FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

وقتی برای اولین بار در مورد استخراج ارزهای دیجیتال می‌شنوید، آنقدر خوب به نظر می‌رسد که دلتان می‌خواهد خیلی سریع فرایند آن را آغاز کنید. اما شروع فرایند استخراج به این سادگی‌ها نخواهد بود؛ چرا که شما نیازمند تهیه تجهیزات مورد نیاز استخراج هستید و میبایست برای این‎‌ کار جای مناسبی را انتخاب کنید.

برخی از مسائل بالقوه وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید، به‌ویژه اینکه اگر از قبل برنامه‌ریزی نکنید، ممکن است استخراجی که صورت می‌دهید، بیشتر از اینکه برای شما درآمد داشته باشد، منجر به هزینه و در نتیجه ضرر شما گردد. برای کمک به شما، قصد داریم نحوه استخراج ارز دیجیتال و اینکه آیا همچنان سودآور است یا نه را توضیح دهیم.

آشنایی استخراج ارزهای دیجیتال

در ابتدای توضیحاتمان می‌گوییم که بله هنوز هم استخراج ارزهای دیجیتال، حتی با وجود محدودیت‌های آن سودآور است. پس با این حساب می‌توانید برای درک فرایند آن، ما را همراهی کنید.

در زبان رمزنگاری، ماینینگ اصطلاحی است که برای عمل استخراج و یا برای باز کردن یک بلوک جدید در بلاک‌چین‌های خاص استفاده می‌شود. اولین ماینری (دستگاه استخراج) که معمای رمزنگاری به نام هش را حل می‌کند، یک جایزه ارز دیجیتال را دریافت می‌کند که این به معنای حل معادلات پیچیده ریاضی برای دریافت توکن‌های غیرقابل تعویض است.

استخراج ارزهای دیجیتال

با در نظر گرفتن این موضوع، اگر علاقه‌مند به استخراج ارزهای دیجیتال هستید، یکی از اولین قدم‌هایی که باید بردارید این است که بدانید کدام ارزهای دیجیتال را می‌توان استخراج کرد. بیت‌کوین (BTC)، اتر  (ETH) و لایت‌کوین (LTC) نمونه‌ای از ارزهای قابل استخراج هستند.

تشخیص سودآورترین ارزهای دیجیتال نسبت به گذشته بسیار دشوارتر شده است. اکثر آنها یک مشکل اساسی در بحث استخراج دارند و آن هم به این مسئله مربوط می‌شود که با گذشت زمان، تعداد ماینرهایی که عملیات استخراج را در مقیاس بزرگ انجام می‌دهند، بیشتر قدرت هش شبکه ارز دیجیتال را در اختیار گرفته‌اند. پس به همین علت است که در طی زمان، فشار بیشتری بر روی ماینرهای با استخراج کمتر وارد می‌شود. قدرت هش عبارت است از اینکه یک شبکه، چند معادله را در ثانیه می‌تواند حل کند.

موارد لازم برای استخراج ارز دیجیتال

به طور کلی سه مورد اساسی برای عملیات ماینینگ لازم است که آن شامل کیف پول، نرم‌افزار ماینینگ و سخت‌افزار ماینینگ می‌باشد.

  • کیف پول ارز دیجیتال
  • نرم‌افزارهای لازم برای استخراج
  • سخت‌افزارهای لازم برای استخراج

کیف پول ارزهای دیجیتال

شما به یک کیف پول مناسب برای ارزهای دیجیتال خود نیاز دارید تا توکن یا ارزی را که در طی عملیات ماینینگ به دست می‌آورید را ذخیره کند. کیف پول‌ها دارای یک آدرس خصوصی برای کاربران خود هستند که به آنها این امکان را می‌دهد که توکن‌های خود را به صورت ایمن ارسال و دریافت کنند. انواع مختلفی از کیف ‌پول‌های آنلاین وجود دارند و حتی کیف پول‌های دیگری هم هستند که فرایند آنها به صورت آفلاین صورت می‌گیرد. باید قبل از شروع استخراج تصمیم بگیرید که کدام یک از روش‌های ذخیره‌سازی را می‌پسندید، هر چند که توصیه ما، به انتخاب نوع آفلاین کیف پول، به علت امنیت بیشتر آن است.

نرم‌افزارهای لازم برای استخراج

اکثر نرم‌افزارهای ماینینگ به صورت رایگان آماده دانلود و استفاده بوده و برای سیستم‌عامل‌های مختلف نیز، در دسترس کاربران قرار دارند. برای ارزهای رمزنگاری شده محبوبی مانند بیت‌کوین، می‌توان از چندین نوع نرم‌افزار استفاده کرد. در حالی که بسیاری از این گزینه‌ها کاربردی هستند؛ اما با این حال، تفاوت‌های جزئی می‌تواند بر عملیات استخراج شما اثرگذاری کند.

سخت‌افزارهای لازم برای استخراج

سخت‌افزار ماینینگ، گران‌ترین قسمت راه‌اندازی فرایند ماینینگ می‌باشد. شما به یک کامپیوتر قدرتمند نیاز دارید، شاید حتی کامپیوتری که مخصوص ماینینگ طراحی شده باشد. این تجهیزات سخت‌افزاری باید از یک فن خنک کننده برخوردار باشند، چرا که میزان فعالیت این تجهیزات طولانی مدت و با نهایت ظرفیت است.

هزینه ساخت یک دستگاه استخراج چقدر است؟

به طور کلی امکان تهیه قطعات و سرهم کردن دستگاه ماینینگ و یا حتی، امکان خرید آماده دستگاه ماینینگ از پیش ساخته شده با نرخ هش بالا وجود دارد. هرچه هش ریت بالاتر باشد، استخراج سودآورتری صورت میگیرد.

خرید ماینر

از آنجایی که قیمت ارز در داخل کشور ما پایداری مناسبی نداشته و مدام در حال تغییر است، مقدار قیمت دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال در مقاطع مختلف متفاوت خواهد بود. با این وجود اگر به طور حدودی بخواهیم به قیمت این دستگاه‌ها با نرخ ارز دلار اشاره‌ای داشته باشیم؛ باید بگوییم که معمولاً تهیه دستگاه‌های ماینر چیزی در بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار هزینه را در بر خواهد داشت. برای نمونه می‌توان به دستگاه Bitmain Decred Miner DR5 اشاره داشت که در حدود ۵۶۰۰ دلار قیمت دارد.

استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر

شما می‌توانید کامپیوتری بسازید که قادر به استخراج ارزهای دیجیتال باشد، اما برای این کار سخت‌افزار خاصی نیاز دارید. اکثر کارت‌های گرافیک انویدیا قابلیت ماینینگ را دارند؛ با این حال، برخی از آنها ممکن است آنقدر سریع نباشند که ارزش خرید را برای اهداف ماینینگ داشته باشند.

استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر

برای مثال، کارت گرافیک RTX 3090 Ti یکی از کارآمدترین کارت‌های گرافیک ماینینگ است که قیمت آن حدوداً ۱۷۰۰ دلار بوده و بسته به الگوریتم ماینینگ، می‌تواند تا ۱۳۳ مگا هش در ثانیه (MH/s) را هش کند. همچنین برای ساخت رایانه باید سخت‌افزارهای دیگری مانند منبع تغذیه، مادربورد، پردازنده، حافظه و درایوها را خریداری کنید که بسته به تنظیماتی که انتخاب می‌کنید، ممکن است چندین هزار دلار هزینه را در بر گیرد.

استخراج ارز دیجیتال با گوشی (موبایل)

امکان ماینینگ با تلفن همراه و گوشی موبایل وجود دارد اما باید در نظر داشته باشید که آسیب جدی به گوشی شما وارد می شود. ماینینگ باعث کاهش طول عمر تلفن همراه شما و به احتمال بسیار زیاد سخت افزار آن می شود.

برای استخراج بیت کوین شما می توانید بعد از گذشت یکسال به درآمد برسید و در واقع این کار سودی برای شما نخواهد داشت.

شما فقط می توانید با گوشی های اندروید خود استخراج رمز ارز هایی مانند بیت کوین، اتریوم و … را انجام دهید و اپل اجازه این کار را به دلیل آسیب زدن به باتری به شما نخواهد داد.

از برنامه های مناسب ماینینگ با گوشی اندروید می توان به MinerGate Mobile Miner، کریپتو ماینر، پاکت ماینر، MinerGate Mobile Miner و AAMiner اشاره کرد.

پیوستن به یک استخر استخراج

اساساً استخرهای ماینینگ، گروهی از ماینرها هستند که قدرت محاسباتی خود را با هم ترکیب کرده و به کمک یکدیگر استخراج ارز دیجیتال را انجام می‌دهند. پس از آن سود حاصل شده را، به تناسب میزان فعالیت مفیدی که هر آدرس توانسته انجام دهد، میان کاربران تقسیم می‌کنند. همانطور که انتظار دارید، استخرهای ماینینگ مزایا و معایبی دارند.

استخراج ارز

از یک طرف، هزینه و تلاش مرتبط با راه‌اندازی اولیه، بسیار کمتر از زمانی است که به صورت انفرادی فعالیت می‌کنید. اما از سوی دیگر، احتمالاً درآمد کمتری را از این فرآیند کسب خواهید نمود، زیرا هر گونه پاداش استخراج را با گروهی از کاربران تقسیم خواهید کرد. پس قبل از آغاز فرایند استخراج می‌توانید به چنین مسائلی توجه کافی کرده و بر طبق آن تصمیم‌گیری لازم را داشته باشید.

استخراج ارز دیجیتال چقدر طول می‌کشد؟

این فرایند به عوامل زیادی بستگی دارد. با این وجود، به طور میانگین ​​10 دقیقه طول می‌کشد تا شبکه، یک بلوک جدید ایجاد کرده و پاداش ۶٫۲۵ بیت‌کوین را دریافت کند.

شیوه استخراج ارزهای دیجیتال

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، شما می‌توانید در ساده‌ترین حالت هم با به کارگیری یک سری از قطعات لازم، شرایط استخراج ارزهای دیجیتال را به کمک کامپیوتر شخصی خود فراهم سازید.  

۱- در ابتدای کار میبایست، نرم‌افزار مناسب ارز مورد نظر خود را انتخاب کرده و در سیستم‌عامل خود نصب نمایید.

۲- سپس باید با وارد کردن اطلاعات لازم در برنامه ثبت‌نام کنید.

۳- بعد از انجام موارد قبلی، نیاز به عضویت در استخرهای استخراج خواهید داشت که بسته به نرم‌افزاری که بر روی سیستم خود نصب نمودید، انتخاب آن متفاوت خواهد بود.

۴- کیف پولی را متناسب با ارز مورد نظرتان در نظر بگیرید که بدون هیچ گونه مشکلی، امکان ذخیره ارزهای استخراج شده را داشته باشید.

استخراج اتریوم

در اینجا قصد داریم که نحوه آماده‌سازی استخراج ارز دیجیتال اتریوم را به عنوان محبوب‌ترین ارز قابل استخراج دنیا آموزش دهیم که خوب است به آن توجه کنید.

در ابتدا برای اتصال به استخر استخراج، نیاز به یک نرم‌افزار ماینینگ دارید. شما می‌توانید با یکی از نرم‌افزارهای Claymore Miner ،Ethminer  وPhoenixMiner  به استخر استخراج اترماین متصل شوید.

در این آموزش ما مبنای خود را نرم‌افزار PhoenixMiner قرار داده‌ایم که یکی از بهترین نرم‌افزارهای استخراج اتریوم با کارت گرافیک است.

این نرم‌افزار از دوتا کارت گرافیک‌‌ مطرح AMD و Nvidia پشتیبانی می‌کند.

پس از دانلود نرم‌افزار، آن را از حالت فشرده خود خارج کرده و در فولدر نرم‌افزار،  بر روی فایل start_miner.BAT راست کلیک و Edit را انتخاب کنید. سپس قسمت پایینیِ این فایل را ویرایش نموده و تنظیمات لازم را انجام دهید.

استخراج اتریوم

در جلوی عبارت (pool-) باید سرور استخر استخراج قرار گیرد. اگر در داخل کشور عملیات استخراج ارز را انجام می‌دهید، بهتر است از آدرس سرور آسیایی استخر اترماین استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

Asia1.ethermine.org:4444

باید در جلوی عبارت (-pool2) هم سرور دومتان را مشخص نمایید تا در صورت خرابی سرور اول، عملیات استخراج بدون وقفه در سرور دوم انجام گیرد. توصیه می‌کنیم برای سرور دوم، سرور اروپا را مدنظر قرار دهید:

Eu1.ethermine.org:4444

در مرحله بعدی بر طبق روال استخراج ارزهای دیجیتال میبایست، در جلوی عبارت (-wal)، آدرس کیف پول اتریوم خود را قرار دهید تا پاداش استخراج به آن منتقل شود. بقیه موارد را به‌ صورت دست نخورده باقی بگذارید و فایل را با همان فرمت bat ذخیره‌سازی کنید. حال با اجرای فایل bat ذخیره‌ شده، عملیات استخراج ارز آغاز می‌گردد.

استخراج ارز دیجیتال اتریوم

در حالت کلی با توجه به تعداد زیاد ارزهای قابل استخراج و در امتداد آنها وجود تعداد بسیاری نرم‌افزار، سخت‌افزار و… برای آنها، روش‌های متنوعی برای استخراج این ارزها تعریف شده است که ما در اینجا برای آشنایی بیشتر شما با روند کار، به یکی از این روش‌ها که مربوط به استخراج اتریوم بود، اشاره‌ای داشتیم.

نتیجه گیری

هر چه که به موارد اشاره شده در قسمت‌های بالا توجه بیشتری داشته باشید، بدون شک در روند استخراج ارز با مشکلاتی کمتری مواجه خواهید شد. پس تا آنجایی که امکان آن وجود دارد، با مطالعه و تهیه تجهیزات مورد نیاز به بهترین نحو ممکن برای فرایند استخراج آماده‌سازی کرده و به نتایج خوبی دست پیدا کنید.