FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

NFTها در بازار ارز دیجیتال سروصدا بپا کردند. با وجود اینکه توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به‌عنوان فناوری‌های مبتنی بر بلاک‌چین تبلیغ می‌شوند، به گفته دو متخصص، تصورات نادرستی در مورد نحوه ذخیره‌سازی آنها وجود دارد. آنها استدلال کردند که از نظر فنی، این توکن‌ها در بلاک‌چین وجود ندارند. اما در جای دیگری ذخیره می‌شوند.

در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف، جاناتان ویکتور، مدیر ذخیره‌سازی Web3 در Protocol Labs و الکس سالنیکوف، بنیانگذار Rarible، در مورد ذخیره سازی غیرمتمرکز، آینده فضای توکن‌های غیرقابل تعویض و سرمایه‌گذاری در NFTها صحبت کردند.
به گفته ویکتور، زنجیره‌های اصلی از نظر اندازه بسیار محدود هستند و ذخیره داده‌ها در بلاک‌چین می‌تواند بسیار گران باشد. به دلیل حجم بالای دارایی‌ها، راه‌حل‌های ذخیره‌سازی خارج از زنجیره معرفی شده‌اند. او گفت که داده‌های NFT می‌توانند در هر نقطه از یک گره یا شبکه‌های ذخیره سازی غیرمتمرکز زندگی کنند.

عملکرد NFT

سالنیکوف همچنین در مورد این موضوع صحبت کرد. او گفت که از آنجایی که NFTها یک مفهوم جدید هستند، ممکن است تصورات غلطی در مورد نحوه عملکرد ذخیره سازی توکن‌های غیرقابل تعویض وجود داشته باشد. او خاطر نشان کرد که تراکنش توسط بلاک‌چین تایید شده است، اما فایل در جای دیگری قرار دارد.

درک این نکته مهم است که NFT موجود در کیف‌پول کاربر فقط به فایلی اشاره می‌کند که آن را نشان می‌دهد. خود فایل واقعی که به عنوان ابرداده NFT نیز شناخته می‌شود، معمولاً در جای دیگری ذخیره می‌شود.
با وجود این، کارشناسان خاطرنشان کردند که ذخیره سازی برای NFTها همچنان می‌تواند غیرمتمرکز در نظر گرفته شود. ویکتور توضیح داد که پروژه NFT.Storage آنها این کار را با استفاده از شبکه‌های ذخیره سازی غیرمتمرکز مانند Filecoin (FIL) و سیستم فایل بین سیاره‌ای (IPFS) انجام می‌دهد. با این کار، آنها می‌توانند NFTها را به عنوان یک کالای عمومی، مشابه بایگانی اینترنتی، ذخیره کنند.

او گفت که:

«وقتی به تمرکززدایی فکر می‌کنم، دوست دارم آن را بر اساس این که آیا یک نقطه شکست وجود دارد یا خیر، تعریف کنم. صرفاً ذخیره داده‌های خارج از زنجیره باعث ایجاد تمرکز نمی‌شود. البته تا زمانی که این کار را متفکرانه انجام دهیم».
سالنیکوف همچنین به اشتراک گذاشت که در بازار NFT Rarible ،NFTها را با استفاده از IPFS ذخیره می‌کردند. با این حال، برای افزایش بیشتر یکپارچگی داده‌ها، بنیانگذار Rarible معتقده که آنها با NFT.Storage یکپارچه شده‌اند که هر دو ذخیره سازی را در Filecoin و IPFS پیاده سازی می‌کند.

آیا واقعا توکن‌های غیرقابل تعویض بر بستر بلاکچین نیستند؟

منبع: cointelegraph.com