بر اساس آخرین اخبار ارز دیجیتال در ماه مارس دیوید کارمونا که به عنوان طراح اصلی و بنیان گذار پروژه پانزی ارز دیجیتال IcomTech  شناخته می‌شود، پس از این که حدود ۸.۴ میلیون دلار از قربانیان خود به جیب زد به جرم توطئه برای کلاهبرداری اینترنتی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

کارمونا مغز متفکر IcomTech بود و به گفته دادستان ایالات متحده دامیان ویلیامز، با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۴ اکتبر، افراد طبقه کارگر را با وعده آزادی کامل مالی فریب داد و از آن‌ها خواست تا پول خود را سرمایه‌ گذاری کنند.

کارمونا به سرمایه ‌گذاران وعده داده بود که پول‌هایشان در فعالیت‌های معاملاتی و استخراج ارز دیجیتال سرمایه‌ گذاری می‌شود و سود آن‌ها هر شش ماه دو برابر خواهد شد، اتفاقی که هرگز رخ نداد!

وی علاوه بر حکم ۱۰ سال زندان (۱۲۱ ماه)، به 3 سال نظارت پس از آزادی محکوم شد. طرح پانزی IcomTech حدود ۸.۴ میلیون دلار از قربانیان این طرح، بین اواسط سال ۲۰۱۸ تا پایان ۲۰۱۹ به دست آورد.

کارمونا و سایر تبلیغ کنندگان IcomTech اغلب در ایالات متحده و خارج از کشور سفر کرده و در نمایشگاه‌های پر زرق و برق شرکت می‌کردند تا قربانیان بیشتری را به سمت این طرح بکشند. آن‌ها معمولاً با خودروهای لوکس و لباس‌های گران ‌قیمت در انظار عمومی ظاهر می‌شدند و با خودنمایی از میزان درآمدشان دیگران را قانع می‌کردند که آن‌ها هم می‌توانند به همین سطح از موفقیت مالی برسند.

اما افرادی که جذب شده بودند، خیلی زود دچار مشکل شدند. بسیاری از قربانیان شکایت کردند که نمی‌توانند سودهای خود را که در پورتال آنلاین خود مشاهده می‌کنند برداشت کنند. تیم IcomTech همواره با بهانه‌ها، تأخیرها و هزینه‌های مخفی مانع از برداشت این سودها می‌شد.

با افزایش شکایات،  IcomTech  توکنی به نام «Icoms» را معرفی کرد تا پول بیشتری جمع‌آوری کند و به دروغ ادعا کرد که این توکن توسط شرکت‌ها به عنوان پرداخت پذیرفته خواهد شد. در حالی که Icoms در واقع بی‌ارزش بود و باعث ضررهای بیشتری شد. IcomTech در سال ۲۰۱۹ فروپاشید و پرداخت‌ها را متوقف کرد.

بنابراین توصیه اکید می‌شود مراقب افراد سود جو در اطراف خود و همچنین فضاهای مجازی باشید و هرگز فریب زرق و برق ظاهری و نیز وعده‌های دل فریب آن‌ها را نخورید. در غیر این صورت ممکن است هرآنچه را که طی سالیان طولانی و با زحمت زیاد اندوخته‌اید، یک شبه با کوله باری از حسرت معامله کنید!