بسیاری از افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال علاقه‌مند به استفاده از دستگاه‌های ماینر به منظور انجام فرایند ماینینگ هستند. این روش یکی از موارد سودآور قابل انجام در شبکه ارزهای دیجیتال است. در این بین برای استخراج ارز دیجیتال یا به عبارتی همان فرایند ماینینگ، نمی‌توان هیچ موردی را بهتر از اسیک ماینر یافت نمود؛ در همین راستا بهتر است تا با این ماینر سودآور بیش‌تر آشنا شوید.  

اسیک ماینر چیست؟

Asic Miner مخفف عبارت Application-Specific Integrated Circuit Miner بوده و به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که برای استخراج ارزهای دیجیتال همچون بیت‌ کوین، لایت‌ کوین، اتریوم و دیگر موارد ممکن طراحی و ساخته شده‌ است. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی‌های خاص مانند پردازشگرهای ASIC با سرعت بسیار بالا به محاسبات پیچیده‌ای پرداخته و نتایج رخ داده را به شکل رمزنگاری شده به شبکه بلاکچین ارسال می‌نماید.

اسیک ماینر چیست؟

هر اسیک ماینر برای استخراج ارز دیجیتال خاصی به کار می‌رود؛ یعنی اینکه یک اسیک ماینر برای استخراج بیت‌ کوین و اسیک ماینر دیگر نیز برای استخراج اتریوم به کار می‌رود. مثلاً دستگاه اسیک ماینر بیت‌ کوین برای حل الگوریتم استخراج “SHA-۲۵۶” طراحی شده است که قیمت اسیک ماینر آن بسیار بالا بوده و طراحی و توسعه آن نیز بسیار تخصصی است. یکی از دلایل قیمت بالای این دستگاه، ارائه سرعت بالا در استخراج و انجام این فرایند بر روی یک ارز دیجیتال خاص مثل بیت‌ کوین است.

اسیک ماینر چیست؟

نحوه عملکرد اسیک ماینر چگونه است؟

عملکرد دستگاه‌های اسیک ماینر برای استخراج ارزهای دیجیتال بر اساس الگوریتم استخراج هر ارز متفاوت است. از آنجایی که دستگاه‌های اسیک ماینر به طور خاص به منظور استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند، برای انجام این فرایند با سرعت بسیار بالا و با کم‌ترین مصرف انرژی و ایجاد حرارت پایین عمل می‌کنند. با استفاده از پردازنده‌های ASIC، این ماینرها قابلیت انجام محاسبات پیچیده‌ای را دارند که برای استخراج بلاک‌های جدید در شبکه‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شوند.

به طور کلی، عملکرد اسیک ماینرها بسیار سریع و کارآمد بوده که به دلیل طراحی خاص خود از نظر سرعت و کارایی، بهترین عملکرد ممکن را ارائه می‌دهند.

نحوه-عملکرد اسیک-ماینر چگونه است؟

مزایا و معایب اسیک ماینر

مزایا و معایب یک دستگاه ماینر نشان می‌دهد که آن دستگاه چه مقدار می‌تواند قابل اتکا باشد. در همین راستا مزایا و معایب اسیک ماینر را شرح می‌دهیم.

مزایای اسیک ماینر

سرعت بالا: دستگاه‌های اسیک ماینر برای استخراج ارزهای دیجیتال با سرعت بسیار بالایی عمل کرده و به دلیل طراحی خاص خود، بیش‌ترین عملکرد را در استخراج ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند.

مصرف انرژی کم: به دلیل بهینه‌سازی مصرف انرژی، دستگاه‌های استخراج اسیک با مصرف انرژی کمتر نسبت به دستگاه‌های دیگر عمل می‌کنند. این مزیت باعث کاهش مصرف برق و هزینه‌های کمتری برای تأمین انرژی شده و به صرفه‌تر شدن عملیات استخراج نیز کمک می‌کند.

کارایی بالا: از آنجایی که این دستگاه ماینر به طور خاص برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌ است، کارایی بسیار بالایی را در این زمینه از خود نشان داده و برای استخراج بلاک‌های جدید در شبکه ارزهای دیجیتال بسیار مناسب می‌باشد.

پایداری بالا: با توجه به طراحی خاص اسیک ماینر، این دستگاه پایداری بالایی در عملیات استخراج ارزهای دیجیتال دارد.

امنیت بالا: طراحی اسیک ماینرها به گونه‌ای است که تا حد بالایی از موارد تخریب‌گر جلوگیری نموده و در برابر آنها مقاومت می‌کند.

سودآوری بالا: از آنجایی که این دستگاه با سرعت بسیار زیادی فعالیت می‌کند؛ بر همین اساس امکان سودآوری بیش‌تری را نسبت به رقبای خود فراهم آورده است.

تعمیر و نگهداری آسان: در بسیاری از موارد، سازندگان دستگاه‌های اسیک ماینر نیز خدمات پشتیبانی و تعمیر را در شرایط خاص ارائه می‌دهند.

معایب اسیک ماینر

هزینه‌های بالا: برای خرید و راه‌اندازی اسیک ماینر به هزینه‌های بالایی نیاز است. علاوه بر آن، برای استفاده از این دستگاه نیاز به تجهیزات و فضای کافی برای نصب و راه‌اندازی می‌باشد که هزینه‌های بیش‌تری را طلب می‌کند.

محدودیت در استخراج ارزهای جدید: برخی از انواع این اسیک ماینرها به طور اختصاصی طراحی شده‌اند که از استخراج انواع ارزهای دیجیتال توسط یک ماینر جلوگیری کرده و تنها اجازه استخراج یک مدل را فراهم می‌کند.

ریسک بیش‌تر در خرید و فروش: با توجه به هزینه‌های بالای خرید و راه‌اندازی دستگاه‌های اسیک ماینر، ریسک بیش‌تری در خرید و فروش آنها وجود دارد.

نیاز به تجهیزات و فضای کافی: استفاده از این دستگاه نیازمند تجهیزات و فضای کافی برای نصب و راه‌اندازی است.

مزایا و معایب اسیک ماینر

ارزهای قابل استخراج با اسیک ماینر

همانطور که اشاره شد، هر کدام از اسیک ماینرها برای استخراج ارزهای دیجیتال خاصی طراحی و تولید می‌شوند. در حال حاضر، امکان استخراج ارزهای بیت‌ کوین، لایت‌ کوین، اتریوم، دوج‌ کوین و چند ارز دیجیتال دیگر نیز با اسیک ماینر وجود دارد.

کوین‌ مقاوم در برابر اسیک چیست؟

ارز‌های دیجیتال با الگوریتم‌های مقاوم در برابر اسیک ماینر به عنوان کوین‌های مقاومی شناخته می‌شوند که استخراج چنین کوین‌هایی با استفاده از تجهیزات استخراج  اسیک فرایندی بسیار دشوار است. این ارزها عمدتاً برای جلوگیری از تمرکز بیش از حد قدرت استخراج و حفظ امنیت شبکه بلاکچین ایجاد شده‌اند. از انواع ارزهای مقاوم در برابر اسیک ماینر می‌توان به مونرو، زی کش، رویال کوین و… نیز اشاره داشت. در شرایط سخت موجود برای استخراج ارزهای مقاوم، حتی در صورت انجام آن، با توجه به مصرف انرژی زیاد و بالا رفتن هزینه‌ها، امکان سودآوری بسیار ناچیز است.

 

کوین‌ مقاوم در برابر اسیک چیست؟

تفاوت اسیک ماینر و کارت گرافیک

تفاوت یک دستگاه ماینر با کارت گرافیک در بحث استخراج ارز دیجیتال را می‌توان در مثالی ساده بیان کرد. همانطور که خیلی از شما می‌دانید برای انجام بازی فوتبال در زمین چمن نیاز است که از کفش‌های استوک‌ استفاده نمایید؛ در حالی در زمین‌های معمولی برای راه رفتن از کفش‌های معمولی استفاده می‌کنید. در این حالت قادر به رفت و آمد در مکان‌های مختلف هستید. تفاوت دستگاه اسیک ماینر با کارت‌های گرافیکی که برای تولید ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند هم به همین شکل است؛ یعنی از دستگاه‌های اسیک ماینر برای ماینینگ ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، در حالی که کارت‌های گرافیک در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارند که تنها یکی از این کاربردها استخراج ارز است. موارد اشاره شده به ما اثبات می‌کنند که در بحث استخراج ارز دیجیتال یک دستگاه ماینر با توجه به تخصصی بودن فعالیت خود می‌تواند عملکرد بهتری را در این زمینه نشان دهد؛ در حالی که کارت‌های گرافیک به دلیل قابلیت استفاده گسترده از آنها، به اندازه ماینرها به ویژه ماینرهای اسیک، قدرت استخراج ندارند.   

  

تفاوت اسیک ماینر و کارت گرافیک

بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده اسیک ماینرها

بزرگ‌ترین شرکت‌های ساخت دستگاه ماینر در کشور آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی واقع شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به رایوت بلاکچین (Riot Blockchain)، هایو بلاکچین (Hive Blockchain) و نورثرن دیتا ای‌جی (Northern Data AG) اشاره کرد.

علاوه بر این‌ موارد، مکان‌های دیگری در سراسر دنیا وجود دارند که به نام مزرعه بیت‌ کوین در حال فعالیت هستند. در این مناطق، انبارهایی یافت می‌شوند که درون آنها به تعداد بسیار زیادی اسیک ماینر قرار گرفته است و بدین شکل به میزان زیادی موارد استخراج ارزهای دیجیتال همچون بیت‌ کوین صورت می‌گیرد.

بزرگ‌ترین مزارع ماینینگ ارز BTC در ریکیاویک، آمستردام، تگزاس، مسکو و استان لیاونینگ در شمال شرقی چین قرار دارند. البته، به دلایل قانون‌گذاری جدید در سال ۲۰۲۱، بسیاری از فعالیت‌های ماینینگ بیت‌ کوین در شمال چین در حال تغییر مکان هستند.

هزینه‌ استخراج ارز دیجیتال با اسیک ماینر چه قدر است؟

هزینه استخراج اسیک ماینر با توجه به مدل دستگاه متفاوت است. برای مثال اسیک ماینر S19 Pro با عملکرد فوق‌العاده خود می‌تواند به ازای مصرف برق ۳۲۵۰ وات، هش ریت ۱۱۰ تراهش بر ثانیه را ارائه کند. قیمت این دستگاه در حدود شش هزار دلار برآورد می‌شود. البته در قیمت پایین یعنی چیزی در حدود چهار هزار دلار می‌توان مدل S19 اسیک ماینر را تهیه کرد که این دستگاه هش ریت ۹۵ تراهش بر ثانیه را به شما ارائه می‌دهد.

میزان برق مصرفی اسیک ماینر چه قدر است؟

برق مصرفی ماینرهای ASIC بستگی به مدل و نوع دستگاه دارد. همچنین، میزان هش‌ریت (سرعت استخراج) و الگوریتم استخراج نیز بر میزان مصرف برق آن تأثیر می‌گذارد. البته به طور کلی، اسیک ماینرها برای استخراج ارزهای دیجیتال از الگوریتم‌های خاصی استفاده می‌کنند که میزان برق مصرفی آنها نسبت به دستگاه‌های دیگری که برای استخراج استفاده می‌شوند، بیش‌تر است.

برای مثال، استخراج بیت‌ کوین با استفاده از اسیک ماینر، مصرف برق بیش‌تری نسبت به کارت‌های گرافیک دارد. به طور میانگین، یک اسیک ماینر با توان ۱۰۰۰ وات در حدود ۱۴ تراهش (TH/s) حاصل می‌کند که میزان برق مصرفی آن در حدود ۱٫۲ تا ۱٫۴ کیلو وات بر ساعت (kWh) است؛ هر چند که ماینرهای جدیدتر با توان بیش‌تر، مصرف برق بیش‌تری را به همراه دارند.

به طور کلی، مصرف برق دستگاه‌های اسیک ماینر بسیار بالا بوده و باید هزینه برق مصرفی آن نیز در تمامی مراحل استخراج محاسبه شود. همچنین، برای کاهش مصرف برق، می‌توان از روش‌هایی مانند استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده با کارایی بالا، تنظیمات مدیریتی و کاهش حرارت دستگاه‌ها و استفاده از منابع برق تجدیدپذیر مانند خورشید و باد نیز استفاده کرد.

میزان برق مصرفی اسیک ماینر چه قدر است؟

کسانی که شرایط استخراج ارزهای دیجیتال برایشان فراهم است، در این مطلب با یکی از بهترین موارد استخراج ارز دیجیتال یعنی اسیک ماینر آشنا شدند. این آشنایی به شما کمک می‌کند تا در موارد مرتبط با استخراج ارز و در واقع ماینرها بتوانید تصمیمات بهتری را اتخاذ کنید.