بر طبق آخرین اخبار بیت کوین موریزیو لئو، معاون وزیر دارایی ایتالیا، در کنفرانسی در تاریخ ۱۶ اکتبر این خبر را اعلام کرد و توضیح داد که با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، به‌ویژه بیت کوین، دولت انتظار دارد نرخ مالیات را از ۲۶ درصد کنونی به ۴۲ درصد افزایش دهد.

وی در بیانیه‌ای گفت که با پیشرفت و توسعه بیت کوین، انتظار داریم مالیات بر درآمد از ۲۶ درصد به ۴۲ درصد افزایش یابد. این افزایش مالیات ممکن است ایتالیا را در میان کشورهایی قرار دهد که بالاترین مالیات بر ارزهای دیجیتال را در جهان دارند.

 در عین حال، این طرح جدید مالیاتی به نظر می‌رسد که با وعده‌های قبلی جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، در تضاد است که به شهروندان وعده داده بود که مالیات‌های جدیدی وضع نخواهد شد. او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که طبق وعده ما، هیچ مالیات جدیدی برای شهروندان نخواهد بود. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این سیاست جدید مالیاتی بر ارزهای دیجیتال مؤثر خواهد بود یا خیر.

 کشورهایی مانند هند که مالیات‌های سنگینی بر دارایی‌های دیجیتال وضع کردند، با کاهش قابل توجهی در حجم معاملات مواجه شدند، زیرا سرمایه گذاران به پلتفرم‌های خارج از کشور روی آوردند.

این اعلامیه، واکنش‌هایی از جامعه ارزهای دیجیتال ایتالیا را برانگیخته است و بسیاری از کاربران در حال بررسی انتقال به کشورهایی با محیط‌های مالیاتی مطلوب تر، مانند دبی، هستند. هفته گذشته، امارات متحده عربی تمامی تراکنش‌های ارز دیجیتال را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرد.

پائولو آردوینو، مدیر عامل تتر، نارضایتی خود را ابراز کرده و به خروج کاربران ارزهای دیجیتال از ایتالیا به مناطق مساعدتر مالیاتی اشاره کرد. او همچنین بیان کرد که نظر می‌رسد که در منطق ایتالیا هرچه یک بخش موفق‌تر باشد، باید بیشتر مالیات دهد.