FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

شاید اگر قبلا درباره‌ی سرمایه گذاری در زمین‌های مجازی حرفی به میان می آوردید، چیزی به جز تمسخر متوجه شما نمیشد؛ اما امروزه با تغییر اوضاع اقتصادی جهان و پیشرفت تکنولوژی شاهد پدیدار شدن انواع سرمایه گذاری‌های مختلف هستیم که یکی از این موارد معاملات زمین و یا ملک مجازی است. خیلی از مردم دنیا با به کارگیری سرمایه خود در این نوع از زمین‌ها علاوه بر اعتبار‌بخشی که به ارمغان می آورند، به ایجاد رقابت در این معاملات کمک بسزایی میکنند. هر چه رقابت در اینگونه موارد بیشتر شود، احتمال بازده سود بیشتری را هم انتظار خواهد کشید.  

خرید و فروش زمین مجازی در کجا صورت میگیرد؟

سوالی که برای خیلی از علاقه‌ مندان این روش سرمایه گذاری ممکن است مطرح باشد، این است که زمین‌های مجازی موجود در چه پلتفرمی در دسترس هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که زمین‌های مجازی به طور کلی در بستر متاورس در دسترس کاربران قرار گرفته و باید بدانید که این زمین‌ها به واسطه برنامه‌های مختلفی که در بستر متاورس قابل نصب هستند، در دسترس کاربران قرار میگیرند.

متاورس چیست؟

اما با توجه به قسمت قبلی، سوال دیگری که برایتان آید این است که خود متاورس چیست؟ متاورس به سیستم واقعیت مجازی گفته میشود که آینده اینترنت در آن خلاصه میشود. متاورس با پتانسیل گسترش بی‌نهایتی که برخوردار است اکثر فعالیت‌های روزمره بشر را چه در زمان حال و چه در آینده در خود جای میدهد. متاورس در حال حاضر به عنوان یک واقعیت دیجیتال توصیف میشود که واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت تعمیم یافته را با هم ترکیب کرده و واقعیتی در دنیای دیجیتال که در آن انسان‌ها قادر به کار کردن، بازی کردن و به طور کلی در حال تلاش برای ساخت یک زندگی دیجیتالی هستند را ایجاد میکند.

خرید زمین مجازی

تاریخچه متاورس

در واقع اصطلاح متاورس توسط نیل استیون ‌سون در سال 1992 میلادی ابداع شد که در حال حاضر به عموم مردم این اجازه را میدهد که بوسیله این بستر بتوانند، زندگی مجازی خود را شکل داده و افکار فانتزی خود را در آن پیاده سازی کنند. اگر به دنبال برنامه‌هایی هستید که از این قضیه پشتیبانی کرده و در بستر متاورس قرار دارند، میتوانیم به برنامه‌های دیسنترالند (Decentraland) و سندباکس  (Sandbox) اشاره نماییم. نکته بسیار مهمی که در رابطه با متاورس قابل ذکر است این میباشد که تمام فرایندهای موجود در آن به صورت غیرمتمرکز است. بدین معنا که هیچ سازمان دولتی به اطلاعات و دارایی‌های شما دسترسی نداشته و به این صورت هیچگونه نیازی به پرداخت مالیات، در قبال معاملات متاورس خود نخواهید داشت. این قضیه یکی از جنبه‌های مثبت اینگونه معاملات به شمار میرود.  

چرا سرمایه گذاران به خرید زمین مجازی علاقه‌‌ دارند؟

زمین مجازی به عنوان یک دارایی غیر قابل لمس، در دسترس سرمایه گذاران قرار دارد. مطمئنا آمارهای معاملاتی که از خرید و فروش زمین مجازی به چشم میخورد، خود سندی بر ارزش بالای این زمین‌ها میباشد؛ برای مثال در اواسط سال 2021 میلادی یک زمین مجازی نزدیک به یک میلیون دلار به فروش رسید که این مسئله نشان داد، که چقدر این زمین‌ها میتوانند از ارزش بالایی برخوردار باشند. البته قیمت‌های متفاوت بسیاری وجود دارد.

زمانی که زمین مجازی داشته باشید، تنها استفاده‌ای که میتوان از آنها داشت محدود به خرید و فروششان نیست، بلکه میتوانید با اجاره دادن آنها هم کسب درآمد کنید، مثلا میتوانید با استفاده از ابزار داخلی برنامه یک گالری را طراحی کرده و سپس اجازه دهید که هنرمندان دستاوردهای خود را در داخل آن به نمایش در آورند. در طی این فرایند هنرمندان میتوانند، آثار به نمایش درآمده خود را از طریق بازدید کاربران به فروش رسانده و بدین شکل تجارت کنند. پس همانطور که گفته شد، روش‌های درآمدی میتواند در انواع مختلفی خلاصه گردد.

زمین‌های مجازی را با چه ارزی میتوان خریداری کرد؟

زمانی که قصد خرید زمین مجازی را داشته باشید، باید از ارزهای دیجیتال برای این مسئله استفاده نمایید که با تبدیل ارزهای فیات در صرافی‌ حاصل میشود. ممکن است برنامه‌های مختلفی که از فرایند معاملاتی زمین در متاورس پشتیبانی میکنند، ارز خاصی را برای فعالیت در معاملات در نظر گیرند؛ برای نمونه از اتریوم، تتر و حتی از چند نوع ارز مختلف حمایت کنند که میبایست این موضوع را در زمان خرید زمین مجازی در نظر بگیرید.

پیش نیازهای لازم برای خرید و فروش زمین مجازی چیست؟

هر سرمایه گذاری بسته به نوع فعالیت خود نیازمند تهیه یک سری موارد پیش نیاز است که در اینجا موارد مربوط به سرمایه گذاری در زمین‌های مجازی را ذکر میکنیم.

  • ایجاد کیف پول مجازی
  • انتخاب صرافی معتبر

ایجاد کیف پول مجازی

برای خرید زمین مجازی، نمیتوانید از پول‌های معمولی برای اینکار استفاده کنید، به این دلیل که گزینه سرمایه گذاری شما زمین مجازی است، میبایست برای تهیه آنها از ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

اما اینکه ارزهای دیجیتالتان را کجا ذخیره کنید، مسئله‌ای است که توسط کیف پول دنیای ارز دیجیتال حل شده و یکی از پیش نیازهای فعالیت در چنین بازارهای معاملاتی به شمار میرود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که همه‌ی کیف پول‌های ارز دیجیتال از ذخیره‌سازی NFT پشتیبانی نکرده و تنها برخی از آنها از چنین پشتیبانی برخوردارند. در اینجا ابتدا باید به بلاکچینی که متاورس روی آن سوار شده است توجه کرد که مطرح‌ترین پروژه‌ها بر بستر اتریوم قرار گرفته‌اند. پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین کیف پول مجازی به منظور خرید زمین در متاورس‌های اتریومی “متامسک” است. این کیف پول از اتریوم و دیگر شبکه‌های پشتیبانی‌کننده نظیر بایننس اسمارت چین، پالیگان و اولانچ پشتیبانی میکند.

معاملات زمین در متاورس

انتخاب صرافی معتبر

در پیش نیاز قبلی به کیف پول‌های مجازی اشاره شد که البته مسئله کافی برای خرید زمین مجازی نیست، چرا که باید برای تبدیل ارز هم اقداماتی را صورت داد. اینکار از طریق صرافی‌ قابل اعتماد داخلی و خارجی ممکن میگردد. در اینجا شما با انتخاب یک صرافی معتبر، ارزهای فیات خود را با ارزهای دیجیتال تعویض کرده و سپس آنها را به کیف پول ارز دیجیتال خود انتقال میدهید.      

آموزش خرید زمین مجازی در متاورس

با دریافت اطلاعات مناسب در مورد شرایط خرید زمین مجازی، حال به مرحله‌ای میرسیم که قصد داریم نحوه خرید زمین در برنامه‌های متاورسی مختلف را به شما آموزش داده و از میزان قیمت این زمین‌ها اطلاعاتی را ارائه دهیم.

ابزار خرید زمین مجازی

نحوه خرید زمین‌های مجازی در Decentraland

دنیای Decentralnad که در فضای NFT واقع است، از دو نوع توکن با نام‌های MANA و LAND پشتیبانی میکند. NFTها یا همان توکن‌های غیر قابل تعویض با گسترش تجارت ارزهای دیجیتال مدام در حال توسعه هستند. ابعاد هر قطعه زمین مجازی در Decentraland به میزان 16 در 16 متر و یا 256 متر مربع است که در قالب یک NFT نشان داده میشود. تعداد کلی زمین‌های مجازی موجود در Decentraland به طور دقیق برابر نود هزار قطعه بوده که هر شخصی میتواند این زمین‌ها را از طریق OpenSea که یک بازار در دنیای NFT به شمار میرود، تهیه کند.

گام اول : در بازار دسنترالند ثبت نام کنید

ابتدا باید در Decentraland Marketplace ثبت نام کنید. این ثبت نام برای کسانی که از قبل کیف پول مجازی دارند، آسان‌تر است. اما با این حال اگر کیف پول دیجیتال ندارید، توصیه میکنیم، افزونه مرورگر کروم را برای کیف پول Metamask دانلود کنید.

پس از ورود به سیستم، قسمت “LAND” را انتخاب کنید تا به قطعات زمین‌هایی که برای فروش هستند هدایت شوید.

گام اول خرید زمین مجازی

گام دوم : زمین خود را انتخاب کنید

بازار موجود به شما این امکان را میدهد تا بسته‌های جداگانه برای فروش و یا کل نقشه Decentraland را مشاهده کنید. در هر حالت از هر دو ابزار برای خرید زمین میتوان استفاده کرد.

گام دوم خرید زمین مجازی

گام سوم : زمین خود را بخرید

هنگامی که قطعه زمینی را که میخواهید بخرید انتخاب نمودید، بدانید زمان آن رسیده است که یک پیشنهاد انحصاری ارائه داده و یا آن را با قیمتی که در لیست فروش ذکر شده است خریداری کنید. میتوانید این کار را با انتخاب دکمه «BUY» یا «BID» انجام دهید.

گام سوم خرید زمین مجازی

گام چهارم : خرید خود را تایید کنید

پس از کلیک بر روی دکمه “BUY” از شما خواسته میشود تا خرید خود را تایید کنید. اکنون چند ثانیه تا چند دقیقه طول میکشد تا تراکنش شما کامل گردد.

گام چهارم خرید زمین مجازی

گام پنجم : انتقال به کیف پول امن

پس از اینکه خرید خود را تأیید کردید، دارایی شما باید ظرف چند دقیقه آینده در کیف پولتان نمایش داده شود. اگر از کیف پول Metamask استفاده میکنید، قادر هستید که آن را به پلتفرم OpenSea متصل کرده و زمین خود را مشاهده کنید.

توصیه میکنیم NFT خود را به مکانی امن و در صورت امکان کیف پول سخت افزاری انتقال داده و در آنجا ذخیره سازی کنید.

گام پنجم خرید زمین مجازی

قیمت خرید و فروش زمین‌های مجازی در Decentraland

برای خرید زمین در Decentraland با قیمت‌های مختلفی رو به رو میشوید. در حال حاضر حداقل هزینه‌ای که میبایست برای خرید زمین مجازی در این برنامه متحمل شوید برابر با 7000 مانا بوده که هر واحد این ارز به قیمت 0/9 دلار معامله میشود. پس با این حساب باید گفت که چیزی در حدود 6300 دلار هزینه برای خرید زمین در Decentraland نیاز است. علت گرانی قیمت این زمین‌ها به خاطر آینده‌دار بودن آنها بوده که سبب افزایشی شدن آنها شده است؛ با این وجود هر چه سریعتر برای خرید آنها اقدام کنید، سود بیشتری در انتظارتان خواهد بود.

نحوه خرید زمین‌های مجازی در Sandbox

سندباکس یک پلتفرم جامعه محور است که سازندگان آن میتوانند از طریق دارایی‌های ووکسل موجود در بازی و بازی کردن آن در بستر بلاکچین، کسب درآمد کنند. از فضاهای تجاری، گالری‌های هنری تا خانه‌ها و پاتوق‌ها در سندباکس فعالیت اقتصادی دارند.

برای خرید زمین در متاورس سندباکس هم باید مراحلی مشابه خرید ملک در دیسنترالند را طی کنید.

گام اول : یک حساب کاربری در Sandbox ایجاد کنید

یکی از بدیهیات و اولین قدم‌ شما برای اینکه بتوانید زمینی را در Sandbox بخرید، این است که باید در آن عضویت پیدا کنید، بنابراین به یک حساب کاربری در پلتفرم Sandbox نیاز دارید. به صفحه ورودی Sandbox مراجعه کرده و گزینه “ورود به سیستم” را بزنید. ایجاد یک حساب کاربری مستلزم داشتن کیف پول مجازی است، همانطور که در پلتفرم Decentraland هم این چنین بود.

گام اول خرید زمین مجازی

گام دوم : زمین خود را انتخاب کنید

گزینه LAND/ MAP را در نوار ابزار سمت چپ روی صفحه لمس کنید. دو نوع زمین اصلی در پلتفرم Sandbox وجود دارد :

زمین ممتاز : اینها زمین‌هایی هستند که توسط مراکز اجتماعی و شرکای اصلی احاطه شده‌اند. منطقه ممتازی که میخرید با توجه به محله‌ای که در آن هستند، ترافیک بیشتری نسبت به زمین‌های معمولی دارد.

زمین معمولی : این زمین‌ها هیچ شریک عمده‌ای در اطراف خود ندارند، از جمله مناطقی است که مردم در آن خانه میسازند.

زمین‌های معمولی به رنگ خاکستری و زمین‌های درجه یک به رنگ زرد قابل مشاهده هستند. در اینجا بر روی زمینی که میخواهید بخرید کلیک میکنید.

گام دوم خرید زمین مجازی

گام سوم : زمین خود را بخرید

هنگامی که قطعه زمینی را که میخواهید خریداری کنید انتخاب کردید، اکنون میتوانید یک گزینه خرید ایجاد کنید. روی دکمه خرید در پایین سمت راست صفحه کلیک کرده و به کیف پول رمزنگاری خود وارد شوید. اعلان دریافت شده در کیف پول خود را تأیید کنید و عملیات شما کامل میشود.

گام سوم خرید زمین مجازی

قیمت خرید و فروش زمین‌های مجازی در Sandbox  

برای اینکه قادر به خرید زمین در پلتفرم Sandbox باشید، نیازمند حداقل 1.4 اتریوم ارز دیجیتال هستید. اگر بخواهیم قیمت فعلی اتریوم را نسبت به دلار در نظر بگیریم، چیزی در حدود 1600 دلار را برای خرید زمین نیاز داریم. همانطور که طی بررسی‌ها مشخص است، قیمت این ارزها کمی زیاد بوده که نشان از ارزش بالای آنها دارد. با گذر زمان این ارزها افزایش قیمتی را تجربه خواهند کرد که برای سود بیشتر میتواند ثمر‌بخش باشد. 

آینده سرمایه گذاری در زمین‌های مجازی چگونه خواهد بود؟

تا کنون بازار زمین و املاک مجازی صعودی بوده و جیب سرمایه گذارانش را پر کرده است. حال با ورود فیسبوک به متاورس و افزایش تمایل سرمایه گذاران به این حوزه، املاک مجازی میتواند به یک بستر بسیار پرسود تبدیل شود.

آیا زمین مجازی قانونی است

نمیتوان انکار کرد که بازار املاک و مستغلات مجازی به طور قابل توجهی رشد کرده است، اما این بازار نسبتا جدید بوده و سرمایه گذاران باید قبل از سرمایه گذاری، تحقیقات لازم را در قبال آن انجام داده و در انتخاب خود دقت کافی را به خرج دهند.

نتیجه گیری

حال که با نحوه خرید زمین‌های مجازی آشنا شدید، میتوانید با انجام فرایندهای ذکر شده شرایط مناسبی را برای خریداری و سرمایه گذاری در این زمین‌ها صورت دهید که در ادامه منجر به سود‌دهی خواهد شد. البته که هیچ سود تضمین‌شده‌ای در اینگونه مسائل وجود ندارد.