در 21 دی 1401، وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای معافیت‌‌های کاربران ایرانی از تحریم‌های اینترنتی آمریکا را توضیح داد.

با اعمال این مجوزهای جدید و لغو تحریم‌های اینترنتی از ایران، کاربران و شرکت‌های مختلف امکان دسترسی به بسیاری از خدمات را خواهند داشت. از جمله این موارد عبارتند از: شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی، نرم‌افزار تماس تصویری، خدمات ابری، نقشه‌های آنلاین و مبتنی بر وب، بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌های آموزشی، ابزارهای ترجمه و احراز هویت، ابزارهای تغییر IP، ابزارهای آنتی ویروس، ابزارهای مقابله با رصد اینترنتی، وی‌پی‌ان، تلفن‌های هوشمند و سیستم عامل آنها، تلفن‌های ماهواره‌ای، گجت‌های دیجیتال، نقشه‌ها، سیم کارت‌ها، روترها، مودم‌ها و …

علاوه بر این موارد، ارائه خدمات شرکت‌های بزرگ و بانفودی مانند گوگل، متا، اپل و سایر شرکت‌های مشابه برای ایرانیان نیز قانونی خواهد بود، که این خبر خیلی خوبی است. بخشی دیگر از این تغییرات مربوط به تمدید مجوز ابزارهایی است که شرایط لازم برای ارائه خدمات ارتباطی ابری و غیر ابری و همچنین تبادل اطلاعات در اینترنت را به صورت واسط یا کمکی فراهم می‌کند.

بنابراین شما از این پس به تمام خدمات پلی‌استور و گوشی‌های آیفون بدون نگرانی از تحریمها دسترسی خواهید داشت. البته این به معنای اتمام فیلترینگ در ایران نیست، چون ایران هنوز فیلتر بعضی از برنامه‌ها را حذف نکرده است.

تحریمهای برداشته شده برای برنامه‌نویسان

علاوه‌ بر این، مجوزهای لازم برای صادرات ابزارها و خدمات غیرتجاری موثر در آزادی اینترنت ایران، مانند میزبانی نرم‌افزارهای ضد نظارت که توسط کاربران ایرانی ایجاد، توسعه یا بروزرسانی شده، صادر شده است. همچنین مجوزهایی برای برنامه‌نویسان ایرانی در نظر گرفته شده است که به دنبال ایجاد برنامه‌ها و نرم‌افزارهای ضد سانسور برای تلفن‌های همراه و رایانه هستند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات، حذف شرط استفاده شخصی از ابزار و امکانات است. بنابراین اکنون نه تنها اشخاص معمولی بلکه شرکت‌های ایرانی نیز می‌توانند به صورت قانونی از معافیت‌های اینترنتی اعلام شده، استفاده کنند.

در ادامه این تغییرات، انتظار داریم که در آینده تحریم‌های مربوط به صرافی‌های بین المللی ارز دیجیتال و مراحل احراز هویت و … برای کاربران ایرانی نیز برداشته شود.

منبع: Home.treasury.gov