FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

قبل از تعریف هاوینگ بیت‌کوین، باید بدانید که بیت‌کوین و بلاکچین اساساً مجموعه‌ا­­ی از رایانه‌ها یا گره‌ها در سراسر جهان هستند که همه کدهای بیت‌کوین را روی آنها بارگیری می‌کنند. هرکدام از این رایانه‌ها، تمام بلاکچین‌های بیت‌کوین را که روی آنها ذخیره شده است، دارند. این بدان معناست که هر رایانه دارای کل تاریخ معاملات بیت‌کوین است. اینگونه تضمین می‌شود هیچ کس نمی‌تواند در سیستم تقلب کند. زیرا هر رایانه‌ای این معامله را انکار می‌کند. حتی کسانی که بعنوان یک گره یا ماینر در شبکه شرکت نمی‌کنند می‌توانند معاملات انجام شده را بصورت زنده مشاهده کنند.

ماینینگ

در فرایند استخراج بیت‌کوین، افراد زیادی با استفاده از رایانه‌های خود تحت عنوان پردازنده معاملات، اقدام به شرکت در بلا‌ک‌چین بیت‌کوین می‌کنند. سیستمی که بیت‌کوین از آن استفاده می‌کند، اثبات کار نام دارد. در سیستم اثبات کار ماینرها باید به نحوی ثابت کنند که برای پردازش معاملات تلاش زیادی صورت گرفته است. اینگونه می‌توانند پاداش دریافت کنند. در این فرایند، ماینرها معادلات پیچیده‌ای را حل می‌کنند. در این اقدام زمان و انرژی زیادی برای اجرای سخت افزار کامپیوتر صرف می‌شود.

رایانه‌هایی که پردازش سریعتری دارند، با انواع خاصی از سخت افزار، پاداش بیشتری کسب می‌کنند. برخی از شرکت‌ها تراشه‌های رایانه‌ای را که به طور خاص برای ماینینگ ساخته شده است، طراحی کرده‌اند.

اصطلاح ماینینگ به معنای واقعی کلمه استفاده نمی‌شود. بلکه با رجوع به روش‌های جمع آوری فلزات گرانبها به کار می‌رود. همانطور که گفته شد، ماینرها معادلات پیچیده‌ای را حل می‌کنند. سپس در انتهای بلوک معاملات اضافه می‌شود و یک زنجیره شکل میگیرد. در نهایت یک بلاکچین جدید ایجاد می‌شود. هنگامی که یک بلوک از معاملات پر می‌شود، ماینرهایی که معاملات درون بلوک را پردازش و تأیید می‌کردند، با بیت‌کوین پاداش می‌گیرند. معاملات با ارزش پولی بیشتر، برای تأمین امنیت نیاز به تأیید بیشتر دارند. این فرآیند ماینینگ نامیده می‌شود. زیرا کار انجام شده برای خارج کردن بیت‌کوین جدید از کد، معادل دیجیتالی کار فیزیکی انجام شده برای بیرون کشیدن طلا از زمین است.

هاوینگ چطور انجام می‌شود؟

زمانی که پاداش ماینر بیت‌کوین کاهش می‌یابد و نصف می‌شود، رویداد هاوینگ بیت‌کوین اتفاق می‌افتد. این رویداد همچنین نیمی از نرخ تورم بیت‌کوین و نرخ ورود بیت‌کوین‌های جدید در گردش را کاهش می‌دهد. هر دو هاوینگ قبلی با چرخه‌های رونق و شکوفایی شدید که با قیمت‌های بالاتر از قبل از این رویداد به پایان رسیده‌اند، همبستگی دارند.

هر ۲۱۰،۰۰۰ بلوک که استخراج می‌شود، حدوداً در هر چهار سال، پاداش داده شده به ماینرهای بیت‌کوین برای پردازش معاملات به نصف کاهش می‌یابد. این امر باعث کاهش نرخ بیت‌کوین جدید در گردش، می‌شود. هر چهار سال یکبار طی رویداد هاوینگ، تمام بیت‌کوین استخراج شده آزاد می‌شود.

در این مرحله، ماینرها کارمزد پردازش معاملات را که کاربران شبکه پرداخت می‌کنند، بعنوان پاداش می‌گیرند. کارمزدهای پرداخت شده سبب می‌شوند تا ماینرها انگیزه ادامه کار در شبکه را داشته باشند و متوقف نشوند.

رویداد هاوینگ اهمیت زیاد دارد. چراکه بیانگر یک گام دیگر در کاهش عرضه بیت‌کوین می‌باشد. در سال ۲۰۰۹، پاداش هر بلوک در زنجیره استخراج شده، ۵۰ بیت‌کوین بود. بعد از هاوینگ اول ۲۵ ،سپس ۱۲.۵ و بعد از ۱۲ مه سال ۲۰۲۰ این رقم  به ۶.۲۵ بیت‌کوین در هر بلوک رسید. برای درک این موضوع، تصور کنید که آیا مقدار طلای به دست آمده از زمین در هر چهار سال یک بار به نصف کاهش یافته است یا خیر. اگر ارزش طلا براساس کمیابی آن باشد، پس کاهش تولید طلا هر چهار سال یکبار به نصف، از نظر تئوری قیمت آن را بالاتر می‌برد.

این هاوینگ‌ها میزان ایجاد کوین‌های جدید را کاهش می‌دهد. در نتیجه میزان عرضه موجود کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند برخی از پیامدها را برای سرمایه گذاران ایجاد کند. زیرا سایر دارایی‌ها با عرضه پایین مانند طلا، می‌توانند تقاضای زیادی داشته باشند و قیمت‌ها را بالا ببرند.

در گذشته، رویدادهای هاوینگ‌ با افزایش چشمگیر قیمت بیت‌کوین ارتباط داشت. در اولین هاوینگ که در نوامبر ۲۰۱۲ رخ داده است، افزایشی از ۱۰ دلار به نزدیک به ۱۱۵۰ دلار داشته است. هاوینگ بعدی بیتکوین در ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاده است. قیمت در این هاوینگ به حدود ۶۵۰ دلار و تا ۱۶ دسامبر ۲۰۱۷، قیمت بیت‌کوین نزدیک به ۲۰،۰۰۰ دلار افزایش یافته بود. این قیمت پس از طی یک سال از این اوج به حدود ۳ هزار و ۲۰۰ دلار، یعنی قیمتی نزدیک به ۴۰۰٪ بیش از قیمت قبل از هاوینگ آن، کاهش یافت.

در صورت عدم افزایش تقاضا و قیمت پس از یک هاوینگ، ماینرها انگیزه‌ای نخواهند داشت؛ زیرا پاداش انجام معاملات کمتر خواهد بود و ارزش بیت‌کوین به اندازه کافی بالا نخواهد بود. برای جلوگیری از این امر، بیت‌کوین فرایندی را برای تغییر مشکلی که برای گرفتن پاداش ماینینگ در نظر گرفته است، دارد. در صورتی که پاداش به نصف کاهش یافته و ارزش بیت‌کوین افزایش نیافته باشد، برای حفظ انگیزه ماینرها، سختی ماینینگ کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که مقدار بیت‌کوین آزاد شده بعنوان پاداش، هنوز هم کوچکتر است اما مشکل پردازش یک معامله کاهش می‌یابد.

این روند دو بار موفقیت آمیز بوده است. تا کنون، نتیجه این هاوینگ‌ها، یک افزایش قیمت و به دنبال آن، افت شدید بوده است. بعنوان مثال، همانطور که در بالا ذکر شد، سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش بیت‌کوین به حدود ۲۰،۰۰۰ دلار بود و فقط به حدود ۳ هزار و ۲۰۰ دلار سقوط کرد. این یک افت شدید است. اما قیمت بیت‌کوین قبل از هاوینگ حدود ۶۵۰ دلار بود. در حالی که این سیستم تاکنون کار کرده است، به طور معمول هاوینگ با حدس و گمان بسیار زیاد و بی ثباتی همراه بوده و از نظر واکنش بازار در آینده، در برابر این اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی است.

*علاقه‌مندان به آموزش مفاهیم ارز دیجیتال و بلاکچین می‌توانید از طریق کانال یوتیوب، ویدیو آموزشی مربوط به هاوینگ بیت‌کوین را دیدن فرمایید.*