کمتر کسی می‌داند که در ایران نیز می‌توان سهام برخی از شرکت‌ها را به دلار خریداری کرد و سرمایه‌گذاری دلاری انجام داد. این شرکت‌ها در واقع مجموعه‌هایی هستند که صادرات انجام می‌دهند و بخشی از درآمد آن‌ها دلاری است، به همین دلیل بخشی از سهامشان نیز به دلار قابل خرید، فروش و نگهداری است. در این مقاله فهرستی از این شرکت‌ها با درآمد دلاری را به شما معرفی خواهیم کرد.

در بازار بورس ایران شرکت‌هایی وجود دارند که ممکن است بخشی از محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند و در نتیجه درآمدشان به دلار خواهد بود. این شرکت‌ها بخشی از دارایی‌هایشان به دلار است و ترتیباتی فراهم شده که خریداران سهام چنین شرکت‌هایی بتوانند به دلار هم سهام آن‌ها را خریداری کنند. یعنی پولی که بابت خرید سهام آن‌ها پرداخت می‌کنید با نرخ مصوب دلار محاسبه خواهد شد و هر زمان که قیمت دلار بالا برود شما از این افزایش قیمت دلار سود می‌کنید.

در قدم اول باید کد بورسی فعال بگیرید، یعنی از طریق یک کارگزاری ثبت نام انجام دهید تا با استفاده از پلتفرم آن به بازار بورس ایران دسترسی پیدا کنید. در قدم‌های بعدی باید توانایی تحلیل اقتصادی از طریق فاندامنتال یا تکنیکال را داشته باشید. البته بازار بورس ایران به دلیل عمق کمی که دارد بیشتر بر اساس دیتاها حرکت می‌کند و کمتر شاهد واکنش‌های خوب به تحلیل‌های تکنیکال خواهیم بود.

مرحله دوم این است که سهام‌های شرکت‌هایی که سهامشان دلاری است را شناسایی کنید و تمرکز معاملاتی خود را روی این شرکت‌ها بگذارید. همان‌طور که گفتیم این شرکت‌ها در واقع مجموعه‌هایی هستند که عمده فعالیتشان با دلار انجام می‌شود و دارایی و ذخیره مالی آن‌ها نیز به دلار است که البته برای پذیرش چنین وضعیتی باید از فیلترهای زیادی عبور کنند.

دقت کنید که نرخ تبدیل نیز مانند بازار آزاد نیست و قوانین خاص خود را دارد. نرخ تبدیل ریال به دلار به صورت روزانه با نوسانی بسیار کمتر از نوسانات بازار آزاد و از طریق بورس منتشر می‌شود تا شما بدانید که اگر می‌خواهید سهام خود را بفروشید، میزان دلاری ارزش سهام شما به ریال چقدر خواهد بود.

images 1720969110 6693e796277aa

یک فهرست مناسب از بهترین شرکت‌هایی که در بورس ایران فعال هستند و سهام آن‌ها دلاری است را در جدول زیر به شما معرفی خواهیم کرد:

شرکتنماد
پالایش نفت بندر عباسشبندر
فولاد خوزستانفخوز
پتروشیمی جمجم
آلومینیوم ایرانفایرا
کالسیمینفاسمین
پتروشیمی مارونمارون
تولید و صادرات ریشمکزیشمک
معدنی و صنعتی صبانورکنور
معادن بافقکبافق
سرمایه‌گذاری غدیرو غدیر
فولاد کاوه جنوب کیشکاوه
فولاد هرمزگان جنوبهرمز
پتروشیمی خارکشخارک
پتروشیمی خلیج فارسفارس
پتروشیمی زاگرسزاگزس
نفت و گاز پارسیانپارسان
صنایع شیمیایی ایرانشیران
پتروشیمی پردیسشپدیس
فولاد مبارکه اصفهانفولاد
معدنی و صنعتی گل گهرکگل
معدنی و صنعتی چادرملوکچاد
ملی صنایع مسفملی
ذوب آهن اصفهانذوب
پتروشیمی پارسپارس
پالایش نفت بندر عباسشبندر

به‌طور کلی به دلیل شرایط دستوری بازار بورس و همچنین قیمتی که برای نرخ دلار و محاسبه آن به صورت جداگانه از بازار آزاد دارند، این بازار چندان باب میل سرمایه‌گذاران نیست. همچنین دامنه نوسان 5 تا 10% در بازار ایران و محدود بودن ساعت معاملاتی و حجم بسیار کم بازار، چالش زیادی در برابر سرمایه‌گذاری دلار در بورس ایران قرار می‌دهد. در حالی که شما می‌توانید در چند دقیقه یک حساب معاملاتی در بروکری مانند لایت فایننس ایجاد کنید و در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فارکس، یا حساب کپی تریدینگ آن سرمایه‌گذاری دلاری انجام دهید.

در این روش نرخ درآمد دلاری شما به همان میزان نرخ دلار در بازار آزاد خواهد بود و نوسانات بازار برایتان سوددهی بالایی خواهد داشت. اگر خودتان یاد بگیرید که چگونه در بازار فارکس سرمایه‌گذاری کنید، به راحتی می‌توانید سودی چند برابر از حد معمول درآمد دلاری در بورس ایران به دست بیاورید.