در بازارهای مالی، شناخت قدرت و ضعف روندها برای تصمیم‌گیری‌های معاملاتی بسیار مهم است. روندها به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند: روند صعودی (افزایشی) و روند نزولی (کاهشی). قدرت و ضعف این روندها می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا بهترین زمان برای خرید و فروش را تشخیص دهند.

با کمک مبحث قدرت و ضعف بازار، مشخص می‌کنیم که نمودار قیمت در آینده موفق به شکست نواحی مقاومت یا حمایت خواهد شد یا خیر. حال قدرت و ضعف روند را با دو ویژگی نمودار قیمت به نامهای مومنتوم ، مسافت و عمق مشخص می‌کنیم.

مومنتوم (Momentum) یکی از ویژگیهای حرکت قیمت است که از دو پارامتر سرعت (نرخ تغییرات قیمت) و شتاب (نرخ تغییرات سرعت) به دست می‌آید. برای این منظور سرعت و شتاب حرکت فعلی قیمت را با سرعت و شتاب حرکت گذشته آن مقایسه و به تغییرات آن پی می‌بریم. در ادامه نحوه بررسی این دو پارامتر یعنی سرعت و شتاب را توضیح میدهیم.

سرعت روند به میزان تغییرات قیمت در واحد زمان اشاره دارد. اگر قیمت یک سهم در مدت زمان کوتاهی به شدت افزایش یا کاهش یابد، می‌گوییم سرعت روند بالا است. به عنوان مثال، اگر سهمی که طی یک هفته ۱۰ درصد افزایش می‌یابد، سرعت روند بالاتری نسبت به سهمی دارد که طی یک ماه همین مقدار افزایش را تجربه می‌کند.

در نمودار قیمت، شیب خط مستقیم نشان دهنده سرعت قیمت (نرخ تغییر قیمت در واحد زمان) می‌باشد. با توجه به این موضوع، میزان مومنتوم را میتوانیم با استفاده از شیب (زاویه) نمودار قیمت به دست آوریم. به این صورت که میزان شیب حرکت قیمت با میزان مومنتوم آن رابطه مستقیمی دارد. بنابراین هنگام مقایسه دو حرکت در نمودار  قیمت، نموداری که دارای شیب بیشتری است، مومنتوم بیشتری دارد و بالعکس.

شتاب به تغییرات سرعت روند در طول زمان اشاره دارد. اگر سرعت افزایش قیمت یک سهم هر روز بیشتر شود، می‌گوییم شتاب روند مثبت است. به عنوان مثال، اگر سهمی در روز اول ۲ درصد، در روز دوم ۳ درصد و در روز سوم ۵ درصد افزایش یابد، نشان‌دهنده شتاب مثبت در روند صعودی است. برعکس، اگر سرعت کاهش قیمت یک سهم هر روز بیشتر شود، شتاب روند منفی خواهد بود.

در نمودار قیمت، شیب خط منحنی نشان دهنده شتاب (نرخ تغییر سرعت) می‌باشد. بنابراین برای بررسی مومنتوم از طریق شتاب به صورت زیر عمل می‌کنیم:

هرگاه در یک حرکت صعودی، شیب رو به افزایش باشد یعنی جهت تقعر منحنی رو به بالا باشد و یا در یک حرکت نزولی، شیب رو به افزایش باشد یعنی جهت تقعر رو به پایین باشد، در این حالات، شتاب افزایشی می باشد بنابراین مومنتوم نیز افزایشی است که این موضوع نشان دهنده وجود قدرت در حرکت قیمت می‌باشد و بالعکس، هرگاه در یک حرکت صعودی، شیب در حال کاهش باشد یعنی جهت تقعر منحنی رو به پایین باشد و یا در یک حرکت نزولی، شیب در حال کاهش باشد یعنی جهت تقعر رو به بالا باشد، در این حالات، شتاب کاهشی می‌باشد بنابراین مومنتوم نیز کاهشی است که این موضوع نشان دهنده وجود ضعف در حرکت قیمت می‌باشد.

در بازارهای مالی، مسافت و عمق مفاهیمی هستند که به تحلیل روندها و نوسانات قیمت دارایی‌ها کمک می‌کنند.

مسافت (پروجکشن): در یک روند صعودی به فاصله‌ای که حرکت Extension  از Swing High  قبلی تا Swing High بعدی (در صورت وجود) طی می کند، گفته می‌شود.

به طریق مشابه، مسافت در یک روند نزولی به فاصلهای که حرکتExtension  ازSwing Low  قبلی تا Swing Low  بعدی (در صورت وجود) طی می کند، گفته می‌شود.

عمق به میزان مسافتی اشاره دارد که حرکت Pullback، حرکت Extension  قبلی خود را بازگشت می‌کند (میزان اصلاح). برای این منظور باید درصد بازگشت را اندازه گرفت نه مقدار آن را.

برای پی بردن به قدرت و ضعف روند بر اساس میزان عمق، دو عمق متوالی را با هم مقایسه می‌کنیم. افزایش عمق، نشانه ضعف احتمالی روند و بالعکس، کاهش عمق، نشانه قدرت روند است.

عمق بازار به میزان نقدینگی و توانایی خرید و فروش یک دارایی بدون تاثیر قابل توجه بر قیمت آن اشاره دارد. بازاری با عمق زیاد به این معناست که تعداد زیادی سفارش خرید و فروش در قیمت‌های مختلف وجود دارد و این امکان را فراهم می‌کند که معامله‌گران بتوانند به راحتی و بدون ایجاد نوسانات بزرگ در قیمت، معامله کنند. برعکس، بازاری با عمق کم نشان‌دهنده تعداد کم سفارشات و نقدینگی پایین است که ممکن است باعث نوسانات بیشتر و مشکلات در اجرای سفارشات بزرگ شود.

فهمیدن مسافت و عمق بازار به معامله‌گران کمک می‌کند تا استراتژی‌های معاملاتی بهتری را تدوین کنند. برای مثال، در بازاری با عمق زیاد، معامله‌گران می‌توانند با خیال راحت‌تر و با حجم بزرگ‌تر معامله کنند، در حالی که در بازاری با عمق کم، باید محتاط‌تر عمل کنند تا از نوسانات ناخواسته جلوگیری کنند.

تحلیل مسافت نیز به معامله‌گران کمک می‌کند تا حرکات قیمتی را پیش‌بینی کنند و نقاط مناسب برای ورود و خروج از بازار را شناسایی کنند. با ترکیب این دو مفهوم، معامله‌گران می‌توانند به تحلیل جامع‌تری از بازار دست یابند و تصمیمات بهتری بگیرند.

مشاهده ویديوی آموزش ترید رایگان

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد آموزش مفاهیم بالا همین الان این ویدیو را تماشا کنید و قدم بعدی خود را در مسیر ترید بردارید!

مشاهده قسمتهای قبلی و بعدی

منبع مطلب: پکیج رایگان ترید؛ قسمت سی‌ و یکم