بر اساس آخرین اخبار ارز دیجیتال، گفته می‌شود در ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 3 آبان 1403 بانک مرکزی واریز به حساب صرافی‎‌ها را مسدود کرده است. این اقدام جهت کنترل نوسانات نرخ ارز و با استناد به ماده 24 قانون بانک مرکزی انجام شده است اما به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های مناسب در برخی از بانک‌ها، این محدودیت هم روی واریزها و هم روی برداشت‌ها اعمال شده است.

این اقدام که بدون اطلاع قبلی صورت گرفت، با اعتراض فعالان حوزه ارز دیجیتال نیز مواجه شده است. به عقیده کارشناسان، این اقدام موجب اختلال در روند گردش مالی در صرافی‌ها شده و در حال حاضر آن‌ها با استفاده از منابع ذخیره خود در حال تامین نقدینگی مورد نیاز کاربران خود هستند و در صورت عدم رفع مسدودی، خیلی زود با اتمام منابع ذخیره دچار مشکلات عدیده خواهند شد.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که ارزهای دیجیتال بر اساس ماهیتی که دارند یک ابزار بسیار قدرتمند در جهت رفع و دور زدن تحریم‌ها محسوب می‌شوند و در صورت تداوم این گونه اقدامات کاربران ایرانی با روی آوردن به صرافی خارجی با احتساب تمام محدودیت‌هایی که برای ایرانی‌ها اعمال کرده‌اند، سرمایه‌های خود را به صرافی‌های خارجی منتقل خواهند کرد.

در عین حال به دلیل تحریم‌های موجود علیه ایران، صرافی‌های خارجی که محدودیت‌های شدیدی را برای کاربران ایرانی وضع کرده‌اند، ممکن است پس از دریافت وجوه، سرمایه‌های کاربران ایرانی را مسدود کنند.

بعید به نظر می‌رسد که چنین اقداماتی به ثبات در بازار ارز و ارز دیجیتال کمک خاصی بکند، مگر آن‌ که مورد خاصی مد نظر باشد که منافع آن به مضراتی که گفته شد ارجحیت داشته باشد.

شایان ذکر است که حدود سه هفته پیش نیز، پس از مسدود شدن کامل درگاه بانکی صرافی‌های ارز دیجیتال برای مدت چند دقیقه، برخی از کاربران ایرانی فورا به پلتفرم‌های خارجی روی آورده بودند.