هر فردی که برای پول خود زحمت کشیده باشد قطعاً نمی‌تواند آن را به صورت کامل در صرافی ذخیره کند. مهم‌ترین فاکتور برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال حفظ امنیت در کیف پول ارز دیجیتال است. گرچه صرافی‌ها معمولا خود دارای کیف پول سخت افزاری هستند اما شما به عنوان مشتری صرافی به کیف پول آن دسترسی ندارید، بنابراین؛ صرافی کیف پول نیست و شما برای محافظت از دارایی خود نیاز به کیف پول مجزا دارید.

بطورکلی کیف پول ارزدیجیتال دارای دو نوع کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که هر فرد بنا بر نیاز و سلیقه و نوع کاربرد آن دست به انتخاب می‌زند. ما در این مقاله شما را با تفاوت کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آشنا می‌کنیم تا با خیال راحت بتوانید یک انتخاب مطمئن داشته باشید.

کیف پول سخت‌افزاری چیست؟

کیف پول سخت‌افزاری که به کیف پول سرد هم شناخته می‌شود دستگاهی فیزیکی است که برای ذخیره‌سازی امن ارزهای دیجیتال به بازار کریپتوکارنسی ارائه شده است. کیف پول‌های سخت‌افزاری با داشتن لایه‌های محافظتی پیشرفته امکان آسیب‌های اینترنتی و حمله هکرها را کاهش می‌دهد. دلیل مهمی که سطح امنیت این کیف پول‌ها را بالا می‌برد ذخیره کلیدهای خصوصی به‌صورت آفلاین است.

کیف پول‌های سخت‌افزاری با شکل‌های و اندازه‌های مختلفی وارد بازار شده‌اند و قابلیت‌های مختلفی را به کاربران ارائه می‌دهند. این کیف‌ها شبیه به فلش مموری هستند و قابلیت اتصال به سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس، مکینتاش، اندروید و ios را دارند. با استفاده از کایل usb می‌توان به کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند متصل شد.

کف پول نرم افزاری

کیف پول نرم‌افزاری چیست؟

کیف پول‌های نرم‌افزاری که به کیف پول گرم نیز معروف هستند بر روی دستگاه متصل به اینترنت نصب می‌شوند. کاربران می‌توانند بر روی این کیف پول‌ها ارزهای خود را ذخیره، انتقال و مدیریت کنند. کیف پول نرم‌افزاری بر روی کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند قابل‌نصب است و می‌توان آن را از سایت‌های معتبر به‌صورت رایگان دانلود کرد.

کلیدهای خصوصی بر روی کیف پول‌های گرم به‌صورت آنلاین ذخیره می‌شوند و همین علت امنیت این کیف پول‌ها را تا حدود زیادی کاهش داده است. البته استفاده از آن بسیار راحت است و امکان دسترسی به آن در هر زمان و مکان برای کاربران وجود دارد. دسترسی به دارایی دیجیتال، ثبت تراکنش، بررسی موجودی حساب کاربری و بسیاری از موارد دیگر از جمله خدمات کیف پول‌های نرم‌افزاری هستند. کیف پول‌های نرم‌افزاری به سه دسته کیف پول‌های دسکتاپ، تحت وب و گوشی تقسیم می‌شوند که این ویژگی راحتی استفاده از آن را به کاربران خود هدیه داده است. مشکل بزرگی که این کیف پول‌ها دارد این است که به علت آنلاین بودن به‌راحتی مورد حملات هکرها و سارقان اینترنتی قرار می‌گیرند و ممکن است یک کاربر دارایی‌های زیادی را از دست دهد.

مقایسه کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در ذخیره‌کردن ارزهای دیجیتال و انتقال و مدیریت آن با هم شباهت‌هایی دارند؛ اما در موارد مختلفی همچون امنیت و رابط کاربری تفاوت‌های زیادی دارند. هر کدام با ویژگی‌های خاص خود می‌تواند نیازهای کاربران را بر حسب سلیقه و اطلاعات شخصی برآورده سازد.

  1. اولین تفاوت مهمی که بین این دو کیف پول وجود دارد این است که کیف پول سخت‌افزاری به‌صورت آفلاین به ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال می‌پردازد؛ اما در کیف پول نرم‌افزاری اپلیکیشن و یا نرم‌افزاری که بر روی گوشی هوشمند و یا کامپیوتر شما نصب است باید به اینترنت متصل باشد تا بتواند ارزهای دیجیتال را ذخیره کند.
  2. تفاوت دوم در سطح امنیت بین کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که در کیف پول سخت‌افزاری امنیت به دلیل وجود لایه‌های محافظتی پیشرفته و همچنین ذخیره کلیدهای خصوصی به‌صورت آنلاین بسیار بالاست اما در کیف پول‌های نرم‌افزاری به دلیل آنلاین و دردسترس‌بودن بسیار پایین است و به‌راحتی مورد حمله هکرها و بدافزارها قرار می‌گیرد.
  3. در کیف پول‌های نرم‌افزاری راحتی در کار و انتقال ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ اما در کیف پول‌های سخت‌افزاری با داشتن مراحلی پیچیده نیازمند آموزش اولیه برای راه‌اندازی است.
  4. برای ذخیره و انتقال ارزهای دیجیتال می‌توان از کیف پول نرم‌افزاری در هر مکان و زمان استفاده کرد؛ ولی در کیف پول‌های سخت‌افزاری لازم است که دستگاه همیشه همراه کاربر باشد.
  5. بیشتر کیف پول‌های نرم‌افزاری به‌صورت رایگان دانلود و نصب می‌شوند؛ اما برای داشتن کیف پول‌های سخت‌افزاری لازم است از سایت‌های معتبر با صرف هزینه‌ خریداری شود.
  6. کیف پول‌های نرم‌افزاری از ارزهای نامحدودی پشتیبانی می‌کند؛ ولی کیف پول‌های سخت‌افزاری در پشتیبانی از ارزهای دیجیتال محدودیت دارند. البته روزبه‌روز تعداد رمزارزهای پشتیبانی شده در کیف پول‌های سخت‌افزاری یا سرد افزایش‌یافته و حتی همین حالا هم تعداد بسیاری از ارزهای دیجیتال قابل‌ذخیره‌سازی در این کیف پول‌ها هستند.
  7. اگر قصد دارید دارایی‌های خود را در طولانی‌مدت ذخیره کنید کیف پول‌های سخت‌افزاری گزینهٔ بهتری هستند؛ اما کیف پول‌های نرم‌افزاری به علت دسترسی آسان در معاملات روزانه می‌توانند به شما کمک کنند.
تفاوت کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری

جدول تفاوت کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

 کیف پول نرم‌افزاریکیف پول سخت‌افزاری
هزینهرایگاناز ۲ میلیون به بالا
مخاطب هدفترید روزانههولد کردن و ذخیره به مدت طولانی
تعداد ارز پشتیبانی شدهاز یک الی ده‌هزار رمزارزاز یک الی ده‌هزار رمزارز
امنیتپایینبالا
راحتی استفادهآسانسخت

سخن آخر در بررسی تفاوت کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

ما در این مقاله هر کدام از کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برای شما معرفی کردیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن را برشمردیم. گفتیم که کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌های فیزیکی هستند که به‌صورت آفلاین به ذخیره کلیدهای خصوصی می‌پردازند؛ اما کیف پول‌های نرم‌افزاری با نصب بر روی کامپیوتر و یا گوشی‌های هوشمند ارزهای دیجیتال شما را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کنند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری در مقایسه با کیف پول‌های نرم‌افزاری امن‌ترین ولت‌هایی هستند که هر فرد می‌تواند با اطمینان کامل دارایی‌های خود را در آن ذخیره کنند. البته نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری دسترسی پیچیده‌تری دارند و برای استفاده نیازمند به فرایند طولانی‌تری است. در کیف پول‌های نرم‌افزاری به علت دسترسی آسان‌تر می‌توان در معاملات روزانه از آن استفاده کرد.

در نهایت شما می‌توانید بر اساس نیازها و سلیقهٔ شخصی خود کیف پول ارز دیجیتال خود را انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما خرید کیف پول سخت‌افزاری است و کیف پول‌های مطمئن در بازار ترزور لجر نانو اس پلاس و دُرج است که می‌توان آن‌ها را از سایت‌های معتبر خریداری کرد.

سؤالات متداول

  1. کیف پول گرم و کیف پول سرد چه چیزهایی هستند? کیف پول‌های سرد کیف پول‌هایی هستند که برای ذخیره کلید خصوصی لازم نیست آنلاین باشند و به‌صورت آفلاین خدمات خود را ارائه می‌دهند و از امنیت بالاتری برخوردارند؛ اما کیف پول‌های گرم کیف پول‌هایی هستند که اتصال به اینترنت برای دسترسی به آنها لازم است؛ مانند کیف پول‌های موبایل، تحت وب و دسکتاپ.
  2. از نظر امنیت کدام یک از کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در سطح بالاتری قرار دارند؟ کیف پول‌های سخت‌افزاری به دلیل داشته لایه‌های محافظتی پیشرفته و آفلاین بودن از امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری دارد.
  3. چند مدل کیف پول سخت‌افزاری محبوب در بین کاربران کدام است؟ کیف پول‌های سخت‌افزاری زیادی وجود دارد که در بین کاربران محبوب است. لجر و ترزور دو کیف پول معروف است که از امنیت بالایی برخوردارند. کیف پول سخت‌افزاری دُرج نیز با الهام از تکنولوژی ترزور در ایران تولید شده و در بین کاربران ایرانی با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است.