با گذشت بیش از یک دهه از ابداع ارزهای دیجیتال و همچنین توسعه فناوری‌های مختلفی که عجین شده با ارزهای دیجیتال هستند؛ امروزه شاهد اتفاقات جالبی در این زمینه هستیم. ارز دیجیتال استپن یکی از مواردی به شمار می‌رود که بخشی از این اتفاقت جالب به شمار می‌رود که خوب است در ادامه با آن آشنا شده و ببینیم که آیا ارز آینده داری است یا خیر؟ برای آشنایی با استپن و پاسخ به این سؤال با ما همراه باشید. 

ارز دیجیتال استپن (GMT) چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید با ورزش کردن نه تنها به سلامتی خود کمک می‌کنید، بلکه از این طریق قادر به جمع‌آوری ارز دیجیتال نیز هستید. ارز دیجیتال استپن به عنوان ارز دیجیتالی شناخته می‌شود که با راه رفتن و دویدن می‌توانید آن را به عنوان پاداش خود دریافت کنید. با این روش استپن توانسته میلیون‌ها نفر را به خود جذب کند. برنامه استپن که فعالیت‌ کاربران خود را ثبت می‌کند، بر بستر شبکه بلاکچین سولانا (Solana) پیکربندی شده و جزو اولین برنامه‌های درآمدزایی در این شبکه به شمار می‌رود.

استپن

تاریخچه و بنیان‌گذاران پلتفرم ارز دیجیتال استپن 

هر چه که یک پروژه از ساختار و قدرت فنی بالایی برخوردار باشد، به حتم شرایط مناسبی را برای فعالیت کاربران خود با کمترین خطا فراهم می‌کند. از پلتفرم‌هایی که از چنین شرایطی برخوردار است می‌توان به ارز دیجیتال استپن اشاره داشت. این ارز دیجیتال اولین بار در آگوست ۲۰۲۱ توسط یاون رانگ (Yawn Rong) به دنیا معرفی و عرضه گشت. این برنامه با هدف سلامتی و تعامل اجتماعی بیشتر بین مردم ساخته شد و توانست با توجه به امکانات و اهدافی که داشت در مسابقه نوآوری که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد مقام چهارم را کسب کند.

جری هوانگ (Jerry Huang) به‌ عنوان دومین بنیان‌گذار استپن شناخته می‌شود. او را می‌توان جزو افرادی دانست که دانش آن متناسب با دنیای بازی و البته کسب و کارهای آنلاین می‌باشد. جری هوانگ مدرک علوم کامپیوتر خود را از دانشگاه ژیجانگ چین دریافت کرده و بعد از آن مؤسسه آموزشی Hangzhou Huiwan را تأسیس کرده است.

استپن چیست

ویژگی‌های ارز دیجیتال STEPN

هر ارز دیجیتالی با توجه به مجموع ویژگی‌های آن است که از دیگر ارزهای دیجیتال متفاوت می‌شود. در همین راستا ارز دیجیتال استپن هم از ویژگی‌هایی برخوردار است که شامل موارد زیر است:

جذابیت نحوه کسب استپن

با توجه به منحصر به فرد بودن ایده این ارز دیجیتال و شناسایی استپن به عنوان اولین پلتفرمی که در ازای ورزش، ارز دیجیتال هدیه می‌کند؛ کاربران بسیاری جذب این پلتفرم شده‌اند.

امنیت بالا

این پلتفرم از بلاکچین سولانا و الگوریتم اثبات سهام برای تأیید بلاک‌های خود استفاده می‌کند که این الگوریتم اعتبار بالایی داشته و احتمال تقلب و یا هک در آن بسیار کم است. موضوع دیگری که موجب امنیت بالای ارز دیجیتال استپن شده است، اقدامات بی‌نظیر تیم توسعه دهنده آن است. در واقع تیم توسعه دهنده لایه‌های امنیتی گوناگونی را برای سرورهای این پلتفرم ایجاد کرده‌اند.

سرعت بالا

استپن به دلیل بهره‌گیری از بلاکچین سولانا، سرعت بسیار بالایی در پردازش داده‌های خود دارد که این مسئله باعث فعالیت بدون لگ در راستای آرامش کاربران می‌شود.

رابط کاربری آسان

در واقع باید این موضوع را خاطرنشان کنیم که این پلتفرم سعی کرده تا تجربه کاربری مناسبی را برای مشتریان خود فراهم نماید؛ به‌گونه‌ای که گزینه‌ها و لینک‌های مورد نیاز به ‌سادگی در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. کاربران در مراحل ورود به برنامه استپن می‌توانند نحوه کار با آن را به راحتی درک کرده و به آسانی از آن استفاده کنند.

نقشه راه ارز دیجیتال STEPN

تقریباً تمامی ارزهای دیجیتال از نقشه‌های اختصاصی بهره‌مند هستند که به مرور زمان به آنها رسیدگی شده و کاربران قبل از بروزرسانی و یا بعد از آن از تغییرات حاصل شده اطلاع کسب می‌کنند. مثلاً نقشه راه ارز دیجیتال برای استپن در سال ۲۰۲۲ مسیر زیر را طی کرده است:

  • ایجاد ساختاری برای تبادلات درون برنامه‌ای؛ این قضیه بدین معنا است که کاربران بتوانند توکن‌های بدست آمده خود را در داخل بازی به ارز usdc تبدیل نمایند.
  • راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز در داخل بازی؛ به‌گونه‌ای که کاربران بتوانند دارایی‌های خود را به ارزهای دیجیتال دیگر تبدیل کرده و یا ارزهای مورد نظر برای فعالیت در داخل بازی را خریداری نمایند.
  • ایجاد مارکت چند زنجیره برای خرید همتا به همتا میان کاربران.
  • اضافه کردن قابلیت بدست آوردن Achievement
  • راه‌اندازی بخش انجام مأموریت‌ها
  • راه‌اندازی سیستم اجاره دادن کفش در داخل برنامه؛ به‌گونه‌ای که ۷۰ درصد سود حاصل به مالک کفش و ۳۰ درصد به بازیکنان تعلق می‌گیرد.
  • اضافه کردن بخش ماراتن آنلاین و رویدادهای مربوط به جامعه کاربری که موجب ارتباط نزدیک‌تر کاربران به یکدیگر می‌شود.
ارز استپن

آشنایی با ارز دیجیتال GMT و توکن GST

یکی از نکات خاصی که باید درباره استپن متوجه شد، وجود دو توکن اختصاصی برای آن است؛ زمانی که شما برای نخستین بار در داخل این بازی فعالیت می‌کنید، ارز دیجیتال gst را به‌ عنوان پاداش دریافت خواهید کرد. این ارز دیجیتال در واقع بر روی شبکه سولانا بوده و از سرعت بالایی هم برخوردار است. نکته قابل توجه در رابطه با ارز دیجیتال جی اس تی، نامحدود بودن آن است. در واقع این ارز دیجیتال به‌ صورت نامحدود عرضه شده و کاربران می‌توانند آن را در ازای بازی به ‌عنوان جایزه خود دریافت نمایند. در حال حاضر حدود ۲۱۰ میلیون توکن gst به بازار عرضه شده که ارزش کلی آنها حدود ۲۰ میلیون دلار است.

دومین توکن اختصاصی این پلتفرم با نام gmt شناخته می‌شود که این توکن هم بر روی شبکه سولانا فعالیت داشته و علاوه بر سرعت بالا از امنیت بالایی هم برخوردار است. در حال حاضر تعداد ۶ میلیارد از این توکن عرضه گشته که ارزش آن به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

توکنومیکس

بواسطه توکنومیکس می‌توان قیمت واقعی یک ارز دیجیتال و درصد تقسیم آن میان بخش‌های مختلف دخیل در آن را مشخص نمود. این تقسیم‌بندی برای توکنومیکس استپن به شکل زیر است:

  • ۱۴.۲ درصد متعلق به تیم سازنده
  •   ۲.۵ درصد متعلق به مشاوران بازی STEPN
  •   ۷ درصد در لانچ پول بایننس
  •   ۳۰ درصد آن متعلق به صندوق بازی
  •   ۳۰ درصد بین بازیکنان
  •   ۱۶.۳ درصد در فروش خصوصی
gmt

کیف پول ارز دیجیتال  STEPN

هر چه قدر که تعداد کیف پول‌های پشتیبان ارز دیجیتالی بیش‌تر باشد، به حتم اعتبار و میزان مصرف آن ارز نیز بیش‌تر خواهد بود. از آنجایی که توکن‌های استپن بر بستر شبکه سولانا پیکربندی شده‌اند، بر همین اساس تمام کیف پول‌هایی که از ارز دیجیتال سولانا پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند از ارز دیجیتال استپن هم پشتیبانی لازم را به عمل آورند. برخی از کیف پول‌هایی که بتوان توکن‌های استپن را در آن نگهداری کرد شامل تراست والت، لجر نانو اس، لجر نانو ایکس، سیمپل هولد، وایرکس، فانتوم و… است.    

بهترین کیف پول ارز GMT کدام است؟

در بین کیف پول‌های ارز دیجیتال، بهترین کیف پول‌های این ارزها از نوع سخت‌افزاری هستند؛ کیف پول‌های سخت‌افزاری به علت اینکه به طور آفلاین، ارزهای دیجیتالی همچون ارز GMT را نگهداری می‌کنند، امکان دسترسی به این ارزها از طریق هک امکان‌پذیر نخواهد بود. پس به همین دلیل است که کیف پول‌های سخت‌افزاری بهترین محل برای نگهداری ارزهای GMT به شمار می‌روند. دو مورد از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری برای ذخیره ارزهای GMT شامل کیف پول‌های ترزور و لجر هستند.

stepn چیست

خرید ارز دیجیتال STEPN چگونه است؟   

زمانی که خرید ارز دیجیتال خاصی در کمال سهولت انجام گیرد، به حتم تعداد معاملات آن افزایش یافته که در نتیجه آن موجب افزایش حجم معاملات می‌گردد. برای اینکه چنین شرایطی ایجاد شود، می‌بایست ارز دیجیتال مدنظر در صرافی‌های معتبر بسیاری پشتیبانی شده و امکان معاملات آن میسر باشد. در این راستا صرافی‌های بسیاری وجود دارند که ارز دیجیتال استپن را پشتیبانی نموده و به این ترتیب می‌توان برای خرید آنها از طریق این صرافی‌ها اقدام نمود. برای نمونه صرافی‌های بایننس، FTX، هوبی گلوبال، بای بیت، کوکوین و… از استپن پشتیبانی می‌کنند.

مثلاً برای خرید استپن از طریق صرافی بایننس باید مسیر زیر را طی کنید.

  • اپلیکیشن Binance را دانلود کرده یا به وب‌سایت آن بروید و حساب کاربری  خود را ایجاد کنید.
  • پس از تأیید هویت، حساب خود را با استفاده از کارت بدهی/اعتباری، سپرده بانکی، یا کانال‌های پرداخت شخص ثالث مانند Simplex، GEO Pay و غیره شارژ کنید.
  • در نوار جستجوی ارزها، STEPN را جستجو کرده و مقدار توکن‌های GMT را که می‌خواهید بخرید وارد کنید.
  • GMT  خود را در کیف پول مدنظرتان ذخیره کنید.

 چگونه با استفاده از STEPN کسب درآمد کنیم؟

از مهم‌ترین مواردی که کاربران درباره استپن جست و جو می‌کنند، نحوه کسب درآمد با استپن است. برای اجرایی شدن چنین امری باید موارد زیر را انجام دهید.

  1. برنامه STEPN را دانلود کنید.
  2. از داخل برنامه یک جفت کفش ورزشی مجازی که همان NFT است را خریداری کنید.
  3. حال هر بار که بیرون می‌روید، حسگر حرکتی STEPN و فناوری GPS، میزان مسافتی را که طی کرده‌اید را نظارت کرده و به شما پاداش می‌دهد.

شما می‌توانید این ارز را به ارزهای دیگری تبدیل کرده و پاداش‌ خود را به کیف پول‌های دیگری انتقال دهید و یا اینکه از آنها برای خرید کفش‌های ورزشی بهتری در بازی استفاده کنید. با ارتقا کفش‌های ورزشی درون بازی و خرید کفش‌های NFT گران‌قیمت‌تر، امکانات و ویژگی‌های جدیدی برای شما فعال می‌شوند که تأثیر زیادی در میزان درآمد شما خواهند داشت.

ارز دیجیتال استپن

معرفی معماری و فناوری‌های بازی stepN

STEPN  اولین بازی NFT بر بستر گوشی‌های موبایل با سبک  Move-2-Earn  می‌باشد که بر بستر شبکه سولانا ساخته شده است. در این بازی، بازیکنان با یک کفش ورزشی که به صورت توکن‌ بی‌همتا در فضای بازی باید آن را خریداری یا اجاره کنند، می‌توانند در فضای باز راه رفته و یا آهسته و سریع بدوند و به عنوان پاداش توکن GST را بدست آورند. STEPN یک برنامه کسب درآمد Web3 است که به ازای هر بار ورزش به کاربران جوایز نقدی هدیه می‌دهد.

آموزش نحوه و روش ورود به اپلیکیشن استپن

  1. برای ورود و استفاده از اپلیکیشن استپن در ابتدا باید به کمک ایمیل خود، حساب کاربری را در این برنامه ایجاد نمایید. برای اینکار باید Send  Code را در داخل برنامه انتخاب نموده و یک کد چند رقمی که برایتان ایمیل می‌شود را در قسمت Send Code وارد کنید، در نهایت Login را انتخاب نموده تا حساب کاربری شما در برنامه استپن ایجاد گردد.
  2. پس از گذراندن مرحله اول برای تکمیل و فعال‌سازی حساب خود ملزم به ارائه کد معرف هستید که باید آن را از کاربران فعال در این برنامه دریافت نمایید. این مسئله برای جلوگیری از هجوم کاربران و تراکم کمتر شبکه انجام می‌گیرد که به زودی دیگر نیازی به آن نخواهد بود.
توکن استپن

معرفی بخش‌های مهم اپلیکیشن استپن

اپلیکیشن استپن به شکلی توسعه یافته است که شامل بخش‌های مهم مختلفی است، مثلاً در قسمت زیر بخشی از این موارد را اشاره کرده‌ایم.

مدل‌های بازی استپن

برای انجام بازی استپن سه مدل وجود دارد که این مدل‌ها شامل:

  • تک نفره
  • ماراتن
  • پس زمینه

مدل تک ‌نفره

در مدل تک ‌نفره این بازی، کاربران به کفش‌های ورزشی NFT مجهز می‌شوند تا با حرکت و جابجایی‌های صورت گرفته، توکن کسب کنند. برای کسب توکن‌های ساتوشی سبز (GST) به انرژی نیاز است. هر ۱ واحد انرژی معادل ۵ دقیقه حرکت است و تنها پس از خریدن یک کفش ورزشی NFT توسط کاربران مجدداً پر می‌شود. برای شروع، کاربران یک کفش ورزشی انتخاب کرده و Start را فشار می‌دهند.

مدل ماراتن

در حالت ماراتون، کاربران باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از شروع، در ماراتن ثبت‌ نام کرده باشند. ماراتن در دو مدل هفتگی و ماهانه وجود دارد. در مدل هفتگی که برای کل هفته ادامه دارد، کاربران می‌توانند در ماراتن‌های ۲.۵ کیلومتری، ۵ کیلومتری یا ۷.۵ کیلومتری شرکت کنند، اما هر بار فقط حق انتخاب یک ماراتن را دارند.

در مدل ماراتن ماهانه این ماراتن‌ها به صورت ماهانه برگزار می‌شوند که برای کل ماه ادامه دارند. کاربران می‌توانند در ماراتن‌های ۵ کیلومتری، ۱۰ کیلومتری و یا ۱۵ کیلومتری شرکت نمایند و مانند مدل هفتگی فقط حق انتخاب یک ماراتن را در طی هر ماه دارند.

مدل پس زمینه

در حالی که برنامه StepN به طور فعال استفاده نمی‌شود، کاربران می‌توانند به درآمد GST ادامه دهند. تا زمانی که کاربر همچنان یک کفش ورزشی NFT را در برنامه نگه داشته باشد، حالت پس‌زمینه، مراحل را مستقیماً از برنامه Health Data تلفن همراه شما ردیابی می‌کند، البته این حالت به طور روزانه به میزان ۳۰۰۰ قدم محدود شده است. باید بدانید که این درآمدها ثابت هستند و تحت‌تأثیر ویژگی‌های کفش ورزشی یا سایر امتیازات قرار نمی‌گیرند.

کفش‌های اسنیکرز NFT

کفش‌های ورزشی که به صورت توکن‌های بی‌همتا در بازی استپن عرضه می‌شوند، قابلیت‌ها و ویژگی‌‌های متفاوتی دارند. در این بازی هر چه سطح یا کیفیت کفش بالاتر باشد، هزینه تعمیر آن نیز بیش‌تر می‌شود. در این بازی قسمتی به نام نوار استقامت (Stamina Bar) وجود دارد که نشان می‌دهد با فعالیت بازیکن، دوام کفش کاهش می‌یابد. در صورت فرسایش این کفش‌ها بازیکنان برای افزایش استقامت کفش‌های خود باید از طریق توکن‌های GMT و یا GST این هزینه را پرداخت کنند.

فرسایش کفش‌ها به شرح زیر خلاصه می‌شود:

  • هنگامی که دوام کفش ۵۰ درصد می‌شود، راندمان آن به ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.
  • هنگامی که دوام کفش ۲۰ درصد می‌شود، راندمان کفش به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

چگونه کفش استپن را تولید کنیم؟

برای تولید کفش‌های استپن جدید می‌توان از ۲ کفش مصرف شده استفاده نمود. به کفش‌های مصرف شده توسط بازیکن کفش‌های والد (Vintages) گفته می‌شود که هر دوی آنها باید در اختیار کاربر بوده و می‌بایست آنها را خریداری کرده باشد.

بعد از آن کاربران می‌توانند با رفتن به قسمت Mint، انتخاب کفش ورزشی برای تولید و کلیک روی گزینه Mint، یک کفش ورزشی انتخاب کنند. پس از انجام اینکار کاربر یک جعبه کفش جدید دریافت می‌کند که می‌تواند آن را بلافاصله باز نماید.

بازی استپن

آیا می‌توان در ایران از استپن استفاده کرد؟

از آنجایی که پلتفرم استپن زمینه جذابی را برای فعالیت کاربران بوجود آورده است، به حتم کاربران ایرانی هم علاقه‌مند به استفاده از آن هستند؛ اما در این رابطه مسئله‌ای وجود دارد که بر گرفته شده از قوانین این پلتفرم است. در قوانین این پلتفرم اشاره شده است که شهروندان کشورهای ایران، آمریکا، چین، کوبا، کریمه، افغانستان، سوریه، کره شمالی، تایلند، مالزی، هنگ کنگ و هند حق استفاده از این پلتفرم را ندارند. البته این مسئله تنها مانع قضیه نیست؛ بلکه تحریم‌های بین‌المللی که بر علیه ایران در حال اجرا می‌باشد هم مانعی بر شرکت کاربران ایرانی در این پلتفرم است.

آینده ارز دیجیتال استپن چگونه است؟

برای در نظر گرفتن وضعیت آینده یک پلتفرم ارز دیجیتال، مسائل زیادی بر آن دخیل است؛ مثلاً شرایط کلی بازار، قانون‌گذاری کشورها، شرایط سیاسی بین‌المللی، تیم توسعه دهنده آن پروژه، رقبای موجود و بسیاری از مسائل دیگر می‌توانند از این عوامل باشند. با در نظر گرفتن این موارد می‌توانیم شرایط استپن را ایده‌آل بدانیم. در این پروژه استراتژی پیاده‌سازی شده به قدری کارآمد و حرفه‌ای است که این سیستم اجازه کاهش ارزش ارزهای استپن را نداده و به این ترتیب بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

رقبایی که به مرور زمان پلتفرم‌های مشابه استپن را ارائه می‌کنند، به مرور ممکن است بر وضعیت استپن تأثیرگذاری کنند، اما با این وجود پیشگام بودن استپن در این زمینه بر پایداری آن بی‌تأثیر نخواهد بود. وضعیت این پلتفرم به شکلی است که امکان افت محسوس در آن پیش‌بینی نشده و کاربران می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری مفیدی داشته باشند.