FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

بطور کلی معامله یا ترید یک مفهوم بسیار قدیمی است که قدمت آن به اندازه تاریخ است. این مفهوم در حوزه‌های زیادی کاربرد دارد. بطور اختصاصی، معامله در ارزهای دیجیتال با عنوان ترید و فردی که در این حوزه به معامله می‌پردازد با عنوان تریدر شناخته می‌شود. در ادامه مقاله با آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد همراه ما باشید.

ترید ارز دیجیتال چیست؟

کلمه ترید به معنای خرید و فروش دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی به منظور کسب سود است. ترید ارز دیجیتال نیز به معنی معامله یا خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای کسب سود است. معامله‌گر یا تریدر از نمودارهای قیمت، اخبار بازار و رویدادهای آینده بازار برای کسب سود استفاده می‌کند.

تریدر یا معامله‌گر ارز دیجیتال کیست؟

تریدر یا معامله‌گر شخصی است که انواع دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی را برای خود یا از طرف شخص یا موسسه دیگری خرید و فروش می‌کند.

تریدر

بنابراین یک معامله‌گر ممکن است در یک موسسه مالی کار کند که در آنجا با پول و اعتبار شرکت معامله کرده و حقوق دریافت می‌کند. از طرف دیگر یک تریدر می‌تواند برای خودش کار کند، یعنی با پول و اعتبار خود در بازارهای مالی معامله می‌کند که در این صورت تمام سود حاصل از معاملات متعلق به معامله‌گر خواهد بود.

 ارزهای دیجیتال مهم و معروف برای ترید کردن

• رمزارز بیت کوین

• رمزارز اتریوم

• رمزارز ریپل

• رمزارز لایت کوین

• بیت کوین کش

چه روش‌هایی برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد؟

خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا تریدینگ انواع مختلفی دارد. در اینجا سوالی که به ذهن شما می‌آید این است که چند نوع ترید ارز دیجیتال وجود دارد؟ کدام نوع ترید بهتر است؟ در حالت کلی، هر یک از سبک‌های مختلف باید برای مدت زمان معقولی آزمایش شوند تا مشخص شود که آیا برای شما مفید است یا خیر. البته این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید که رکن اساسی معاملات، صبر است. علاوه بر این، روند قیمت‌ها همیشه با تحلیل شما مطابقت ندارند.

باید گفت که استراتژی ترید ارز دیجیتال برای هر فردی متفاوت است. مهم این است، سبکی را پیدا کنید که در آن موفق باشید. انواع مختلف روش‌های معاملاتی به شرح زیر است:

خرید و فروش فوری یا اسکالپینگ (Scalping)

اسکالپینگ یک روش معاملاتی است که هدف آن استفاده از تغییرات بسیار پایین قیمت است. در این نوع معامله، تریدر باید یک استراتژی بسیار قوی برای خروج از معامله داشته باشد. زیرا ضرر بزرگ در این نوع معاملات، تمام سودهای کوچک قبلی معامله‌گر را از بین می‌برد.

ترید ارز دیجیتال

روش اسکالپینگ در بازه‌های زمانی کوتاهی انجام می‌شود. تجزیه و تحلیل در این بازه‌های زمانی (معمولاً 1 دقیقه تا 30 دقیقه) بسیار دشوار است. بنابراین معامله‌گران این نوع ترید یا به اصطلاح اسکالپرها خیلی زود از بازار خارج می‌شوند؛ طوریکه برخی از موقعیت‌ها کمتر از 5 دقیقه طول می‌کشد.

خرید و فروش روزانه (Day Trading)

ترید روزانه نیز مشابه نوع قبلی است، اما به جای چند دقیقه، معاملات در یک روز انجام می‌شود. در این معاملات نیز از حد ضرر استفاده می‌شود و معمولا سود آن کمی بیشتر از اسکالپینگ است.

خرید و فروش نوسانی یا سوئینگ (Swing Trading)

خرید و فروش نوسانی یا سوئینگ در بازه‌های زمانی طولانی‌تری از چند روز تا چند هفته انجام می‌شود. در این روش شما با توجه به سطح قیمت نسبی ایجاد شده، پوزیشن باز می‌کنید. پس از خرید دارایی، آن را به قیمتی که طبق تحلیل شما سقف نسبی قیمت است، به یکباره یا تدریجی می‌فروشید. برعکس این در مورد موقعیت فروش صادق است.

خرید و فروش با موقعیت‌گیری (Position Trading)  

این نوع خرید و فروش در واقع نوعی معامله سرمایه‌گذاری است. در این سبک از معاملات، شما وارد موقعیت خرید یا فروش می‌شوید و سپس هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها در آن می‌مانید. هدف نهایی در این نوع معاملات کسب سود قابل توجه در بلندمدت است.

معامله محدوده نوسان (Range Trading)

معاملات محدوده نوسان زمانی اتفاق می‌افتد که بازار در یک دوره زمانی بین دو قیمت یا سطح حرکت کند. این شاخص مانند سایر روش‌ها می‌تواند در یک بازه زمانی 5 دقیقه‌ای، روزانه یا در طی چندین ماه رخ دهد. معامله‌گران معمولاً از عواملی مانند حجم و نوسان قیمت برای تعیین نقطه شروع و پایان یک محدوده معاملاتی استفاده می‌کنند.

معاملات رونویس (Copy Trading)

 معامله رونویس روشی از معامله است که در آن یک معامله‌گر مبتدی، یک معامله‌گر حرفه‌ای را انتخاب می‌کند و در معاملات خود، دقیقا ازهمان روش او استفاده می‌کند.

تفاوت‌های ترید و سرمایه‌گذاری

ترید و سرمایه‌گذاری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که به اختصار در ادامه عنوان خواهد شد.

  • کسب سود از طریق سرمایه‌گذاری در بلند مدت اتفاق می‌افتد در حالی‌که در ترید بازه زمانی به مراتب کوتاه‌تر است.
  • سرمایه‌گذاری صرفا در بازار در حال رشد منجر به کسب سود می‌شود در حالی‌که بازار چه در حال رشد و چه در حال ریزش باشد می‌توان با ترید کردن سود کسب کرد.
  • تعداد معاملات تریدرها بسیار بیشتر از تعداد معاملات سرمایه‌گذاران است.

روش‌های ترید ارز دیجیتال

بطور کلی برای ترید ارز دیجیتال 2 روش وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهد شد.

معامله از طریق CFD

معامله از طریق قراردادهای مابه التفاوت (CFD) مشتقاتی هستند که از طریق آن‌ها معامله‌گر بر اساس حدس قیمت ارز دیجیتال اقدام به خرید و فروش می‌کند؛ در حالی‌که ممکن است مالک ارز دیجیتال مورد نظر نباشد. در این روش اگر معامله‌گر حدس می‌زند بازار رشد می‌کند اقدام به خرید و در صورتی که احتمال ریزش می‌دهد اقدام به فروش ارز دیجیتال می‌کند.

CFDها در اصل قراردادهایی بین خریداران و فروشندگان هستند که در آن‌ها فروشندگان مابه‌التفاوت قیمت آغازین و پایانی قرارداد را به خریداران می‌پردازند.

نکته مهم در CFD این است که شما می‌توانید در این نوع معامله از اهرم استفاده نمایید. در اهرم، معامله‌گر بخشی از دارایی خود و بخش بزرگی را نیز از بروکر بصورت قرض وارد معامله می‌کند. این کار باعث افزایش سود و همچنین زیان در معامله می‌شود و با ریسک‌هایی همراه است.

معامله از طریق صرافی

روش رایج‌تر معامله ارز دیجیتال، خرید آن‌ها از صرافی‌ها و همچنین فروش ارز دیجیتال به آن‌هاست. برای خرید در این روش بایستی معادل ریالی یا دلاری ارز دیجیتال مورد نظر خود را به حساب یک صرافی مانند بایننس، کوکوین و بیتکس‌روم (به آدرس تلگرامی @Bitexroom) واریز نمایید و ارز دیجیتال دریافتی از صرافی را در کیف پول خود ذخیره کنید. همچنین برای فروش ارز دیجیتال خود ابتدا بایستی ارز دیجیتال را به آدرس کیف پول صرافی ارسال نمایید. سپس صرافی معادل ریالی یا دلاری آن‌ را به حساب بانکی شما واریز خواهد کرد.

توصیه‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

یکی از بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری که امروزه افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده و محبوبیت زیادی به دست آورده، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هست. به این ترتیب، شما نیز می‌توانید برای کسب سود وارد این بازار شده و اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال کنید.

البته قبل از ورود به هر نوع بازار سرمایه‌گذاری، باید اطلاعات دقیقی در مورد آن بازار و نحوه فعالیت در آن را داشته باشید تا بتوانید بیشترین سود را از سرمایه‌گذاری خود به دست بیاورید و سرمایه خودتان را افزایش دهید. در غیر این صورت، نه تنها سود به دست نمی‌آورید، بلکه ممکن است ضرر کرده و سرمایه خودتان را ازدست بدهید.

ترید ارز دیجیتال
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

بنابراین برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، باید اطلاعات و مهارت‌های لازم در مورد تحلیل تکنیکال را در اختیار داشته باشید و شرایط قیمتی ارزهای دیجیتال را برای روزهای آینده پیش بینی کنید تا بر اساس آن معامله‌های خودتان را انجام دهید. همچنین باید بتوانید بهترین ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید تا سود بیشتری به دست آورید.

انواع روش‌های آنالیز بازار در ترید ارز دیجیتال

تحلیل بنیادی و تکنیکال دو روش برای بررسی ارزش و قیمت دارایی‌ها هستند. با استفاده از این تحلیل‌ها می‌توان تصور درستی از وضعیت فعلی و آینده دارایی به دست آورد. در ادامه به توضیح این روش‌ها خواهیم پرداخت.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال

در تحلیل بنیادی، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران سعی می‌کنند ارزش ذاتی یک دارایی را تعیین کنند. در اینجا سعی می‌شود با بررسی دقیق عوامل داخلی و خارجی موثر بر قیمت دارایی مورد نظر، مشخص شود که آیا ارزش فعلی آن کمتر از ارزش ذاتی آن است یا خیر. این مطالعات و تحقیقات به فرد کمک می‌کند تا استراتژی خوبی برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال بدست آورد.

هدف نهایی در تحلیل بنیادی، تجزیه و تحلیل ارزش و قیمت ذاتی یک دارایی و مقایسه آنها با قیمت فعلی است. اگر ارزش ذاتی بالاتر از ارزش فعلی باشد، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت فعلی دارایی ارزان است. در حالت برعکس، یعنی زمانی که ارزش ذاتی کمتر از قیمت فعلی باشد، قیمت کنونی دارایی موردنظر گران تلقی می‌شود. با چنین اطلاعاتی می‌توانید تصمیمی آگاهانه برای خرید یا فروش این ارز دیجیتال بگیرید.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال تلاشی برای پیش‌بینی قیمت با مطالعه آمار بازار، یعنی تاریخچه قیمت و حجم معاملات است. معامله‌گر در تلاش است تا الگوها و روندهای قیمت را شناسایی کرده و بر این اساس نتیجه‌گیری کند که در آینده چه اتفاقی برای قیمت خواهد افتاد.

در تحلیل تکنیکال مهم نیست چه اتفاقی در دنیا می‌افتد. حرکت قیمت، مفاهیم و مطالبی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آنها برای پیش‌بینی قیمت دارایی‌ها و حرکت‌های آینده آنها استفاده کنید.

برای شروع ترید ارزهای دیجیتال چه کار کنیم؟

نقطه شروع در این امر ممکن است برای هر شخص متفاوت باشد؛ اما بهتر است ابتدا با مفاهیم بازار به طور کامل آشنا شوید و سپس شروع به معامله کنید و برای این کار از منابع آموزشی معتبر در اینترنت استفاده نمایید.

 آشنایی با اصطلاحات مربوط به ترید

پلتفرم‌های معاملاتی بیت کوین وب سایت‌ها یا برنامه‌هایی هستند که سفارشات خریدار و فروشنده را به طور خودکار با یکدیگر منطبق می‌کنند. لازم به ذکر است که یک پلتفرم معاملاتی با کارگزاری بیت کوین متفاوت است.

پلتفرم معامله بیت کوین، کارگزاری و بازارها

بر خلاف پلتفرم‌های معاملاتی، کارگزاران بیت کوین را مستقیماً و با هزینه کارمزد بالاتربه فروش می‌رسانند. البته پلتفرم‌های معاملاتی با بازارهای بیت کوین نیز تفاوت دارند. در بازار بیت کوین، خریداران و فروشندگان مستقیماً با یکدیگر در ارتباط هستند و هیچ واسطه‌ای بین آنها وجود ندارد.

لیست سفارش (The Order Books)  

لیست کامل سفارشات خرید و فروش در لیستی به نام دفتر سفارش یا Order Book ثبت می‌شود. این لیست از دو بخش «خرید» و «فروش» تشکیل شده است. سفارشات خرید در پلتفرم معاملاتی Bid” نامیده می‌شود و در چنین سفارشاتی خریدار قیمتی را برای خرید دارایی ارائه می‌دهد. به سفارش‌های فروش “Ask” نیز گفته می‌شود و در آن‌ها فروشنده برای فروش دارایی خود، قیمت معینی را درخواست می‌کند.

بازارهای گاوی و خرسی

این اصطلاحات برای روند کلی بازار زمانی که صعودی یا نزولی است استفاده می‌شود. دلیل استفاده از نام این حیوانات در بازار، به نوع حمله آنها به هنگام درگیری مرتبط است. گاو در هنگام حمله شاخ‌های خود را به سمت بالا می‌برد و خرس با چنگال‌های خود به سمت پایین به مهاجم ضربه می‌زند. بنابراین این حیوانات استعاره‌ای از روند بازار هستند. اگر گفته شود بازار گاوی است یعنی روند بازار صعودی است و اگر بازار خرسی باشد، یعنی بازار نزولی است.

بازارهای خرسی و گاوی

حجم معاملات (Volume)

حجم معاملات، تعداد کل ارزهای دیجیتال معامله شده در یک دوره زمانی معین (معمولاً در 24 ساعت گذشته) است. حجم معاملات به معامله‌گر کمک می‌کند تا یک روند را به درستی درک کند. ارزهای معتبر معمولاً با حجم معاملات بالا همراه هستند و در مقابل آن، ارزهای ضعیف حجم معاملات پایینی دارند.

سفارش آنی (Market Order)

یک سفارش آنی یا یک Market Order را می‌توان در پلت‌فرم معاملاتی ثبت کرد. در این نوع سفارش، معامله با هر قیمت ممکن به سرعت انجام می‌شود. شما به سادگی در سفارش خود مقدار ارزی را که می‌خواهید بفروشید یا بخرید را مشخص می‌کنید، سپس صرافی بعد از مطابقت سفارش خریدار و فروشنده، بلافاصله مبادله را انجام می‌دهد.

لیمیت اوردر (Limit Order)

این نوع سفارش به شما امکان ثبت خرید یا فروش ارز دیجیتال با قیمت مشخص را می‌دهد. از سوی دیگر، این احتمال نیز وجود دارد که سفارشات شما هرگز محقق نشود؛ زیرا خریدار یا فروشنده کافی مطابق با درخواست شما وجود ندارد.

سفارش استاپ لاس (Stop-loss Order)

این نوع سفارش به معامله‌گر این امکان را می‌دهد که در صورت داشتن ارزی در صرافی و کاهش شدید قیمت آن در آینده ، این ارز را با کمترین ضرر بفروشد.

به عبارت دیگر، پس از رسیدن قیمت به حد ضرر تعیین شده، پلت‌فرم معاملاتی شروع به فروش ارز می‌کند.

Market Maker یا سفارش‌گذار و Market Takers یا سفارش ‌بردار

مارکت میکر یا سفارش‌گذاران کسانی هستند که در بازار ارز دیجیتال سفارشی را ثبت می‌کنند، اما انتظار ندارند سفارش‌ آنها بلافاصله انجام شود. در مقابل این افراد، کسانی هم هستند که به سفارش‌گذاران پاسخ می‌دهند و در واقع با آنها وارد معامله می‌شوند که به آنها Market Takers یا سفارش‌بردار می‌گویند. اگر این دو گروه را در بازار ارزهای دیجیتال بشناسید، معاملات سودآوری خواهید داشت.

وظایف بروکرها

به بیان ساده، بروکر به عنوان واسطه‌ای خریدار را با فروشنده ارتباط می‌دهد و در نهایت معامله را انجام می‌دهد. بروکرها در حقیقت وظیفه ایجاد یک محیط قانونی و رسمی را دارند و هر معامله‌گر باید به طور کامل احراز هویت شود تا بتواند از خدمات آن استفاده کند.

لینک مطلب : آشنایی با مفهوم ترید ارز دیجیتال