FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است که در ژانویه سال 2009 به دنبال سقوط بازار مسکن ایجاد شد. ایده آن در وایت­ پیپیرش توسط ساتوشی ناکاماتو بی‌نام ونشان ذکر شده است. هویت شخص یا افرادی که این فناوری را ایجاد کرده‌اند هنوز یک راز است. بیت‌کوین نوید هزینه‌های معامله کمتری را نسبت به سازوکارهای پرداخت آنلاین سنتی می‌دهد و برخلاف ارزهای صادرشده توسط دولت، توسط یک مرجع غیرمتمرکز اداره می‌شود.

هیچ بیت‌کوین فیزیکی وجود ندارد، فقط موجودی‌ها در یک دفترچه عمومی نگهداری می‌شوند که همه به آن دسترسی شفاف دارند، که به همراه کلیه تراکنش‌های بیت‌کوین با قدرت محاسباتی بالایی تأیید می‌شوند. بیت‌کوین توسط هیچ بانک یا دولتی صادر نمی‌شود، یا از آن پشتیبانی نمی‌شود بیت‌کوین از محبوبیت بالایی برخوردار است و باعث شده تا صدها ارز مجازی دیگر که به طور مشترک با عنوان آلت‌کوین شناخته می‌شوند، راه اندازی شود.

ویژگی‌های مهم ارز دیجیتال بیت کوین

  • بیت‌کوین در سال 2009 راه اندازی شد، و تا کنون بزرگترین ارز رمزنگاری شده در بازار بوده است.
  • برخلاف ارز فیات، بیت‌کوین با استفاده از سیستم دفتر مرکزی غیرمتمرکز معروف به بلاکچین ایجاد، توزیع، معامله و ذخیره می‌شود.
  • تاریخچه بیت‌کوین به عنوان یک ذخیره با ارزش نوسان داشته است. در سال 2017 تقریباً 20،000 دلار به ازای هر ارز افزایش یافته است، اما دو سال بعد، معاملات این ارز با کمتر از نیمی از آن انجام شده است.
  • بیت‌کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال برای رسیدن به محبوبیت و موفقیت گسترده، الهام بخش مجموعه‌ای از پروژه‌های دیگر در فضای بلاکچین بوده است.
خرید و فروش ارز دیجیتال

با مفهوم بیت کوین آشنا شوید

بیت‌کوین مجموعه‌ای از رایانه‌ها یا گره‌ها است که همگی کد بیت‌کوین را اجرا می‌کنند و بلاکچین آن را ذخیره می‌کنند. یک بلاکچین را می‌توان مجموعه‌ای از بلوک‌ها دانست. در هر بلوک مجموعه‌ای از تراکنش‌ها وجود دارد. از آنجا که تمام رایانه‌هایی که بلاکچین را راه‌اندازی کرده‌اند، دارای لیست یکسانی از بلوک‌ها و تراکنش‌ها هستند و می‌توانند به طور شفاف مشاهده کنند که این بلوک‌های جدید از معاملات جدید بیت‌کوین پر شده‌اند، هیچ کس نمی‌تواند در این سیستم تقلب کند. هرکسی، چه “گره” بیت‌کوین را اجرا کند یا نکند، می‌تواند این تراکنش‌ها را به صورت زنده مشاهده کند. برای دستیابی به اقدامی مخرب، یک شخص باید 51 درصد از قدرت محاسباتی که بیت‌کوین را تشکیل می‌دهد، اعمال کند. بیت‌کوین در ماه مه سال 2020 حدود 47000 گره دارد و این تعداد در حال رشد است، و چنین حمله‌ای بعید است.

در صورت وقوع حمله، گره‌های بیت‌کوین یا افرادی که با رایانه خود در شبکه بیت‌کوین فعالیت می‌کنند، به احتمال زیاد به بلاکچین جدیدی زنجیر می‌شوند و تلاش شخص مخرب را برای رسیدن به حمله هدر می‌دهند.

بیت‌کوین نوعی ارز رمزنگاری شده است. موجودی توکن‌های بیت‌کوین با استفاده از “کلیدهای” عمومی و خصوصی که رشته‌های طولانی از اعداد و حروف هستند و از طریق الگوریتم رمزگذاری ریاضی که برای ایجاد آنها استفاده شده است، حفظ می‌شوند. کلید عمومی (قابل مقایسه با شماره حساب بانکی) به عنوان آدرسی است که به کل دنیا منتشر می‌شود و دیگران می‌توانند به آن بیت‌کوین ارسال کنند. منظور از کلید خصوصی (قابل مقایسه با رمز خودپرداز) یک راز محافظت شده است و فقط برای اجازه انتقال بیت‌کوین استفاده می‌شود. کلیدهای بیت‌کوین را نباید با کیف پول بیت‌کوین که یک دستگاه فیزیکی یا دیجیتالی است و معامله بیت‌کوین را تسهیل می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد مالکیت ارزها را ردیابی کنند، اشتباه گرفت. مخفف آن معمولاً با عنوان “BTC” شناخته می‌شود.

نحوه کار بیت‌کوین به چه صورت است؟

بیت‌کوین یکی از اولین ارزهای دیجیتالی است که از فناوری همتا به همتا برای تسهیل پرداخت‌های فوری استفاده می‌کند. افراد و شرکت‌های مستقلی که قدرت محاسباتی غالب را در بردارند و در شبکه بیت‌کوین شرکت می‌کنند، از گره‌ها یا ماینرها تشکیل شده‌اند. “ماینرها” یا افرادی که معاملات را در بلاکچین انجام می‌دهند، انگیزه‌ای برای پاداش (انتشار بیت‌کوین جدید) دارند و هزینه‌های معامله را با بیت‌کوین پرداخت می‌کنند. این ماینرها  را می‌توان بعنوان مرجع غیرمتمرکز که اعتبار شبکه بیت‌کوین را بالا می‌برند، حساب کرد. بیت‌کوین جدید با مقدارثابت، اما به صورت دوره‌ای رو به کاهش، قابل عرضه به ماینرهاست، به طوری که کل عرضه بیت‌کوین به 21 میلیون می‌رسد. در ژوئیه سال 2020، تقریباً 3 میلیون بیت‌کوین وجود دارد که هنوز استخراج نشده‌اند.

استخراج بیت‌کوین روندی است که بوسیله آن بیت‌کوین‌ها به گردش در می‌آیند. به طور کلی، ماینینگ (استخراج) برای کشف یک بلوک جدید، که به بلاکچین اضافه می‌شود، نیاز به حل معماهای دشوار محاسباتی دارد. در مشارکت در بلاکچین، ماینینگ رکوردهای تراکنش‌ها را در شبکه اضافه و تأیید می‌کند. برای افزودن بلوک به بلاکچین، ماینرها پاداش را در قالب چند بیت‌کوین دریافت می‌کنند. پاداش پس از هر 210،000 بلوک نصف می‌شود. پاداش بلوک در سال 2009،50 بیت‌کوین جدید بود و در حال حاضر 12.5 است. در تاریخ 11 مه سال 2020، هاوینگ بعدی اتفاق افتاد، که پاداش کشف هر بلوک را به 6.25 بیت‌کوین کاهش داد. سخت ­افزارهای مختلفی می‌تواند برای ماینینگ بیت‌کوین استفاده شود اما برخی از آنها پاداش بالاتری نسبت به سایرین کسب می‌کنند. برخی تراشه‌های رایانه‌ای با نام‌های مدارهای مجتمع برنامه خاص (ASIC) و واحدهای پردازشی پیشرفته‌تر مانند واحد پردازش گرافیکی (GPU) می‌توانند جوایز بیشتری کسب کنند.

یک بیت‌کوین به هشت رقم اعشاری (100 میلیونیم از یک بیت‌کوین) قابل تقسیم است و کوچکترین واحد آن به عنوان ساتوشی یاد می‌شود. در صورت لزوم، و اگر ماینرهای شرکت‌کننده این تغییر را بپذیرند، می‌توان بیت‌کوین را به رقم‌های اعشاری کوچکتری نیز تقسیم کرد.

بیت کوین از مکانیزم اجماعی به نام “اثبات کار “(PoW) به عنوان روشی برای استخراج کنندگان (گره ها) برای بررسی اطلاعات و تشکیل بلوک های جدید در بلاکچین استفاده می کند تا بیت کوین جدید بدست آورند.

این مفهوم توسط هال فینی در سال 2004 از طریق ایده “اثبات کار با قابلیت استفاده چند باره” معرفی شد. پس از معرفی آن در سال 2009، بیت کوین به اولین کاربرد گسترده ایده فینی تبدیل شد (فینی همچنین گیرنده اولین معامله بیت‌کوین بود). اثبات کار اساس بسیاری از ارزهای رمزپایه دیگر نیز هست.

بیت‌کوین چگونه شروع شد؟

18 آگوست 2008: نام دامنه bitcoin.org ثبت شده است و امروز، این دامنه  “WhoisGuard Protected” است، به این معنی که هویت شخصی که آن را ثبت کرده بر عموم نمایان نیست.

31 اکتبر 2008: یک شخص یا گروهی با استفاده از نام ساتوشی ناکاماتو در لیست پستی رمزنگاری در metzdowd.com  اعلامیه داد: “من روی یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید کار کرده‌ام که کاملاً همتا به همتاست، و نیاز به وجود شخص ثالث مورد اعتمادی نیست. این وایت ­پیپر معروف در bitcoin.org منتشر شده است.

3 ژانویه 2009: اولین بلوک بیت‌کوین به نام بلوک 0 استخراج شد؛ که به عنوان “بلوک پیدایش” نیز شناخته می‌شود.

8ژانویه 2009: اولین نسخه از نرم افزار بیت‌کوین در لیست پستی رمزنگاری اعلام شد.

9ژانویه 2009: بلوک 1 استخراج شد و استخراج بیت‌کوین به طور جدی آغاز شد.

چه کسی بیت‌کوین را اختراع کرد؟

هیچ کس نمی‌داند، یا حداقل به طور قطعی نمی‌داند چه کسی بیت‌کوین را اختراع کرد. ساتوشی ناکاماتو نامی است که با شخص یا گروهی از افراد همراه است که در سال 2008 وایت ­پیپر بیت‌کوین را منتشر کرد و روی نرم افزار اصلی بیت‌کوین که در سال 2009 منتشر شد، کار کرد. در سال‌های پس از آن زمان، افراد زیادی ادعای این نام را کرده‌اند یا با نام مستعار مطرح شده‌اند، اما تاکنون که در سال 2020 هستیم، هویت واقعی (یا هویت) پشت نام ساتوشی همچنان پنهان است.