بر اساس آخرین اخبار ارز دیجیتال، یک تیم حرفه‌ای کلاهبرداری که در یک ساختمان به مساحت 1200 متر مربع در محله «هونگ هوم» هنگ کنگ مستقر بوده و از فناوری دیپ فیک (deepfake) استفاده می‌‍‌‌کردند توسط پلیس هنگ کنگ دستگیر شدند.

 این افراد با استفاده از دیپ‌ فیک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، قربانیان را فریب می‌دادند تا فکر کنند که در حال ایجاد روابط عاشقانه با زنان واقعی هستند. سپس قربانیان را به سمت سرمایه‌ گذاری در زمینه ارز دیجیتال هدایت کرده و از آن‌ها کلاهبرداری می‌کردند. طبق اعلام پلیس هنگ کنگ، این افراد موفق شدند بیش از ۴۶ میلیون دلار آمریکا (معادل ۳۶۰ میلیون دلار هنگ کنگ) از قربانیان سرقت کنند که بیشتر قربانیان این کلاهبرداری، مردانی از چین، تایوان، هند و سنگاپور بودند.

تصویر اعلام پلیس در رسانه‌ها

این گروه با استفاده از فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌های محلی در رشته‌های رسانه‌های دیجیتال و متخصصان فناوری اطلاعات خارجی یک پلتفرم جعلی سرمایه ‌گذاری در ارز دیجیتال ساخته بودند و رهبران این گروه حتی کتابچه‌های آموزشی برای اعضای کلاهبردار خود تهیه کرده بودند!

پلیس در تاریخ ۹ اکتبر عملیاتی را برای سرکوب این گروه آغاز کرده و تعداد زیادی کامپیوتر، ساعت‌های لوکس و بیش از ۱۰۰ گوشی موبایل متعلق به اعضای این گروه را توقیف کرد. افراد دستگیر شده بین ۲۱ تا ۳۴ سال سن دارند و ۲۱ نفر از آن‌ها مرد هستند. پلیس این افراد را به جرم “توطئه برای کلاهبرداری” و “داشتن سلاح‌های خطرناک” بازداشت کرده است.

ابزارهای ضبط شده از مجرمین

در گذشته نیز کلاهبرداری‌های مشابهی با استفاده از فناوری دیپ ‌فیک در هنگ کنگ انجام شده است، از جمله یک مورد در ماه فوریه که طی آن کلاهبرداران موفق شدند ۲۵ میلیون دلار را از یک شرکت مالی سرقت کنند.

اطلاعات نشان می‌دهد که کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ به ۴.۶ میلیارد دلار رسیده و همچنین کلاهبرداری‌‌ در زمینه روابط عاشقانه موسوم به “ذبح خوک” نیز از سال ۲۰۲۰ تا کنون دو برابر شده است.