بر اساس نظر سنجی اخیر از Elympics، حدود 57 درصد از شرکت‌ کنندگان در بازی‌های ایردراپی اعلام کردند که برای استخراج ایردراپ‌ها، پرداخت‌های درون بازی‌ها را انجام می‌دهند.

بر اساس آخرین مطلب در مورد بازی ارز دیجیتال، بازی «Off The Grid» ساخته استودیوی Gunzilla Games (که یک بازی رایگان سوم شخص در سبک بتل رویال است)، بلافاصله پس از انتشار، برای مدتی در جایگاه اول فروشگاه آنلاین Epic Games رتبه ‌بندی شده و در حال حاضر نیز به عنوان یازدهمین بازی رایگان در این فروشگاه رتبه قابل قبولی دارد. این بازی همچنان در مرحله دسترسی اولیه قرار دارد، اما در پلتفرم Twitch streaming (پلتفرم پخش بازی‌های آنلاین بصورت زنده) نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است، به طوری که در تاریخ 11 اکتبر 154,440 نفر بازیکن به صورت آنلاین در بازی شرکت کردند.

بازی Off The Grid بر روی یک زیر شبکه Avalanche با نام GUNZ ساخته شده است که یک اکوسیستم بلاک چینی سفارشی برای بازیکنان است تا بتوانند آیتم‌های درون بازی مانند اسلحه و پوسته‌ها را به شکل NFT بسازند. ساخت این آیتم‌ها به شکل NFT یا سایر دارایی‌های زنجیره‌ای، این امکان را فراهم می‌کند که بازیکنان کنترل بیشتری بر آیتم‌های درون بازی خود داشته باشند و بازارهای ثانویه‌ای برای خرید و فروش این دارایی‌های دیجیتال شکل بگیرد.

تصویری از Off The Grid

بازی Off The Grid یک نسخه AAA است (معادل یک فیلم پرفروش در دنیای بازی‌ها) و تفاوت چشمگیری با بازی‌های کلیکی یا سایر تجربه‌های وب 3 دارد و قبل از اینکه بازی ویدئویی باشد، یک مدل توکنی است. این نوع بازی‌های بلاک چینی با انتقادات زیادی از سوی کاربران و متخصصان این صنعت مواجه شده‌اند، آن‌ها این مدل‌ها را پایدار نمی‌دانند. منتقدان می‌گویند که بازی‌های بلاک چینی معمولاً از پاداش‌ها برای جذب کاربران استفاده می‌کنند و کاربران تنها برای جمع‌آوری پاداش‌های اولیه، بازی کرده و پس از گرفتن این پاداش‌ها، بازی را ترک می‌کنند که این امر مانع حضور طولانی‌ مدت در بازی می‌شود.

رایج‌ ترین انتقاد از مدل‌های کلیکی این است که پس از اولین ایردراپ بزرگ، تعداد کاربران به شدت کاهش می‌یابد.

بسیاری از مدیران صنعت بازی معتقدند که راه ‌حل، ایجاد یک تجربه جذاب و قوی برای بازی است که همه بازیکنان علاقه‌مند باشند در بازی شرکت کنند و توکن‌ها نیز باید به آیتم‌های درون بازی کمک کنند، نه اینکه تمرکز اصلی بازیکنان باشند.

نظر سنجی دیگری از Elympics، اتحادیه بازی‌های بلاک چینی و PlayToEarn که بیش از ۱۰۰۰ نفر در سراسر جهان را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که بیش از ۱۰ درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی هرگز بازی‌های بلاک چینی را حتی یک بار هم بازی نکرده‌اند و دلیل اصلی آن پیچیدگی اتصال کیف ‌پول‌های رمزنگاری شده به بازی‌ها عنوان شده است.