عوامل بسیاری هستند که بر قیمت ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارند؛ این عوامل می‌تواند تأثیری کاذب و کلاهبردارانه بر قیمت ارز مورد نظر داشته و یا اینکه به صورت بلندمدت، تأثیر واقعی بر قیمت ارز مورد نظر داشته باشد. چیزی که ما در اینجا قصد بررسی آن را داریم، تأثیر ناگهانی است که گاهی اثری مخرب بر شرایط بازار داشته و میزان اعتماد کاربران را کاهش می‌دهد.
پامپ و دامپ از اقدامات مخرب ارز دیجیتال به شمار می‌روند که در اکثر موارد بر قیمت ارزها، اثری کاذب داشته و موجب ورشکستگی بسیاری از کاربران می‌شوند. در اینجا با بررسی پامپا منتال، عوامل مؤثر بر افزایش قیمت ناگهانی و سریع قیمت را که مرتبط با فرایند پامپ است، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پامپامنتال چیست؟

پامپامنتال به عواملی اشاره دارد که باعث افزایش سریع و ناگهانی قیمت یک ارز می‌شود. پامپامنتال در واقع نوعی تحلیل است که به تغییرات احتمالی کوتاه‌مدت یک ارز می‌پردازد. اخبار مثبت، تبلیغات هیجانی و یا هایپ در شبکه‌های اجتماعی نمونه‌هایی از عوامل مؤثر آن در ارزهای دیجیتال هستند.

پامپامنتال چیست ؟

مقایسه فاندامنتال و پامپامنتال

شاید خیلی از شما، زمانی که به پامپامنتال اشاره کردیم، فرق میان تحلیل فاندامنتال و پامپامنتال را درک نکرده باشید. برای این منظور هر دو تحلیل را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا درک بهتری را نسبت به پامپامنتال بدست آوریم.
اصلی‌ترین چیزی که در مقایسه تحلیل‌های فاندامنتال و پامپامنتال متوجه می‌شویم، مرتبط با زمان پیش‌بینی آنهاست که در فاندامنتال به صورت بلندمدت بوده و در پامپامنتال به شکل کوتاه‌مدت؛ یعنی در تحلیل پامپامنتال تغییرات قیمت یک ارز که ممکن است در مدت زمان کوتاه و در مبالغ بسیار زیادی اتفاق افتد، پیش‌بینی می‌شود. با این روش می‌توان بر موج عظیم افزایش قیمت سوار شد و یا اینکه از ورشکستگی احتمالی جلوگیری کرد که ترجیحاً بهترین اقدام ممکن در قبال احتیاط و حفظ دارایی خواهد بود.
این شرایط به طور معمول در تحلیل فاندامنتال وجود ندارد؛ چرا که با استفاده از آن قیمت ارز را برای بازه‌های زمانی بلندمدت پیش‌بینی می‌کنند. با استفاده از این تحلیل، تغییرات قیمت را برای مقاطع زمانی نه چندان نزدیکی انتظار خواهید داشت. پس در مقایسه این دو تحلیل به تفاوت اساسی آنها می‌رسیم؛ اما باید این را هم بدانید که به در حالت کلی اکثر ابزارهای مورد استفاده هر دو روش تحلیل مشابه یکدیگر هستند.

مقایسه فاندامنتال و پامپامنتال

عوامل پامپ قیمت ارزهای دیجیتال

عواملی که می‌تواند در پامپ ارزهای دیجیتال مؤثر باشد شامل موارد زیر است:

کامیونیتی یا جامعه کاربری یک پلتفرم ارز دیجیتال

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت ناگهانی یک ارز می‌تواند مربوط به جامعه کاربری آن ارز باشد. هر چه تعداد کاربران آن بیش‌تر باشد، احتمال تغییرات قیمت آن نیز بیش‌تر است.

مارکتینگ و تبلیغات و بازاریابی توکن ها و ارز دیجیتال

زمانی که یک پروژه قصد دارد روند خاصی را میان کاربران ایجاد کند. در این شرایط اقدامات لازم برای پیش زمینه‌سازی و هدایت افکار به سمت خرید ارز مورد نظر را شکل می‌دهد. به طور کلی پروتکل‌های ارز دیجیتال برای جلب توجه سرمایه‌گذاران به یک کاتالیزور قوی نیاز دارند که نحوه عرضه این کاتالیزور بسیار مهم است.
هر چه پلتفرم مدنظر فعالیت و همکاری‌های خود را افزایش دهد؛ این امر موجب تبلیغات و به قولی ایجاد هایپ در میان کاربران می‌شود. مثلاً با اهدای NFTهای کاربردی به جامعه کاربری، انعقاد همکاری با پروژه‌های قدرتمند، ارائه اخبار مثبت روزانه و موارد از این دست می‌تواند در ایجاد یک پامپ موفق بسیار مؤثر باشد.
باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که این انرژی در بسیاری از موارد موجب شکل‌گیری قیمت کاذب و به نوعی حباب قیمت می‌شود؛ در همین راستا احتمال دامپ و از دست رفتن سرمایه نیز وجود دارد. پس بهتر است که در چنین مواردی دقت لازم را به خرج داده و سرمایه خود را از دست ندهید.

استراتژی Narrative Hijacking یا ربودن روایت و ایده ها

همانطور که می‌دانید، بازار ارز نسبت به حرف‌ها، نظرات و علایق سرمایه‌گذاران بسیار تأثیرپذیر است. در این رابطه بازار ارزهای دیجیتال هم نسبت به این موضوعات تاثیرپذیر هستند. این در واقع یک استراتژی مؤثر در افزایش قیمت است که پروژه‌ها از آن برای سرمایه‌گذاری در ترندها و روایت‌های حاکم بر بازار استفاده می‌کنند.
البته پروژه‌های مختلف سعی می‌کنند با حرکت در مسیر بروز بودن و پیشرفت خدمات خود، این فرایند را به درستی هر چه تمام‌تر اجرا کنند.

استراتژی Narrative Hijacking یا ربودن روایت و ایده ها

بررسی توکنومیکس یا ابعاد اقتصادی یک رمز ارز و یا توکن

این اصطلاح، اساساً به ابعاد اقتصادی یک رمز ارز اشاره دارد. در واقع، توکنومیکس به ابعاد اقتصادی و تمام ویژگی‌های یک توکن که مرتبط با پروژه خاصی است اشاره می‌کند.
برای اینکه این پروژه بتواند به خوبی در بازار رشد کند؛ باید خود را به سمت کاربرد و کارایی بیش‌تر سوق دهد. مثلاً در این راستا، مکانیسم‌های تقسیم درآمد، دسترسی به محصولات، برقراری سیستم رأی‌گیری و… می‌تواند بسیار مؤثر باشد. کاربردهای یک توکن، ارزش آن را افزایش می‌دهد؛ برای نمونه ساختارهای توکنومیکس‌ قوی مثل طرح veTokenomics کرو (Curve) باعث افزایش قیمت توکن آن شده است. این سیستم کاربران را تشویق می‌کند تا توکن‌های خود را به صورت بلندمدت قفل کرده و بدین شکل عرضه کرو را دائماً کاهش دهند که با استفاده از این فرایند، تأثیر مثبتی بر قیمت توکن‌ها رخ می‌دهد.
البته باید به این موضوع اشاره کنیم که بهتر است توکن‌های خود را به مدت بیش‌تر از شش ماه قفل نکنید؛ چرا که مدت عمر مفید اکثر پروژه‌ها کم‌تر از دو سال بوده و بر همین اساس، سرعت رشد پروژه‌های مختلف در این فضا بسیار بالاست. سعی کنید از توکنومیکس‌های قوی استفاده کنید و به راه خروج نقدینگی برای دیگران تبدیل نشوید.

بررسی توکنومیکس یا ابعاد اقتصادی یک رمز ارز و یا توکن


به طور کلی عوامل پامپمنتال مانند مارکتینگ، جامعه کاربری، هایپ و تبلیغات، توکنومیکس هوشمندانه و تأثیرپذیری از ترند بازار منجر به پامپ قیمت یک ارز دیجیتال می‌شود. هر چند که قبل‌تر هم گفتیم؛ این نحوه افزایش قیمت، بسیار پر ریسک بوده و ممکن است با کاهش ناگهانی قیمت یا همان دامپ مواجه شویم که این قضیه ضرر هنگفتی را بر دستانمان خواهد گذاشت. پس برای سوددهی واقعی توصیه می‌کنیم، ترجیحاً از روش فاندامنتال استفاده کنید که شما را به سمت سوددهی پایدارتر و با قابلیت پیش‌بینی بهتر سوق می‌دهد.