نات کوین، یک پروژه رمز ارز دیجیتال بر پایه تلگرام است که دارای بازی (تپ برای کسب درآمد) است و با رشد بی‌نظیر خود جامعه رمز ارزها را تحت تأثیر قرار داده است.

توکن اصلی نات کوین NOT است و از زمانی که در ماه مه فهرست شد، خود را به عنوان یک آلت کوین مهم در فضای Web3 تثبیت کرد و عملکرد آن ازLayerZero  و ZKsync پیشی گرفته است.

Notcoin در عرض شش ماه بیشتر و مهمتر از هر ابتکار دیگر توانست کاربران بیشتری را به Web3 جذب کند و تنها در عرض دو هفته پس از لیست‌‌شدن در صرافی‌های برجسته‌ای مانند Binance به ارزش بیش از 2.5 میلیارد دلار رسید.

قابل ذکر است، اوایل ماه ژوئن، در حالیکه بازار ارزهای دیجیتال در حال کاهش بود در طی یک هفته نات کوین با افزایش بیش از 275 درصدی، روندهای بازار را به چالش کشید و توانست به بالاترین حد خود برسد.

در حال حاضر، در 24 ساعت گذشته این توکن با قیمت 0.0142 دلار معامله می‌شود که 7 درصد افزایش یافته است.

ایردراپ نات کوین بدون هیچ مانعی توکن‌ها را بین 11.5 میلیون کاربر توزیع کرد و در بالاترین قیمت خود تقریباً 250 دلار برای هر کاربر ارزش داشت که مجموعاً حدود 2.7 میلیارد دلار بود.

 بیش از 90 درصد از عرضه NOT از طریق استخراج درون بازی، به راه‌اندازی مجموعه فعالیت‌های تجاری در جامعه اختصاص داده شد، در صورتی که NOT به عنوان یک پروژه به ظاهر کم‌اهمیت و بدون سرمایه‌گذار اولیه آغاز شد و به سرعت به یک پدیده اجتماعی تبدیل شد.

LayerZero و ZKsync در مقایسه با Notcoin موفقیت کمتری داشتند. در 20 ژوئن، LayerZero، توکن خود، ZRO را معرفی کرد ولی این ایردراپ به دلیل یک مورد مناقشه با انتقادهایی مواجه شد.

ایردراپ توکن ZKsync نیز بحث‌هایی را برانگیخت، طرح توزیع این توکن ZK در 11 ژوئن اعلام شد و در 17 ژوئن راه اندازی شد، 17.5 درصد از مجموع 21 میلیارد توکن را بین کاربران اولیه توزیع کرد.

 ولی با تفکیک، 16.1 درصد برای تیم ZKsync و 17.2 درصد برای سرمایه‌گذاران مخالفت شد که آن هم منجر به کاهش قابل‌توجهی در مقدار کل پروتکل قفل شده (TVL) شد.

Notcoin در تعامل کاربر و ارزش کل airdrop، به 11.5 میلیون کاربر رسید، در حالی که ZKsync و LayerZero به ترتیب 695000 و 1.28 میلیون کاربر را جذب کردند و ارزش کل ایردراپ Notcoin در بالاترین حد خود 2.5 میلیارد دلار بود که از ZKsync 954 میلیون دلار و LayerZero 323 میلیون دلار کمتر بود.

در حالی که بیت کوین در مرز 60000 دلار است، این سوال وجود دارد که کدام یک از این توکن‌هایی که تازه راه‌اندازی شده‌اند، می‌توانند تعامل و رشد طولانی مدت خود را حفظ کند؟ هم اکنون، قیمت ZK، توکن اصلی ZKsync، در 24 ساعت با نشانه‌هایی از رکود، 0.05 دلار افزایش را نشان می‌دهد.

منبع خبر: coinspeaker

لینک مطلب: ایردراپ نات کوین