بر اساس اخبار ارز دیجیتال، این مراکز تماس کلاهبرداری از هدف قرار دادن آمریکایی‌ها خودداری می‌کنند، زیرا نمی‌خواهند اف‌بی‌آی پیگیر آن‌ها شود.

یک کارمند سابق مرکز تماس در اوکراین، با نام مستعار مارک، فاش کرد که استرالیایی‌ها به عنوان “طعمه آسان” در تماس‌های کلاهبرداری ارزهای دیجیتال انتخاب می‌شدند. مارک که به‌تازگی به اوکراین مهاجرت کرده بود، در ابتدا به دلیل حقوق دریافتی به شرکت کلاهبرداری پیوست، اما بعد از مدتی آنجا را ترک کرد. او در مصاحبه‌ای با ABC News گفت که استرالیایی‌ها به دلیل درآمد و حقوق خوب، هدف اصلی تماس‌های کلاهبرداری بودند.

مارک توضیح داد که طی یک روز کاری ۹ ساعته، ابتدا استرالیا، نیوزیلند و کشورهای آسیایی را در صبح هدف قرار می‌دادند و سپس در بعدازظهر به اروپا منتقل می‌شدند. او گفت که در حدود نیمی از تماس‌ها با استرالیایی‌ها موفق می‌شد آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال ترغیب کند.

کلاهبرداران مراکز تماس به‌طور عمده از تماس با آمریکایی‌ها خودداری می‌کنند، زیرا از پیگیری‌های اف‌بی‌آی می‌ترسند. به گفته کن گمبل، کارآگاه خصوصی و مدیر شرکت بازیابی کلاهبرداری IFW Global، بیشتر مراکز تماس در سراسر جهان آمریکا را در لیست تماس‌های ممنوعه خود دارند، زیرا از پیگرد قانونی توسط اف‌بی‌آی هراس دارند. در مقابل، در استرالیا چنین ترسی وجود ندارد، چرا که پلیس فدرال استرالیا (AFP) به‌طور سنتی هرگز پیگیر این کلاهبرداران نبوده است.

گمبل اشاره کرد که دیدن استرالیایی‌ها به عنوان “طعمه آسان” باعث شده مقابله با گسترش این کلاهبرداری‌ها دشوارتر شود. داده‌های ScamWatch دولت استرالیا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۶۰۰ گزارش کلاهبرداری، از جمله کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال، ثبت شده و حدود ۲۰۶ میلیون دلار در این فعالیت‌های فریبکارانه از دست رفته است.

یکی از قربانیان این کلاهبرداری‌ها، پیتر بول ۸۲ ساله از سیدنی است که پس از بازنشستگی ایمیلی دریافت کرد که در آن یک خبرنگار به‌طور جعلی از یک پلتفرم تجارت ارز دیجیتال حمایت می‌کرد. متأسفانه بول متوجه جعلی بودن مقاله نشد و تقریباً ۷۰۰,۰۰۰ دلار از دست داد. او گفت: این تقصیر من است که بدون درک خطرات، تا این حد پیش رفتم.

با وجود چالش‌ها در مقابله با کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال، پلیس فدرال استرالیا از طریق مرکز هماهنگی جرایم سایبری (JPC3) ، عملیات جدیدی به نام “طوفان آتش” در تلاش برای مقابله با این سازمان‌های جنایی است. با این حال، به گفته گمبل، با وجود تلاش‌های خوب JPC3، این مرکز همچنان ظرفیت کافی برای مقابله با حجم بالای کلاهبرداری‌هایی که روزانه به استرالیا وارد می‌شود، ندارد.