صرافی‌های ارز دیجیتال، پلتفرم‌هایی هستند که امکان خرید، فروش و معامله ارزهای دیجیتال با یکدیگر را فراهم می‌کنند. این صرافی‌ها نقش مهمی در بازار ارز‌های دیجیتال ایفا می‌کنند، زیرا به تریدرها اجازه می‌دهند تا به صورت مستقیم، در شرایطی قانونمند و ایمن با یکدیگر معامله کنند. صرافی ارز دیجیتال ال بانک، یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال محبوب و معتبر در بازار است که خدمات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد. اخیراً از این صرافی، به عنوان بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان نامبرده می‌شود؛ از همین رو در این مقاله، تلاش کرده‌ایم شما را با صرافی ال بانک و شرایط فعالیت ایرانیان در آن بیشتر و بهتر آشنا کنیم.

ال بانک چیست؟

اگر بخواهیم پاسخی صریح به سوال ال بانک چیست بدهیم، باید بگوییم: صرافی ال بانک یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز، آنلاین و بین‌المللی است که به کاربران امکان خرید، فروش و معامله انواع ارزهای دیجیتال را می‌دهد. این صرافی در سال ۲۱۰۵ میلادی تأسیس شده و از آن زمان تاکنون به یکی از پلتفرم‌های معتبر و محبوب در بازار ارز دیجیتال تبدیل شده که کاربران می‌توانند در آن اقدامات به انواع مختلف معاملات ارز دیجیتال از جمله اسپات، فیوچرز، کپی تریدینگ و غیره بکنند.

مزایا و معایب صرافی LBank چه هستند؟

بدون شک در حال حاضر، بزرگترین مزیت صرافی ال بانک، این است که کاربران ایرانی می‌توانند در آن فعالیت کنند. هر چند این مزیت بی‌نقص نیست و محدودیت‌هایی در رابطه با‌ آن وجود دارد، اما با توجه به شرایط تحریمی و مشکلاتی که تریدرهای ایرانی تجربه می‌کنند می‌توان آن را یک ویژگی رقابتی قابل توجه در نظر گرفت.

ال بانک، رابط کاربری بسیار ساده‌ای را نیز ارائه می‌کند که باعث می‌شود تریدرهای مبتدی نیز به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین، اعتماد بیش از ۵ میلیون کاربر به آن، نشان می‌دهد که این صرافی از زمان تاسیس تا به حال رشد مطلوبی را تجربه کرده و توانسته تریدرهای زیادی را به خود جذب کند تا حجم معاملات در آن نیز به شکل قابل توجهی بالا برود.

البته صرافی ال بانک نیز مانند تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال نقص‌ها و کمبودهایی را دارد و می‌توان به نوعی آن‌ها را معایب این صرافی دانست. مثلاً‌ ال بانک حداقل فعلاً از زبان فارسی پشتیبانی چندان مطلوبی به عمل نمی‌آورد. بسیاری معتقدند حجم معاملات در ال بانک عدد واقعی نیست یا عدد اعلام شده مشکوک است و البته در برخی از حوزه‌ها نیز، این صرافی به درستی رگوله نشده است.

همچنین، گفته می‌شود که صرافی ال بانک در مقایسه با سایر صرافی‌ها چندان نوآور نیست و جا دارد در زمینه ارائه خدمات و توسعه و عرضه محصول بهتر عمل کند.

آیا تریدرهای ایرانی می‌توانند از ال بانک استفاده کنند؟

همانطور که به دفعات در این مقاله اشاره کردیم، بزرگترین و اصلی‌ترین ویژگی ال بانک این است که به کاربران ایرانی اجازه فعالیت می‌دهد و به این ترتیب با دسترسی این کاربران به یک صرافی ارز دیجیتال خارجی، عملاً دست آن‌ها بسیار بازتر شده و می‌توانند به سادگی به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشند.

تریدرهای ایرانی، می‌توانند پس از ایجاد اشتراک در ال بانک، بدون احراز هویت اقدام به معامله کرده و خرید و فروش را آغاز کنند. البته عدم احراز هویت، برای شما محدودیت‌هایی را هم به دنبال دارد. در صورتیکه شما فرآیند KYC را طی نکنید، با محدودیت سقف برداشت روزانه مواجه خواهید بود و حداکثر مقداری که می‌توانید برداشت کنید ۲۰ هزار دلار است. البته بدیهی است که این عدد برای بسیاری از تریدرهای مبتدی یا در سطح متوسط ممکن است کافی باشد.

البته خبر خوب اینکه انجام ندادن احراز هویت تنها شما را با محدودیت سقف برداشت مواجه می‌کند و به انواع معاملات و امکانات صرافی دسترسی خواهید داشت و با محدودیتی در این موارد روبرو نخواهید شد.

آیا استفاده از صرافی ارز دیجیتال ال بانک برای کاربران ایرانی ریسک دارد؟

واقعیت این است که به این سوال هرگز نمی‌توان پاسخی قاطع داد و تریدرهای ایرانی با توجه به شرایط تحریمی، لازم است در حین استفاده و معامله از طریق یک صرافی ارز دیجیتال خارجی مثل ال بانک، همه جوانب امر را در نظر بگیرند.

عملاً هیچ تضمین قاطعی وجود ندارد که صرافی ال بانک همیشه به کاربران ایرانی خدمات خواهد داد. ممکن است این صرافی تا سال‌ها خدمات خودش را به تریدرهای ایرانی عرضه کند و این احتمال وجود دارد که همین فردا حساب کاربران ایرانی در آن مسدود شود.

صرافی ال بانک در حال حاضر با آی پی‌های ایران مشکلی ندارد و شما حتی بدون استفاده از ابزارهای تغییر آی پی، به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. اما، با در نظر گرفتن شرایط توضیح داده شده، توصیه می‌شود حتماً با آی پی به غیر از آی پی‌های ایران از ال بانک استفاده کنید. زیرا در صورتیکه ارائه خدمات این صرافی به کاربران ایرانی متوقف شود، یکی از راه‌های اصلی شناسایی این دست از کاربران آی پی‌های آن‌ها است.

در کنار این موضوع، صرافی ال بانک نسبت به تغییر آی پی نیز حساسیت بالایی دارد و بهتر است با آی پی ثابت اقدام به استفاده از خدمات آن بکنید.

چطور در صرافی ال بانک شروع به فعالیت کنیم؟

برای ثبت نام و شروع فعالیت در صرافی ال بانک، لازم است به سایت رسمی این صرافی مراجعه کرده و روی گزینه Register در صفحه اول آن کلیک کنید. سپس می‌توانید ثبت‌نام خود را از طریق ایمیل یا شماره تلفن همراه و به سادگی هر چه تمام‌تر انجام دهید.

اگر ثبت‌نام را از طریق ایمیل انجام دهید، یک ایمیل جهت تائید آدرسی که برای ثبت‌نام استفاده کرده‌اید برای شما ارسال خواهد شد. همچنین، در صورت ثبت‌نام از طریق شماره موبایل، پیامکی حاوی کد تائید ۶ رقمی دریافت خواهید کرد.

پس از ثبت‌نام می‌توانید به حساب کاربری خود رفته و با کلیک روی آیکون پروفایل‌تان و انتخاب گزینه Security، ویژگی احراز هویت دو مرحله‌ای را نیز فعال کنید تا به این ترتیب، امنیت حساب شما دو چندان شود.

جمع‌بندی

با توجه به شرایط موجود، می‌توان در حال حاضر صرافی ال بانک بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی برای کاربران ایرانی دانست. هر چند نباید ریسک‌های استفاده از این صرافی را که به صورت مفصل توضیح دادیم نادیده گرفت. اگر نیاز به دسترسی به بازارهای جهانی، ارزهای دیجیتال متنوع‌تر و امکانات معاملاتی بیشتر دارید ولی در ایران ساکن هستید، فعلاً صرافی ال بانک می‌تواند این نیازهای شما را به خوبی رفع کند.