در چندین سال اخیر رمز ارز ریپل با توجه به جهش‌های قیمتی که داشته مورد توجه تریدر ها قرار گرفته است. در حال حاضر رمز ارز ریپل در میان رمز ارزها از رتبه خوبی برخوردار است. ریپل رمز ارزی می‌باشد که با علامت اختصاری XRP نیز شناخته می‌شود.

خالق ریپل کیست؟

ریپل یک سیستم تبادل ارز غیرمتمرکز است که توسط ریپل لبز Ripple Labs، یک شرکت فناوری در ایالات متحده خلق شده است. ریپل اولین بار در سال 2012 منتشر شده و اوپن سورس است. به طور کلی ریپل توسط تیمی از برنامه‌نویسان با نام های آرتور بریتو، دیوید شوارتز و رایان فوگر طراحی شده است.
برای پیش‌بینی قیمت ریپل در آینده، باید به رویدادهای مختلفی را در نظر داشته باشید، مانند نتایج دادگاه SEC، تقاضای بازار، رقابت با سایر ارزهای دیجیتال و تحولات فناورانه.

ارز دیجیتال ریپل چیست

تاریخچه قیمت ریپل

همانطور که بیان شد ریپل یک رمز ارز غیرمتمرکز می‌باشد که برای تبادلات بین بانک‌ها و موسسات مالی طراحی شده است. قیمت ریپل در سال‌های گذشته تغییرات زیادی را پشت سرگذاشت با این حال در سال‌های اخیر نکات مهمی در تاریخچه قیمت ریپل حائز اهمیت است که در پیش‌بینی آن نیز موثر خواهد بود.
بالاترین قیمت ریپل در تاریخ 14 دی 1396 معادل با چهارم ژانویه 2018 3.83 دلار بود که قیمت آن در حال حاضر 86.39 درصد پایین‌تر است.
در سال 2020، کمیسیون اوراق بهادار (SEC) با شکایت از ریپل با اتهام غیرقانونی عرضه کردن اوراق بهادار باعث شد قیمت آن از 0.5 دلار به 0.2 دلار سقوط کند. همچنین در سال 2021 قیمت ریپل بازگشت به کانال 0.5 دلار را تجربه کرد که در ماه آوریل در بالاترین سطح ممکن خود بود یعنی 1.9 دلار رسید.

تاریخچه قیمت ریپل

هدف ریپل چیست؟

هدف اصلی ریپل متصل کردن بانک‌ها و موسسات مالی و سیستم‌های پرداخت برای پرداخت سریع و ارزان است. به زبان ساده ریپل قصد دارد یک شبکه منظم در عین حال امن برای پرداخت های مالی طراحی کند که در وهله اول برای بانک ها و موسسات مالی باشد. شبکه ریپل جایگزین بسیار مناسبی برای انجام پرداخت بین المللی می باشد.

از مهمترین تفاوت‌های BTC با ریپل با سایر شبکه های بلاکچین، ریپل برای کمک به تبادلات بین بانکی طراحی شده اما هدف BTC حذف موسسات و بانک، است. یکی از اهداف استراتژیک ریپل سرعت بخشیدن به تراکنشهای مالی در کمتر از چند دقیقه است. ریپل خواستار تغییر روش های سنتی مانند سوئیفت است که تا هفته ها به طور می‌انجامد. موسسات مالی با متصل شدن به این شبکه با استفاده از XRP می‌توانند همه انتقالات مالی خود را انجام دهند.

مزایا و معایب ریپل چیست؟

در رابطه با مزایا و معایب ریپل باید ببینیم چه ویژگی‌هایی ریپل را نسبت به سایر رمزارزها متمایز می‌کند.

مزایای ریپل

  • اولین و مهم‌ترین ویژگی آن سرعت بالای تراکنش است که معمولا بین 3 الی 5 ثانیه طول می‌کشد. تنها همین ویژگی، ریپل را نسبت به سایر شبکه‌ها مانند بیت کوین و اتریوم نیز متمایز می‌کند.
  • ویژگی بعدی ریپل کارمزد انتقال کم نسبت به سایر شبکه‌ها است. هر تراکنش انتقالی کارمزد 0.0002 را از مبلغ ارسالی کم می‌کند که خصوصا نسبت به اتریوم بسیار کم است.
  • افزایش همکاری بانک‌ها و موسسات مالی با ریپل، بانک‌هایی مانند Santander، IFX، Kotak Mahindra Bank، LianLian و BeeTech نمونه‌های تاثیر گذار هستند که از کشورهایی چون آمریکا، برزیل، هند و چین انگلیس هستند.
  • از این ریپل تعداد محدودی ارز ساخته شده است. علت آن هم کاملا واضح است چون هرچقدر از هرچیزی تعداد بی‌شماری وجود داشته باشد آن را از ارزش می‌اندازد. برای درک بیش‌تر آن نگاهی به این مسئله بیندازیم که چطور پول دچار تورم می‌شود؟ در جواب باید بگوییم که درست در زمانی که تعداد بیش‌تری از آن چاپ می‌شود. دقیقا طلا به همین دلیل ارزشمند است چون منابع محدودی در سطح کره زمین از آن وجود دارد.
  • یکی از راه‌های جلوگیری از کاهش از تورم در ارزهای دیجیتال تعیین سقف عرضه برای آنهاست
  • ریپل مانند بیت کوین برای جلوگیری از افت قیمت خود برای خود سقف خاصی را تعیین کرده است. کل ارزهای موجود ریپل 100.000.000.000  یعنی صد میلیارد واحد است.
  • ریپل دوستدار محیط زیست است، تولید و عرضه آن نیازی به مصرف انرژی و تولید کربن ندارد. ماینرهای بیت کوین برای استخراج این ارز باید انرژی زیادی را مصرف می‌کردند همچنین گرم شدن آن نیز مسئله قابل توجهی بود.

معایب ریپل

در قسمت بالا از ویژگی‌های مثبت ریپل گفتیم در ادامه به معایب آن نیز خواهیم پرداخت:
عدم توزیع شدگی ریپل یکی از معایب آن است؛ چرا که شما برای هر پرداختی که در شبکه ریپل انجام می‌دهید باید تاییدیه را از سرورهایی مختلف دریافت کنید که تعداد این سرورها محدود است و غیرمتمرکز بودن شبکه ریپل را هم زیر سوال می‌برد.
مهم‌ترین رقیب ریپل سامانه بسیار قدیمی و قدمت دار سوئیفت است. این سامانه برای تراکنش‌های مالی بین‌المللی طراحی شده است که از سال 1977 شروع به کار کرد و بیش از 5 میلیارد پیام را بین بانک‌های مختلف رد و بدل می‌کند.

معایب ریپل

آشنایی با برخی از اصطلاحات ارز دیجیتال ریپل

معنی اصطلاحات مرتبط با ریپل به شکل زیر خلاصه می‌شود:

ریپل نت (RippleNet) چیست؟

ریپل نت به همان شبکه بستر انتقال رمز ارز ریپل گفته می‌شود. در این شبکه اصناف مختلف بانک‌ها و موسسات مالی انتقال‌های مالی را انجام می‌دهند. این راه حل بسیار توسعه یافته برای ممکن کردن تجربه سریع و مقرون به صرفه برای ارسال پول است.

ایکس کارنت (xCurrent) چیست؟

بستری برای بانک‌ها و موسسات مالی برای پرداخت‌های بین المللی است. این بستر توسط ریپل است وتحت نظارت دفتر کل اینترلجر هدایت می‌شود. با این حال شایان ذکر است که دفتر کل توسط ریپل هدایت مستقیم نمی‌شود. در هر صورت هدف نهایی ایکس کارنت تسهیل در تراکنش ها با هر ارزی است.

ایکس رپید (xRapid) چیست؟

ایکس رپید برای حل مشکل کمبود نقدینگی برای معاملات بین بانکی است که به صورت مستقیم از رمزارز ریپل کمک می‌گیرد. باکمک ایکس رپید فیات را به رمز ارز ریپل تبدیل می‌کنید و سپس به بانک مورد نظر خود انتقال می‌دهید. در این روش بانک مبدا و مقصد برای انتقال نیازی به بانک واسطه برای تامین نقدینگی نخواهند داشت.

ایکس ویا (xVia) چیست؟

ایکس ویا یک نرم‌افزار واسط کاربر برای استفاده آسان و موثر است. در این رابط کاربری استفاده از محصولات مختلف ریپل ممکن است و شما می‌ توانید هر کدام را که خواستید استفاده نمایید.

الگوریتم اجماع پروتکل Ripple (RPCA) چیست؟

این الگوریتم برای این بوجود آمده است که موانع کنونی سیستم انتقال سنتی را برطرف کند. مثلا برای انتقال برون مرزی بایستی برای تایید انتقال دوطرف و تسویه چندین روز صبر بود. چون گیرنده نمیدانست چه زمانی وجه را دریافت می‌کند؛ اما ریپل اطلاعات هر تراکنش را در کسری از ثانیه نمایش می‌دهد.

الگوریتم اجماع پروتکل Ripple (RPCA) چیست؟

رقبای اصلی ارز XRP کدام ها هستند؟

براساس تحلیل‌های صورت گرفته تاکنون شاید بتوان اصلی‌ترین رقیب هر ارزدیجیتالی را ارز اترویم دانست. با وجود پروژه ریپل نقشه‌های خیلی زیادی را برای گرفتن سهم بازار در نظر دارد. ارز های دیگری نیز مانند کاردانو و پولکادات از جمله دیگر رقبای ارزی ریپل هستند.

در چه مواردی از ارز XRP استفاده می شود؟

رمزارز XRP رمز ارز بومی شبکه ریپل است که برای پرداخت‌های بین المللی استفاده می‌شود. حداکثر زمان پاسخ دهی تراکنش‌ها در شبکه ریپل در 5 ثانیه است. همچنین نسبت به ارزهای دیگر که برای تبدیلشان نیاز به ارزهای واسط است که به همین دلیل کارمزدشان چند برابر است به همین دلیل رمزارز ریپل کارمزد کم‌تری دارد. در کل سیستم ریپل مورد استفاده سیستم‌های کلان بانکی و مالی است؛ هر چند که افراد با سرمایه خرد هم از آن بهره می‌برند.

در چه مواردی از ارز XRP استفاده می شود؟

تغییرات قیمت ریپل در صرافی های ایرانی

احتمالا تا به اینجای مقاله این سوال برایتان پیش آمده این رمز ارز را از کجا خریداری کنم و تغییرات قیمت XRP به چه صورتی خواهد بود. در میان صرافی ارز دیجیتال ایرانی بهترین نرخ خرید برای ریپل مربوط به بیتکس روم است که هر واحد آن را به بهترین قیمت ممکن به شما عرضه می‌کند.

خرید ریپل چگونه انجام می‌شود و راحت‌ترین روش آن چیست؟

مهم‌ترین قدم برای شما انتخاب صرافی معتبر در این زمینه است. شما بایستی ابتدا بهترین قیمت در هر صرافی ایرانی راشناسایی کنید و سپس اقدام کنید. صرافی بیتکس روم به دلیل بیشترین تقاضا و بهترین خدمات در این زمینه جزء بهترین صرافی‌های ایرانی شناخته می‌شود که با مراجعه به آن میتوانید از روش های خرید ارز دیجیتال مطلع گردید.

خرید ریپل چگونه انجام می_شود و راحت_ترین روش آن چیست؟

در کدام صرافی ها ارز دیجیتال ریپل خرید و فروش می شود؟

ریپل یکی از 5 ارز دیجیتال برتر دنیا از نظر جحک بازار است و به همین دلیل خرید فروش این ارز در بسیاری از صرافی‌های معتبر خارجی و ایرانی فراهم گشته است. بهترین صرافی‌های خارجی برای خرید و فروش:
صرافی بیت استمپ (Bitstamp)، ایـتورو (Etoro)، بیت دی دی (BitDD)، کریپتو (Crypto.com)، بایننس (Binance)، کراکن (Kraken)، بیت فینکس (BITFINIX) از جمله صرافی‌های معتبر برای خرید و فروش XRP هستند.

چه کیف پول‌هایی از ارز دیجیتال ریپل حمایت و پشتیبانی می کنند؟

سیاست شرکت ریپل از ابتدا بر این بوده که این ارز توسط نهاد و موسسات مالی استفاده شود و ریپل هیچ مسئولیتی برای سرمایه‌گذاران خرد را به عهده نمی‌گیرد. و به همین دلیل هیچ کیف پول رسمی توسط این شرکت ساخته نشده است. چند کیف پول تست شده ریپل وجود دارد که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد:

کیف پول لجر (Ledger)

این کیف پول یکی از امن‌ترین و قابل اطمینان‌ترین ولت‌های ریپل است. کاربران می‌توانند بدون داشتن دغدغه ارز خود را در آن ذخیره کنند. لجر کیف پول سخت‌افزاری است که همه ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند.

کیف پول اتمیک (Atomic)

این کیف پول مانند سایرکیف پول‌ها قابلیت پیشتیبانی از چند ارز را دارد و در دو پلتفرم یعنی دسکتاپ و موبایلی عرضه شده است. در گزینه دوم کیف پول اتمیک می‌تواند گزینه قابل اتکایی برای شما باشد.

کیف پول توست (Toast Wallet)

کیف پول توست یک ولت متن باز است که بر اساس راحتی استفاده کاربران طراحی و ساخته شده است. یکی از مزایای مهم این ولت ذخیره کلیدهای اولیه روی سیستم کاربر است.

کیف پول کوینومی (Coinomi)

این ولت از 127 رمزارز مختلف پشتیبانی می‌کند که ریپل یکی از آنهاست. همانند سایرین استفاده ساده و راحتی دارد و در سیستم عامل‌های مختلف از جمله اندروید، IOS، ویندوز، لینوکس، MAC OS قابلیت نصب دارد.

کیف پول کوینومی (Coinomi)

آینده ارز دیجیتال ریپل چگونه است؟

برای تصمیم گیری درباره آینده این رمز ارز باید ویژگی‌های مختلفی را در نظر بگیریم.

  • XRP نسبت به سقف قیمتی خود کاهش زیادی را تجربه کرده است و این موضوع به این معنی است که شما می‌‌توانید آن را باقیمتی کمتر نسبت به سال 2018 خریداری کنید.
  • ریپل مارکت کپ بزرگی دارد و به این معنی است که خواهان زیادی دارد.  این حجم از مارکت کپ باعث خواهد شد که این رمزارز نوسانات کمی را تجربه کند و ثبات بیشتری داشته باشد.
  • شرکت‌های معتبر و بزرگی در این رمزارز سرمایه‌گذاری کردند که نشان از آینده درخشان آن دارد و رشد قیمتی آن را به دنبال خواهد داشت.
  • شکایت SEC  در حال رفع شدن است با این حال نه به صورت کامل.
  • یکی از مسائلی که بایستی در نظر داشته باشیم این است که توکن XRP  متمرکز است. XRP  تولید می‌شود و بیش‌تر آن در اختیار مدیران شرکت ریپل قرار دارد. این مدیران با فروش این رمزارز می‌توانند باعث کاهش قیمتی آن شوند.  

با توجهی که با موارد بالا داریم، چندان آینده قابل پیش بینی را برای ریپل در نظر نداریم؛ اما وزنه پیشرفت این پلتفرم نسبت به عدم وقوع آن سنگینی می‌کند.

پیش بینی قیمت ریپل در سال ۲۰۲۵

پس از تحلیل و بررسی‌های تکنیکال صورت گرفته در سال‌های قبل، پیش ‌ینی می‌شود قیمت ریپل در سال 2024 در محدوه 84 سنت و بیش‌ترین قیمت تا 1 دلار و 59 سنت در نوسان خواهد بود.
همچنین در سال 2025 بالاترین قیمت ریپل، حدود 1.41 دلار و پایین‌ترین قیمت نیز در حدود 84 سنت قرار خواهد گرفت. میانگین نوسان حدود 1 دلار خواهد بود.
همانطور که در عناوین بالا اشاره شده به دلیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ و مقبولیت ریپل و مارکت کپ زیاد احتمال افزایش قیمت آن بسیار بالا خواهد بود.