بیت‌ کوین و اتریوم در آخرین جلسه معاملاتی بیش از 3 درصد افزایش داشتند به نظر می‌رسد هم اکنون بیت کوین در مقایسه با اتریوم، ارزش‌ بیشتری داشته باشد.

بیت کوین و اتریوم مدت‌هاست که از بزرگترین ارزهای دیجیتال بازار بوده‌اند. با این حال، کشمکش‌های درون جامعه اغلب آنها را در دو سر مخالف قرار داده است، به همین دلیل این مقایسه‌ها رایج است.

با این حال، طبق داده‌های اخیر، ممکن است بیت کوین بازدهی بیشتری برای هر دلار سرمایه‌گذاری شده نسبت به اتریوم ارائه دهد. این تفاوت بازده، نشان‌دهنده تصورات بازار درباره ارزش‌گذاری این دو ارز دیجیتال مهم است.

بر اساس شاخص ضریب سرمایه گذاری واقعی از CryptoQuant، در سال 2024 برای هر 1 دلار سرمایه گذاری شده در بیت کوین، ارزش بازار آن 5 دلار افزایش یافته است. اما برای اتریوم (ETH)، این افزایش تنها 1.3 دلار بوده است. به بیان ساده، بازار بیت کوین به سرمایه گذاری‌های جدید بیشتر از اتریوم واکنش نشان می‌دهد.

با در نظر گرفتن شاخص ضریب سرمایه گذاری واقعی، واکنش بیت کوین به سرمایه گذاری‌های جدید نشان‌دهنده ضریب بالاتری است. این می‌تواند به این معنی باشد که بیت کوین نسبت به ارزش واقعی تحقق‌یافته سکه‌هایش، بیش‌ از حد ارزش‌گذاری کرده است.

تحلیل اخیر نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق‌یافته (MVRV) برای بیت کوین و اتریوم، در چند هفته گذشته بر اساس داده‌های Glassnode، روندهای متفاوتی را برای این دو ارز دیجیتال نشان داده است.

برای بیت‌کوین، نسبت MVRV در طول ماه جولای بیشتر روند صعودی بود و در حال حاضر نسبت MVRV بیش از 2 درصد بوده است. به طور معمول، نسبت MVRV نزدیک به 3 درصد نشان‌دهنده ارزش‌گذاری بیش‌ از حد است.

1 مقایسه بیت کوبن واتریوم1

این نشان می‌دهد که قیمت BTC ممکن است از میانگین قیمتی که سکه‌ها آخرین بار با آن جابجا شده‌اند ( یعنی قیمت تحقق‌یافته آنها ) بیشتر باشد و در مقایسه با BTC، نسبت MVRV اتریوم در این ماه بیشتر روند نزولی داشته است.

نمودار2 مقایسه بیت کوین واتریوم

و از سوی دیگر، افزایش کمتر ارزش بازار اتریوم به ازای هر دلار سرمایه گذاری شده نشان می‌دهد که ضریب کمتری دارد و قیمت بازاری آن به ارزش واقعی تحقق‌یافته‌اش نزدیک‌تر است.

درحال حاضر نسبت MVRV اتریوم حدود 1.7 بود که فاصله زیادی با آستانه‌ ارزش‌گذاری هدف بالا را دارد و نشان می‌دهد که بیت کوین ممکن است نسبت به اتریوم به وضعیت ارزش‌گذاری هدف نزدیک‌تر باشد. این نتیجه با مشاهدات به دست آمده از تحلیل ضریب سرمایه گذاری واقعی نیز همخوانی دارد.

نمودار 3 مقایسه بیت کوین واتریوم

به طور مشابه، اتریوم نیز در همان روز افزایش قابل‌توجهی را ثبت کرد. قیمت آن با 3.17 درصد افزایش به حدود 3,274 دلار رسید، هم اکنون ETH حدود 3,258 دلار معامله می‌شود.

نمودار4 مقایسه بیت کوین و اتریوم

منبع خبر: ambcrypto

لینک مطلب: بیت کوین در مقابل اتریوم