اگر به طور کلی به تمام ارزهای دیجیتال نگاهی بیندازیم، کاردانو یکی از مواردی خواهد بود در این بین چشم‌انداز بسیار خوبی دارد. اما چه چیزی باعث چشم‌انداز خوب کاردانو شده و نقشه راه این پلتفرم چگونه است که باعث ارزشمند شدن آن می‌گردد؟ در ادامه به موارد مرتبط با آنها اشاره می‌کنیم.

نقشه راه کاردانو

کاردانو چیست؟

کاردانو یک شبکه بلاکچین با ساختار جدید و غیرمتمرکز است که به طور مداوم، توسط تیم توسعه دهنده بروزرسانی می‌شود. طبق گفته توسعه‌دهندگان کاردانو، هدف اصلی آن تبدیل نمودن دنیای ارز دیجیتال به مکانی بهتر برای زندگی می‌باشد. تیم توسعه‌دهنده کاردانو به منظور دستیابی به این هدف، اقدام به راه‌اندازی پلتفرم قراردادهای هوشمند نموده‌ است.

تاریخچه ارز کاردانو

کاردانو برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی به صورت عمومی عرضه شد. چارلز هاسکینسون به عنوان توسعه‌دهنده اصلی این ارز شناخته می‌شود؛ وی قبل از کاردانو هم موفق شد که به عنوان یکی از بنیان‌گذاران اصلی اتریوم، نقش مهمی را در عرضه آن ایفا کند. این ارز دیجیتال از ابتدای کار، ۵ فاز عظیم و اساسی را برای مسیر حرکتی خود در نظر گرفت که تا به امروز بخشی از این مسیر طی شده است. سه فاز اول توسعه کاردانو به ترتیب بایرون، شلی و گوگن و دو فاز بعدی آن باشو و ولتر نام دارند که تا این لحظه سه فاز ابتدایی آن اجرایی شده‌ و قرار است دو فاز بعدی آن طی دو الی سه سال پیش رو به اجرا درآید. 

اهداف کاردانو

ویژگی‌های کلیدی بلاکچین کاردانو

کاردانو دارای ویژگی‌های کلیدی است که آن را نسبت به دیگر ارزها متمایز می‌کند و از انواع این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •  کاردانو به عنوان یک سیستم پرداخت جهانی تحت کنترل و دخالت هیچ دولت یا ارگانی نبوده و به طور غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.
  • این شبکه قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارا می‌باشد.
  • میزان امنیت شبکه کاردانو بسیار بالا بوده و احتمال هک شدن این سیستم عملی ناممکن است.
  • اولین بلاکچین ۲ لایه می‌باشد که از لایه‌های تسویه حساب و محاسبه نیز بهره‌مند است.
  • سرعت انجام تراکنش‌ها در این شبکه بالا بوده و هزینه کارمزدهای آن بسیار پایین می‌باشد.

معرفی پنج مرحله رودمپ کاردانو

در قسمت‌های قبل به ۵ فاز توسعه کاردانو اشاره شد که به طور مختصر هر کدام از این فازها را تشریح می‌کنیم تا با نقشه راه طی شده و همچنین مسیر پیشروی کاردانو بیش‌تر آشنا شوید.

بایرون (Byron)

بایرون اولین فاز توسعه کاردانو بود که پیاده‌سازی آن موجب راه‌اندازی امکان خرید و فروش توکن‌های آدا (ADA) شد. آدا به عنوان رمز ارز بومی کاردانو شناسایی می‌شود. این بروزرسانی در تاریخ ۲۵ جولای ۲۰۲۰ رخ داد.

شلی (Shelley)

بعد از فاز اول ما شاهد فاز دوم کاردانو یعنی فاز شلی بودیم که در این بروزرسانی امنیت و ساختار شبکه کاردانو افزایش یافت. استخر سهام، طرح تفویض اختیار و سیستم پاداش‌دهی به کاربران، در فاز دوم اجرایی شد که این اتفاق موجب انفجار قیمتی آدا در اواسط سال ۲۰۲۱ گردید. این بروزرسانی در تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۲۰ انجام شد.

گوگن (Goguen)

فاز گوگن یا همان فاز سوم بروزرسانی کاردانو مرتبط با ایجاد قراردادهای هوشمند بوده که در واقع تغییرات عمده‌ای را در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد نموده است. این فاز در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ عملی شد.

باشو (Basho)

در باشو به عنوان فاز چهارم کاردانو، شاهد منابعی خواهیم بود که بر روی بهینه‌سازی و مقیاس‌پذیری شبکه تأثیر گذاشته تا پاسخگوی افزایش مورد انتظار برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر کاردانو باشد. این مرحله در حال رسیدگی بوده و توسعه دهندگان در تلاش‌اند که آن را در سریع‌ترین زمان ممکن به مرحله تکمیل رسانند. 

ولتر (Voltaire)

مرحله نهایی تعریف شده‌ برای کاردانو که از آن آگاهیم با نام والتر شناخته می‌شود که در این مرحله توسعه کاردانو، به یک سیستم خود پایدار تبدیل شده و با معرفی سیستم رأی‌گیری به شرکت کنندگان شبکه این اجازه را می‌دهد که از سهام و حق رای خود برای تأثیرگذاری بر توسعه آینده شبکه استفاده کنند. در این مرحله است که کاردانو به طور کامل غیرمتمرکز شده و آینده خود را در اختیار سهامدارانش قرار می‌دهد.

کاردانو چیست

چشم‌انداز و اهداف کاردانو

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، هدف اصلی کاردانو تبدیل دنیای ارز دیجیتال به مکانی بهتر برای زندگی می‌باشد. کاردانو قصد دارد برای پردازش تراکنش‌ بیش‌تر، سریع‌تر و کم هزینه‌تر نسبت به سایر بلاکچین‌ها، یک زنجیره بلاکچین نوین را طراحی کند. قراردادهای هوشمند کاردانو در کنار شرایطی که برای آن ایجاد می‌شود، خود باعث افزایش ارزش کاردانو شده و پیش‌بینی می‌شود که قیمت آن در سال ۲۰۲۵ به ۲ الی ۳ دلار برسد.

ویژگی‌ها و نوآوری‌های بلاکچین Cardano   

توسعه بلاکچین کاردانو باعث بوجود آمدن نوآوری‌های جدید و متفاوتی می‌شود که تأثیر خاصی بر سطح فعالیت آن داشته و موارد زیر بخش مهمی از این نوآوری‌هاست.

اجماع Ouroboros   

الگوریتم اجماع اوروبوروس بر پایه پروتکل الگوریتم اثبات سهام فعالیت داشته و از آن برای ایجاد کوین‌های مختلف استفاده می‌شود که یکی از شناخته‌ شده‌‌ترین آنها کاردانو است. خالق ارز کاردانو چارلز هاسکینسون در سال ۲۰۱۷ اوروبوروس را به ‌منظور کاهش مصرف انرژی و کاهش زمان تولید پیاده‌سازی کرد.

Ouroboros برای امنیت و پایداری شبکه از یک مکانیزم پیچیده و منحصربه‌فرد ریاضی استفاده می‌کند که در طی آن مکانیزم کاهش مصرف انرژی و تسهیل انتشار شبکه نیز رخ می‌دهد.

ترکیب‌ کننده هارد فورک

ترکیب‌کننده هارد فورک (HFC) یا کامبینیتور برای نشان دادن ترکیب فرایندها یا چیزهای خاص استفاده می‌شود. مثلاً این فرایند در رابطه با کاردانو، انتقال شبکه از بایرون به شلی را بدون ایجاد تداخل در سیستم یا راه‌اندازی مجدد آن امکان‌پذیر می‌سازد؛ پس به همین دلیل بوده که کاردانو قادر به انجام بروزرسانی‌های عظیم است.

زبان‌های برنامه‌نویسی پلوتوس و مارلو (Plutus and Marlowe)

کاردانو اعلام کرده است که به دنبال توسعه زبان برنامه‌نویسی جدیدی به نام مارلو (Marlowe) می‌باشد. این زبان برنامه‌نویسی که به صورت ویژه برای شبکه بلاکچین طراحی شده است که رقیبی جدی برای اتریوم به شمار می‌رود.

زبان برنامه‌نویسی مارلو برای نگارش و اجرای قراردادهای مالی کاربرد دارد،  در صورت عرضه نهایی مارلو می‌توان انواع قراردادهای مالی را با استفاده از آن تعریف نموده و بر روی شبکه اجرایی کرد.

کاردانو در راستای هدف خود برای ترویج استفاده از قراردادهای هوشمند بر بستر بلاکچین به مارلو بسنده نکرده و زبان دیگری را نیز به نام پلوتوس (Plutus) در دست طراحی قرار داده است. چارلز هاسکینسن به تازگی اعلام نموده که تیم توسعه پلوتوس پیشرفت خوبی داشته و گفتنی است که به طور خاص ممکن است برای نگارش قراردادهای هوشمند بر بستر شبکه بلاکچین کاربرد داشته باشد.  

cardano

پیشرفت کاردانو

کاردانو همانطور که اشاره شد تا به امروز سه فاز اساسی را طی نموده و در مسیر دو فاز نهایی خود به سر می‌برد. این شبکه در طی سه فاز ابتدایی خود پیشرفت‌هایی را در زمینه افزایش امنیت شبکه، ایجاد ارز بومی و موارد مربوط به قراردادهای هوشمند را صورت داده که این مسیرهای طی شده موجب جذب کاربران بسیاری شده است.

پیشرفت‌های آینده کاردانو در طی دو فاز بعدی مرتبط با بهبود درون زنجیره‌ای و تبدیل آن به یک سیستم خود پایدار است که این پیشرفت‌ها شرایط کاردانو را بیش از پیش مفید و اثربخش خواهد نمود.

پیشرفت‌های کاردانو به مرور زمان موجب کنار رفتن رقبای جدی آن مانند اتریوم شده و این مسیر پیشرفت‌های زیادی را در بحث اعتباربخشی و جذب کاربران منجر می‌گردد.

اهداف کاردانو برای پنج سال آینده چیست؟

طبق گفته‌های مدیرعامل کاردانو در طی پنج سال آینده قرار است که ۵۰۰ شرکت برتر ایالات متحده کاردانو را خریداری کنند. اهداف دیگر آنها شامل افزایش تنوع فعالیت‌های On-Chain، انتشار سه وایت پیپر دیگر و رشد امنیت آدرس‌ کیف پول‌ها است.

شبکه کاردانو قصد دارد که خدمات خود را به یک میلیارد کاربر ارائه کند؛ ضمن اینکه ایجاد قرارداد با بانک‌های مختلف جهان که در برنامه‌های کاردانو است نیز می‌تواند، در تحقق این امر نقش مهمی را ایفا کند.  

اهداف کاردانو

چرا کاردانو مهم است؟

اگر بازار ارزهای دیجیتال را بررسی نموده و به شرایط قیمتی کاردانو در طول مقاطع توجه داشته باشید؛ می‌بینید که با افزایش سرمایه‌گذاران کاردانو به میزان قابل توجهی قیمت این ارز هم افزایش داشته است که این روند به شکل فرسایشی در حال رخ دادن بوده و موجب مهم شدن کاردانو می‌شود. در شرایط فعلی هر چه سریع‌تر برای سرمایه‌گذاری در کاردانو اقدام کنید به حتم سود بیش‌تری در انتظارتان خواهد بود. 

در کنار مسئله فوق، مواردی در ارتباط با کاردانو وجود دارد که باعث مهم شدن کاردانو شده و در ادامه به آنها اشاره شده است:

کاردانو یک دارایی رمزنگاری دوستدار محیط زیست است

منظور از دوستدار محیط زیست بودن کاردانو این است که سیستم کاردانو با محدود کردن تعداد رایانه‌هایی که می‌توانند تراکنش‌ها را در یک زمان تأیید کنند، میزان برق مصرفی را پایین را آورده و بدین شکل، سازگار با محیط زیست است.

این ارز بر اساس رویکرد پژوهشی و علمی ایجاد شده است

کاردانو بر اساس یک پروژه تحقیقاتی در زمینه بلاکچین و ارزهای دیجیتال توسعه یافته است. تیم توسعه کاردانو که توسط افراد متخصصی هدایت می‌شود، رویکردی علمی را در پیش گرفته است. این رویکرد علمی، عملکردی ارزشمند در دنیای ارزهای دیجیتال تلقی می‌شود؛‌ زیرا تنها کاردانو می‌باشد که این سیستم را اجرایی نموده است. در واقع این رویکرد تضمین می‌کند که تمام تغییرات و ویژگی‌های پیاده‌سازی شده در سیستم این شبکه، برای رفع مشکلات خاص جامعه نیز مفید است.

در مطلب فوق با وضعیت و مسیر آینده کاردانو آشنا شدید که مسائل مطرح شده آینده این پلتفرم را به خوبی برایتان آشکار می‌سازد. با داشتن دید کافی از کاردانو می‌توانید، بهترین تصمیمات لازم را در قبال کاردانو داشته باشید.