه‌ای که می‌توان به کاربرد آن در زمینه‌های زیر اشاره کرد.

اثبات مفاهیم بلاکچین در مخابرات

Colt و PCCW Global دو شرکت مخابراتی هستند که به دنبال ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر بلاکچین در صنعت مخابرات می‌باشند. این دو شرکت، برای اثبات مفهوم و کارایی راه‌حل‌های خود، از POC استفاده کرده‌اند.
در یک POC که توسط Colt و PCCW Global ایجاد شد، به کمک بلاکچین، زمان و هزینه انتقال اطلاعات بین شرکت‌های مخابراتی کاهش یافت. در این POC، یک شبکه بلاکچین برای ارائه خدمات مبتنی بر ارتباطات بین‌المللی (IPX) در صنعت مخابرات توسعه داده شد. با استفاده از اثبات مفاهیم، Colt و PCCW Global توانستند کارایی و کاربرد بلاکچین در صنعت مخابرات را ایجاد نموده و از این راه بتوانند به عرضه راه‌حل‌های مبتنی بر بلاکچین بپردازند.

اثبات مفاهیم بلاکچین در فناوری های مالی

پلتفرم KYC مشترک در زمینه استفاده از تکنولوژی بلاکچین برای شناسایی مشتریان در فناوری‌های مالی است. در این پلتفرم، اطلاعات هویتی مشتریان در یک بلاکچین قرار می‌گیرد و به صورت امن و قابل اطمینان ذخیره می‌شود. با استفاده از این پلتفرم، شرکت‌های مالی می‌توانند هویت مشتریان خود را به صورت امن و در یک پایگاه داده مشترک ذخیره نموده و از آن برای تأیید هویت مشتریان در طی تراکنش‌ها استفاده کنند.
استفاده از POC در این زمینه، به شرکت‌های مالی کمک می‌کند تا با استفاده از بلاکچین، به مشتریان خود با کاهش هزینه‌هایی که در فرآیند تأیید هویت آنها در طی تراکنش‌ها بوجود می‌آید، خدمات بهتری را ارائه کنند. همچنین، POC به شرکت‌های مالی کمک می‌کند تا نیازهای خود را در زمینه استفاده از بلاکچین برای ارائه خدمات بهتر درک کنند و به عملکرد و کارایی این پلتفرم پی ببرند.
شرایطی که برای پلتفرم KYC مشترک اشاره شد؛ در رابطه با تراکنش‌های فرا مرزی هم صدق می‌کند. مثلاً سال گذشته، SWIFT ایده‌ای را در رابطه با کاهش هزینه‌های عملیاتی پرداخت‌های فرامرزی ارائه کرد. اما PoC به یکی از مشکلات موجود در روش بانکداری آن اشاره داشت که شامل فقدان داده‌ها در زمان واقعی برای اصلاح حساب‌ها بود.

اثبات مفهوم بلاکچین در صنعت بیمه

حتی دفاتر بیمه هم می‌توانند در بستر بلاکچین فعالیت کنند. مثلاً یک استارت آپ بیمه بلژیکی در سال گذشته یک PoC راه‌اندازی کرد تا نشان دهد بیمه موتور چگونه می‌تواند تجربه مشتری را با استفاده از بلاکچین بهبود بخشد. Poc ارائه شده شرکت به هر کسی اجازه می‌دهد تا با وارد کردن پلاک، وضعیت بیمه هر موتورسیکلت را بررسی کند. PoCهای طراحی شده می‌توانند به عنوان پایه‌ای برای توسعه سایر خدمات بیمه مورد استفاده قرار گیرند.

اثبات مفهوم (POC) در توسعه نرم افزار

اثبات مفهوم (POC) در توسعه نرم‌افزار به معنای تأیید یک نرم‌افزار است. در این نسخه، فقط قابلیت‌های اصلی سیستم پیاده‌سازی می‌شوند و قابلیت‌های پیچیده و جزئیات آن ممکن است به صورت خلاصه و یا به طور موقت پیاده‌سازی نشوند. هدف از انجام POC در توسعه نرم‌افزار این است که بتوان از عملکرد مناسب آن اطمینان لازم را حاصل نموده و به خوبی از آن استفاده کرد. همچنین، این روش به تیم توسعه نرم‌افزار کمک می‌کند تا به سرعت نقاط ضعف نرم‌افزار را شناسایی نموده و آن را در جهت بهبود و بهینه‌سازی آن، استفاده کنند. در واقع این روش به تیم‌ توسعه نرم‌افزار کمک می‌کند تا به سرعت ایده‌ خود را پیاده‌سازی کرده و به نسخه نهایی و قابل انتشار نرم‌افزار نزدیک شوند.

نمونه هایی از اثبات مفهوم بلاکچین

اشتباهات رایج در ایجاد یک POC و راه‌حل‌های جلوگیری از آن ‌ها

ایجاد یک POC در زمینه‌های مختلف می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا ایده‌ها و مفاهیم جدید خود را تست کرده و به سرعت به نتیجه مورد نیاز خود دست یابند. اما در ایجاد یک POC، شرکت‌ها ممکن است با برخی اشتباهات رایج مواجه شوند که روند پیاده‌سازی آن را آهسته کند. این شرایط می‌تواند هزینه‌های بیش‌تری را هم به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از این اشتباهات و راه‌حل‌های جلوگیری از آنها پرداخته‌ایم:

عدم تعریف صحیح معیارها

در صورتی که معیارهای مورد نظر آنگونه که باید تعریف نشوند؛ این مسئله می‌تواند روند و نتیجه کار را به طرز نادرستی نشان دهد؛ بر همین اساس باید دقت کنید تا مفاهیم مورد نظر خود را به شیوه صحیحی بیان کنید.

ایجاد ویژگی‌های اضافی

موارد اضافی را در poc ایجاد نکرده و سعی کنید در راستای موارد مهم و حیاتی پروژه خود قدم بردارید. ایجاد ویژگی‌های اضافی می‌تواند مسیر آزمایش را از آنچه که باید منحرف کند.

عدم آزمایش ایده توسط تمام گروه

زمانی که قرار بر بررسی ایده باشد؛ بهتر است که ایده مورد نظر توسط تمام گروه، از ذی‌نفعان گرفته تا توسعه دهندگان، این پروژه را مورد بررسی قرار دهند. بدین شکل اکثر مشکلات در صورت وجود، شناسایی و رفع می‌گردند.

اشتباهات رایج در ایجاد یک POC و راه‌حل‌های جلوگیری از آن ‌ها

همانطور که مشاهده نمودید، poc یک فرایند حیاتی برای هر سیستم جدیدی است که قصد ورود به بازار جهانی در هر زمینه‌ای، به ویژه زمینه بلاکچین را داشته باشد. بر همین اساس، آشنایی شما با فرایند اثبات مفهوم، می‌تواند برای شما به عنوان توسعه‌دهنده یک فناوری و یا از دید یک سرمایه‌گذار، بسیار ارزشمند تلقی گردد.