تله خرسی و گاوی در بازار ارز دیجیتال معامله‌گران و سرمایه‌گذاران زیادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از این رو ممکن است معامله‌گران گمراه شوند و به تله بیفتند.

اگر شما در این بازار سرمایه‌گذاری و معامله می‌کنید یا قصد ورود به این بازار یا بازار‌های مالی دارید، باید این اصطلاحات را بشناسید و به این نکته توجه کنید که بازار کریپتو به همان اندازه که جذاب است، پیچیدگی و مشکلاتی نیز دارد.

تله خرسی و گاوی باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران تحت تاثیر جو بازار قرار گرفته و تصمیمات تجاری نابخردانه‌ای اتخاذ کنند که بر سود مالی آنها تأثیرگذار بوده است. در این مقاله یاد می‌گیریم تله خرسی و گاوی در ارز دیجیتال چیست و چگونه می‌توانید از گرفتار شدن در آنها جلوگیری کنید؟

اصطلاحات “گاو نر” و “خرس” در بازار ارزهای دیجیتال برای اشاره به دو جهت مخالف حرکت قیمت استفاده می‌شود.

“گاو” نماد سرمایه‌گذارانی است که انتظار دارند قیمت یک ارز دیجیتال افزایش یابد و به امید کسب سود آن را خریداری کنند.

“خرس‌ها” سرمایه‌گذارانی هستند که انتظار دارند قیمت ارزهای دیجیتال کاهش یابد و به امید کسب سود آنها را بفروشند.

تله خرسی و گاوی در بازار ارز دیجیتال شرایطی هستند که قیمت ارزهای دیجیتال شروع به حرکت در جهت خاصی می‌کند و تعداد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند، اما به طور ناگهانی جهت بازار معکوس می‌شود که منجر به زیان قابل توجهی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌شود.

گاو در بازار‌های مالی نماد سرمایه‌گذارانی است که انتظار دارند قیمت یک ارز دیجیتال افزایش یابد و کسانی که به بازار گاوی اعتقاد دارند، منتظر صعودی بودن بازار هستند. اضافه شدن تله به گاو نشان از یک تله صعودی است. بنابراین تله گاوی در ارز دیجیتال زمانی رخ می‌دهد که بسیاری از نمادها و نشانه‌ها صعود را نشان می‌دهند، اما در نهایت بازار نزولی خواهد شد.

قربانیان تله گاوی ارز دیجیتال نه فروشنده (خرس) بلکه خریدار (گاو نر) هستند. تله گاوی پس از افزایش قیمت ارز دیجیتال، رسیدن به خط مقاومت و شکستن آن شکل می‌گیرد. در این لحظه بسیاری از سرمایه‌گذاران شروع به خرید ارز دیجیتال می‌کنند. در این حالت روند قیمت بلافاصله تغییر می‌کند و به سطح قبلی خود بازگشته و به کاهش ادامه می‌دهد و خریدار (گاو نر) قربانی این تله می‌شود.

تله گاوی چیست؟

۱. از ورود دیر هنگام خودداری کنید

از نشانه‌های یک تله گاو نر، روند صعودی طولانی مدت است. به طور خلاصه، هر چه یک روند صعودی طولانی‌تر باشد، احتمال تشکیل یک تله بیشتر می‌شود.

شما می‌توانید با اجتناب از ورود دیر هنگام از تله‌های گاوی در امان بمانید. اگر یک روند برای دوره‌ای طولانی، صعودی باشد، بهتر است ورود نکنید و صبر کنید روند بازار مشخص شود.

معامله‌گران حرفه‌ای، در کمین نشسته‌اند و می‌دانند که معامله‌گران بی دقت وارد می‌شوند و شروع به خرید می‌کنند، سپس با معکوس شدن روندها در زمانی که اصلاً انتظارش را ندارند، آنها را فریب می‌دهند.

2. در سطوح مقاومت خرید نکنید

یکی از پر طرفدارترین روش‌های معامله در بازار ارز دیجیتال ، “تحلیل تکنیکال” است. هیچ راهی بهتر از خرید در سطوح حمایتی و فروش در مناطق مقاومت برای انجام این کار وجود ندارد.

باید به این نکته توجه کنید، یک معامله‌گر هرگز نباید سعی کند معاملات خرید را در سطوح مقاومت انجام دهد. با این حال، استثنائاتی وجود دارد، مانند اینکه قیمت دریک منطقه اصلاح داشته باشد و دوباره به روند خود ادامه دهد.

با این حال، انجام معاملات خرید در سطح مقاومت ریسک بیشتری نسبت به خرید در مناطق حمایتی دارد.

3. بررسی منطقه مقاومت

هیچ قانون ثابتی مبنی بر اینکه خرید در مناطق مقاومت تبدیل به حمایت شود، وجود ندارد. معامله‌گران می‌دانند که یک منطقه حمایتی، وقتی شکسته شود، به منطقه مقاومت تبدیل می‌شود. به همین ترتیب، یک ناحیه مقاومت، زمانی که شکسته شود، تبدیل به منطقه حمایتی می‌شود.

اساسا، معامله‌گران باید منتظر باشند تا قیمت نه تنها یک منطقه مقاومت را بشکند، بلکه باید آن را مجدداً آزمایش کرده و حرکت صعودی را قبل از خرید، نشان دهد.

وقتی مقاومت یک ارز شکسته شد، به حجم معاملات توجه کنیم. باید از حجم میانگین کندل‌های قبلی بیشتر باشد و به ایجاد الگوهای شمعی غیرقطعی مثل ستاره دوجی، توجه داشته باشیم.

4. از نمودارهای قیمت ارز استفاده کنیم

معامله‌گران می‌توانند با مشاهده نمودار قیمت از تله‌های گاوی جلوگیری کنند. نمودار قیمت به رفتار واقعی قیمت در یک زمان معین اشاره دارد. وقتی نمودار به سطح مقاومت نزدیک می‌شود، معامله‌گر باید متوجه شود روند قیمت چه می‌شود.

برای مثال:

  • زمانی نه حجم و نه شتابی برای حمایت از معاملات وجود دارد. در ناحیه مقاومت کندل‌های کوتاه شروع به شکل‌گیری می‌کند.
  • اگر کندل‌های نزولی طولانی‌تری تشکیل شوند و با کندل‌های کوتاه صعودی تکمیل شوند، این نشان می‌دهد که خرس‌ها مسیر بازار را در دست گرفته‌اند. در چنین شرایطی خرید نکنید.
  • اگر کندل‌های ناحیه مقاومت دارای فتیله‌های بلند به سمت بالا باشند، به این معنی است که خرس‌ها از افزایش قیمت جلوگیری می‌کنند. اگر کسی معاملات خرید را در این شرایط باز کند، ممکن است در ابتدا مقداری سود داشته باشد، اما احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود.

پس از آشنایی با مفهوم تله گاوی در ارز دیجیتال برای تشخیص تله گاوی چند روش وجود دارد که در زیر برخی از علائم شایع مبنی بر وقوع تله گاوی آورده شده است:

اولین نشانه تله گاوی این است که یک روند صعودی قوی که برای مدت طولانی ادامه داشته است، به طور قابل توجهی به یک منطقه مقاومت خاص، واکنش نشان می‌دهد.

تصویر زیر را ببینید.

سطوح مقاومت تله گاوی
تصویری از یک روند صعودی قوی و منطقه مقاومت در تله گاوی

در تصویر بالا می‌بینیم که گاوها در بیشتر مواقع کنترل حرکت قیمت را در دست داشتند.

با این حال، پس از رسیدن قیمت به سطح مقاومت مشخص شده، سرعت آن کاهش می‌یابد و قبل از بالا رفتن کمی عقب می‌نشیند. همانطور که می‌بینیم، قبل از اینکه تله خرسی اتفاق بیفتد، سه مرحله انجام شد.

به این ترتیب، یکی از راه‌های شناسایی تله گاوی بالقوه زمانی است که قیمت پس از یک روند صعودی طولانی مدت در سطح مقاومت، متوقف شود.

در مرحله پایانی تله، معمولاً یک کندل بزرگ صعودی وجود دارد که بر بیشتر کندل‌های مستقیم سمت چپ غالب است.

این کندل‌ها ممکن است چندین احتمال در پی داشته باشد:

  • یکی اینکه خریداران جدید معتقدند که یک شکست رخ داده است و دوباره شروع به خرید می‌کنند.
  • دوم اینکه شاید برخی از معامله‌گران بزرگ عمداً قیمت را بالا می‌برند تا خریداران ناآگاه را جذب کنند.
  • سه، فروشندگان با حیله به خریداران اجازه داده‌اند که به صورت لحظه‌ای بر بازار تسلط پیدا کنند تا بتوانند سفارشات حد فروش بالاتر از منطقه مقاومت را فعال کنند.

در تصویر قبلی که یک کندل بزرگ صعودی، بلافاصله قبل از به دام افتادن شکل گرفته است.

آخرین ویژگی شروع تله گاوی این است که یک الگوی محدوده رنج در سطح مقاومت ایجاد می‌کند.

محدوده رنج به این معنی است که به نظر می‌رسد قیمت در یک سطح حمایت و مقاومت به عقب و جلو می‌رود. این محدوده ممکن است کامل نباشد، به خصوص در سمت بالا، زیرا ممکن است بازار همچنان در حال رسیدن به اوج‌های کوچکتر باشد.

تشخیص شروع تله گاوی آسان است؛ زیرا کندل بزرگی که در بالا توضیح داده شد خارج از این محدوده شکل می‌گیرد و بسته می‌شود.

به تصویر زیر نگاه کنید و ببینید که چگونه یک محدوده رنج قبل از تله تشکیل می‌شود.

تشخیص تله گاوی

 برای شناسایی تله گاوی در ارز دیجیتال گاهی اوقات می‌توان از شاخص قدرت نسبی (RSI) استفاده کرد که یکی از شاخص‌های تحلیل تکنیکال است و می‌توانیم بفهمیم یک ارز دیجیتال بیش ‌از حد یا کمتر‌ ا‌ز مقدار معمول خرید شده یا هیچکدام از این موارد اتفاق نیفتاده است.

اگر شاخص RSI بالا باشد به معنای فشار فروش است. معامله‌گران در این شرایط سعی می‌کنند خروج بزنند و معامله را ببندند. بنابراین، ممکن است ادامه روند صعودی به معنای افزایش قیمت نباشد.

راه‌های مختلفی وجود دارد که تله گاو نر می‌تواند خود را نشان دهد. با این حال، همه آنها از مفهوم معمولی پیروی می‌کنند که سطح مقاومت متوقف می‌شود، قیمت تلاش می‌کند از آن عبور کند و سپس بازار سقوط خواهد کرد.

زمانی که روند بازار صعودی و به سمت بالا باشد، باید منتظر افزایش حجم معاملات باشیم؛ زیرا افراد بیشتری با امید بالا رفتن قیمت ارز دیجیتال اقدام به خرید می‌کنند.

در صورتی که روند صعودی باشد و حجم معاملات افزایش نداشته باشد، به معنای آن است که سرمایه‌گذاران تمایلی به خرید در این ناحیه ندارند و روند صعودی پایدار نیست. افزایش قیمت بدون افزایش حجم ممکن است تله گاوی باشد و تریدرها جهت سود بیشتر در کمین باشند.

خرس در بازار ارز دیجیتال نماد نزول و کاهش قیمت‌ها است و افرادی که به بازار خرسی اعتقاد دارند، بیشتر منتظر بازار نزولی هستند. خرس‌ها کسانی هستند که روند نزولی بازار را بیشتر به چشم خود می‌بینند و تمایل آنها به سمت نزول است.

اضافه شدن کلمه خرسی به تله در واقع ماهیت یک تله نزولی را نشان می‌دهد. بنابراین قرار است در نمودار قیمت، شما شرایطی را مشاهده کنید که بسیاری از نمادها و نشانه‌ها نزول را نشان می‌دهند؛ اما در نهایت بازار صعود خواهد کرد.

تله خرسی (Bear Trap) در معاملات، سرمایه‌گذاران را به این باور می‌رساند که روند بازار نزولی است و فرصتی برای خرید ایجاد می‌کند و اقدام به باز کردن موقعیت شورت می‌کنند. اما روند قیمتی معکوس شده و در نهایت تریدرها و سرمایه‌گذاران ضرر می‌کنند.

اصطلاح “تله خرسی” نام خود را از رفتار خرس‌ها گرفته است، خرس‌ها مدت‌ها است از تله‌ها برای گرفتن طعمه خود استفاده می‌کنند، مشابه روشی که استراتژی‌های معاملاتی از تله خرسی برای گرفتن و فریب معامله‌گرانی که معتقدند بازار صعودی شده است، استفاده می‌کنند.

تله خرسی معمولاً شامل یک روند نزولی طولانی است که باعث ایجاد ترس در میان فعالان بازار می‌شود. درست زمانی که آنها شروع به موقعیت‌یابی برای یک افت دیگر می‌کنند، یک حرکت صعودی غیره منتظره و موقتی ظاهر می‌شود که اغلب به آن “رالی مکنده” می‌گویند.

معامله‌گران در موقعیت صعود موقتی با خیال اینکه که بازار به کف رسیده است، به سمت باز کردن موقعیت‌های خرید می‌روند و در تله خرسی گرفتار می‌شوند.

با این حال، تله خرسی زمانی شکل واقعی خود را نشان می‌دهد که حرکت موقتی به سمت بالا از بین می‌رود و روند نزولی اولیه با شدت بیشتری شروع می‌شود. در این حالت معامله‌گران خود را در تله از دست دادن موقعیت‌هایی می‌بینند و اغلب مجبور می‌شوند دارایی‌ها را با زیان بفروشند یا با ضرر بیشتری روبرو می‌شوند.

تله خرسی چیست؟

تله‌های خرسی می‌توانند خطر بزرگی برای معامله‌گران باشند که در صورت عدم توجه و مدیریت نادرست منجر به خسارات مالی قابل توجهی می‌شوند. با مهارت‌های معاملاتی و انجام تجزیه و تحلیل‌های کامل، معامله‌گران می‌توانند توانایی خود را در تشخیص سریع تله‌های خرسی و تصمیم‌گیری آگاهانه در معاملات افزایش دهند.

با تحلیل دقیق بازار، استفاده از اندیکاتورهای متعدد به عنوان ابزار تایید، مشاهده حجم معاملات و زمان‌بندی معاملات با صبر و حوصله و همچنین اجرای استراتژی‌های مدیریت ریسک قوی، می‌توان از گرفتار شدن در تله خرسی جلوگیری کرد.

بهبود مستمر مهارت‌های معاملاتی با یادگیری از اشتباهات گذشته و به روز ماندن با تحولات بازار، به طور قابل توجهی به معامله‌گران کمک می کند تا با خیال راحت‌تر معامله کنند.

چطور در تله خرسی گرفتار نشویم؟

در اینجا یک تفکیک کلی از نحوه تشخیص تله خرسی آورده شده است.

استفاده از ابزارهای معاملاتی:

اگر ریزش نزولی موقتی باشد، با استفاده از گذاشتن حد ضرر (Stop Loss) در معاملات شما می‌توانید از ضرر زیاد در زمانی که احتمال تله خرسی باشد، جلوگیری کنید.

حجم معاملات:

هنگام بررسی نمودار، حجم معاملات را در ناحیه مکث موقت یا برگشت‌های مشکوک تجزیه و تحلیل کنید. کاهش حجم معاملات ارز دیجیتال نشان دهنده از دست دادن اعتماد خریداران در تصمیمات خرید و احتمالا یک تله خرسی باشد.

سطوح مقاومت:

مراقب نحوه واکنش قیمت‌ها در برابر سطوح مقاومت کلیدی باشید. اگر قیمت در طول هر حرکت صعودی موقتی نتواند از مقاومت قابل توجهی عبور کند، این می‌تواند نشانگر از سرگیری روندهای نزولی باشد و بالعکس.

تأیید توسط اندیکاتورها:

 از شاخص‌های فنی مانند میانگین متحرک، شاخص قدرت نسبی یا RSI و شاخص‌های حجم برای تأیید روند نزولی و ارزیابی اینکه آیا روند قیمتی ارز دیجیتال پایدار است، استفاده کنید.

احساسات و اخبار بازار:

 احساسات بازار و همچنین هرگونه اخبار مرتبط را که ممکن است بر پتانسیل آن برای تبدیل شدن به یک تله خرس تأثیر بگذارد، ارزیابی کنید. اخبار مثبت در طول یک روند نزولی مداوم، می‌تواند باعث خوش‌بینی کاذب شود که در نهایت یک تله خرس ایجاد می‌کند.

تجزیه و تحلیل بازه‌های زمانی متعدد:

عاقلانه است که اقدامات قیمت و روندها را در بازه‌های زمانی متعدد مشاهده کنید تا دیدگاه جامعی از حرکت و روند قیمت بدست آورید. تله‌های خرس ممکن است در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر آشکار شوند، در حالی که در بازه زمانی بلند مدت نزولی باقی می‌ماند.

منبع: mitrade.com

لینک مطلب: تله خرسی و گاوی چیست؟ (راه‌های جلوگیری از ضرر)