به دنبال اخبار مربوط به پروژه شرکت متا (فیس‌بوک سابق) همه شاهد این بودیم که این شرکت چطور در راه‌اندازی پروژه استیبل کوین خود در بستر بلاکچین شکست خورد. در این راستا، کارمندان پروژه تصمیم گرفتند تا این پروژه را ترک نموده و به طور ویژه و انحصاری بلاکچین‌ لایه اول دیگری را توسعه دهند که ارز دیجیتال آپتوس (APTOS) یکی از دستاوردهای مهم این تصمیم است.

معرفی ارز دیجیتال آپتوس Aptos

ارز دیجیتال آپتوس (Aptos) که به تازگی در دنیای ارزهای دیجیتال معرفی شده؛ بر مبنای تکنولوژی بلاکچین فعالیت داشته و به شکلی ایمن، امکان استفاده از آن به مانند ارزهای دیجیتال دیگر وجود دارد.
این شبکه نوآوری‌هایی در اجماع، طراحی قراردادهای هوشمند، امنیت سیستم، عملکرد و غیرمتمرکز نمودن آنها ایجاد نموده و از سرعت تراکنش فوق‌العاده‌ای برخوردار است. برای نمونه آپتوس می‌تواند در هر ثانیه 160,000 تراکنش را پردازش کند؛ در حالی که نزدیک‌ترین شبکه‌ای که به لحاظ سرعت به آن نزدیک باشد، سولانا می‌باشد که در هر ثانیه تنها 50000 تراکنش را پردازش می‌کند. با این شرایط یعنی شبکه آپتوس چیزی نزدیک به سه برابر شبکه دیگری که نزدیک‌ترین شبکه موجود به آن است نیز، سرعت دارد. با ما همراه باشید تا با این پلتفرم مقیاس‌پذیر بیش‌تر آشنا شویم.

معرفی ارز دیجیتال آپتوس Aptos

تاریخچه به وجود آمدن آپتوس

ارز دیجیتال آپتوس در ۱۲ ‌اکتبر سال ‌۲۰۲۲ و بعد از گذشت سه سال توسعه، بالاخره در این تاریخ ارائه رسمی شد. این پروژه توانست در ابتدای راه 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌هایی همچون PAXOS، Coinbase Ventures، FTX Ventures وThree Arrows Capital را جذب کند. بعد از جذب این سرمایه بود که شرکت توانست نیروهای جدیدی را استخدام نموده و توسعه زیر بنایی پروژه را آغاز کند.

چه کسانی بنیان‌گذاران ارز دیجیتال آپتوس هستند؟

مو شیخ و اوری چینگ دو تن از اصلی‌ترین عاملین بوجود آمدن این ارز دیجیتال هستند. البته، تیم توسعه این پلتفرم در مجموع به 120 تن هم می‌رسد. این دو شخص در واقع، دو کدنویس با سابقه در شرکت متا بودند که روی استیبل کوین این شرکت فعالیت داشتند. هر دو آنها، بر روی پروژه DIEM شرکت متا فعالیت می‌کردند که بعد از مدتی با شرکت متا با مشکل مواجه و بدین ترتیب از این شرکت خارج شدند.
اوری چینگ که به عنوان یکی از لیدرهای پروژه فعالیت می‌کرد، به همراه مو شیخ یک شرکت به نام Aptos Labs را افتتاح کردند که در نهایت، سرآغاز بوجود آمدن ارز دیجیتال آپتوس بود.

چه کسانی بنیان_گذاران ارز دیجیتال آپتوس هستند؟

توکن APT چیست؟

توکن APT، یک نوع توکن دیجیتال است که با استفاده از تکنولوژی بلاکچین ساخته می‌شود. این توکن به طور خاص به ارز دیجیتال Aptos مرتبط است و تحت شبکه آن فعالیت می‌کند. این توکن‌ها ممکن است برای پرداخت هزینه‌ها، شرکت در اکوسیستم‌های مختلف یا انجام فعالیت‌های دیگر در ارتباط با پروژه Aptos استفاده شوند.
عرضه کل توکن‌های آپتوساز ابتدا ۱ میلیارد واحد در نظر گرفته شده است که تورمی برای پرداخت پاداش استیکینگ هر سال به آن اضافه می‌شود. سود سالانه استیک Aptos حداکثر ۷ درصد است که هر سال ۱.۵ درصد از آن کاسته شده تا نهایتاً به کم‌تر از ۳.۲۵ درصد برسد.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل ارز دیجیتال ریون‌ کوین

مزایا و معایب پروژه آپتوس چیست؟

اگر وضعیت پروژه آپتوس را مورد بررسی قرار دهیم، به یک سری مزایا و معایب برخورد خواهیم کرد که این موارد را در ادامه شرح می‌دهیم.

مزایای شبکه ارز دیجیتال آپتوس Aptos

  • سرعت تراکنش بی‌نظیر
  • فعالیت در بستر غیرمتمرکز
  • پشتیبانی از قراردادهای هوشمند
  • کارمزد پایین
  • امنیت بالا

معایب شبکه ارز دیجیتال آپتوس Aptos

  • ناشناخته بودن در بین کاربران ارز دیجیتال به علت تازه‌کار بودن آن
  • آزمایشی بودن بخشی از فناوری‌ها و قابلیت‌های این بلاکچین
  • ناسازگاری با ماشین مجازی اتریوم
مزایا و معایب پروژه آپتوس چیست؟

رمز ارز آپتوس چگونه کار می‌کند؟

شبکه آپتوس دارای الگوریتم پیچیده‌ای است که تقریباً عملکردی مشابه به بلاکچین سولانا دارد. این شبکه در بستر کاملاً غیرمتمرکز فعال بوده و می‌توان برنامه‌های غیرمتمرکز را بر روی شبکه آن پیاده‌سازی کرد، به طوری که حتی می‌شود از آن برای بستر دیفای نیز بهره برد.
در شبکه رمز ارز آپتوس همکاری مناسبی با NFT و WEB3 ایجاد شده است که سطح فعالیت آن را دوچندان می‌کند و با توجه به سرعت بالا، امنیت بدون نقص و هزینه کم تراکنش در رمز ارز آپتوس، عملکرد آن بسیار گسترده و بی‌نقص است.

زبان برنامه‌نویسی آپتوس Aptos

آپتوس از طریق زبان برنامه‌نویسی شیءگرا یا آبجکت با عنوان «Move» طراحی شده است که برای بلاکچین و قراردادهای هوشمند، زبانی بسیار کاربردی می‌باشد. به کمک این زبان، تراکنش‌های سریع و ایمنی در بستر غیرمتمرکز آن رخ می‌دهد.
زبان برنامه‌نویسی آپتوس Aptos از یک ماشین مجازی، ابزار توسعه‌دهنده و یک تأیید کننده برای اطمینان از درستی برنامه‌های نوشته ‌شده تشکیل شده است. Move با کنترل دسترسی به منابع و حفاظت از آنها، اطمینان می‌دهد که ایجاد کوین‌های جدید نامعتبر، تقریباً غیرممکن باشد و درعین‌حال از گم‌ شدن یا دو بار خرج ‌کردن کوین‌ها جلوگیری می‌کند.

آیا زبان برنامه‌نویسی Move یک زبان ایمن است؟

زبان برنامه‌نویسی Move یک زبان برنامه‌نویسی طراحی شده برای ایجاد ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوش مصنوعی بر روی بلاکچین است. یکی از ویژگی‌های برجسته Move این می‌باشد که برای افزایش امنیت برنامه‌ها در بلاکچین طراحی شده است. این زبان از ویژگی‌های ایمنی مختلفی برای جلوگیری از خطاها و حملات مختلف استفاده می‌کند که چنین مواردی آن را به یک زبان برنامه‌نویسی ایمن تبدیل کرده است.

آیا زبان برنامه_نویسی Move یک زبان ایمن است؟

الگوریتم اجماع در شبکه آپتوس Aptos

یکی از الگوریتم‌های معروف استفاده شده در بلاکچین‌ها، الگوریتم اجماع Proof of Work (PoW) است که برای نمونه توسط بیت کوین استفاده می‌شود. این الگوریتم معمولاً نیازمند محاسبات پیچیده برای ایجاد یک بلاک جدید است و از این روش برای ایجاد توافق در مورد صحت تراکنش‌ها استفاده می‌کند.
الگوریتم اجماع در شبکه آپتوس مسئول تصمیم‌گیری در مورد تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید برای ثبت تراکنش‌ها در بلاکچین آپتوس می‌باشد. الگوریتم اجماع در بستر بلاکچین به جلوگیری از تقلب و تغییرات غیرمجاز در داده‌های ثبت شده کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با صرافی هوبی گلوبال

کاربرد های رمز ارز Aptos

رمز ارز Aptos یکی از ارزهای دیجیتال است که کاربردهای بسیار فراوانی دارد و در بقا و پیشرفت شبکه آن مؤثر است. یکی از کاربردهای ابتدایی این ارز دیجیتال، پرداخت کارمزدهای شبکه می‌باشد که برای انجام هرگونه تراکنش در داخل این شبکه، باید مقداری ارز دیجیتال آپتوس را در داخل کیف پول خود نگهداری کنید.
قابلیت حضور در فرایندهای حاکمیتی از کاربرد دیگر این ارز دیجیتال است؛ یعنی شما برای ارائه هرگونه پیشنهاد برای توسعه شبکه یا رأی‌گیری بر روی پیشنهادهای مختلف، ملزم به داشتن این ارز دیجیتال در کیف پول خود هستید.
حتی شما با توجه به الگوریتم مورد استفاده این رمز ارز، قادر به استیک کردن ارز دیجیتال آپتوس نیز هستید. مجموع این موارد کاربردهای فراوان این ارز دیجیتال را نشان می‌دهند.

کاربرد های رمز ارز Aptos

رقبای آپتوس چه کسانی و پروژه هایی هستند؟

اگر بخواهیم چند نمونه از رقبای اصلی ارز دیجیتال آپتوس را مورد بررسی قرار دهیم؛ می‌توان به اتریوم، سولانا و کاردانو نیز اشاره کرد.
در موارد زیر به ترتیب از راست به چپ شرایط هر کدام از این ارزها را مشخص کرده‌ایم:

  • زمان عرضه: اتریوم (2015) _ کاردانو (2017) _ سولانا (2020) _ آپتوس (2022)
  • الگوریتم مورد استفاده: آپتوس (POS)+ (BFT) _ اتریوم (POS) _ کاردانو (POS) _ سولانا (POS)
  • سرمایه بازار: اتریوم (۱۹۳ میلیارد دلار) _ کاردانو (۱۳ میلیارد دلار) _ سولانا (۸.۹ میلیارد دلار) _ آپتوس (۲.۷ میلیارد دلار)
  • حداکثر تعداد تراکنش در هر ثانیه: آپتوس (۱۶۰ هزار تراکنش در ثانیه) _ سولانا (۶۰ هزار تراکنش در ثانیه) _ کاردانو (۲۵۰ تراکنش در ثانیه) _ اتریوم (۳۰ تراکنش در ثانیه)

شرکا و همکاران ارز دیجیتال Aptos آپتوس

همکاری‌های ارز دیجیتال آپتوس را می‌توان به موارد زیر نسبت داد.

  • همکاری پروژه ANKR با آپتوس: همکاری ANKR با آپتوس باعث شد که این پروژه به یکی از اولین ارائه‌دهندگان RPC برای این بلاکچین تبدیل شود.
  • همکاری صرافی پنکیک سواپ و آپتوس: صرافی پنکیک سواپ یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز دنیا از شبکه آپتوس نیز پشتیبانی می‌کند. کاربران به‌ راحتی می‌توانند بوسیله این صرافی غیرمتمرکز، ارزهای دیجیتال در شبکه آپتوس را سواپ کنند.
  • همکاری گوگل کلود و شبکه آپتوس: گوگل کلود به‌عنوان یکی از نودهای شبکه آپتوس فعال می‌باشد و در بررسی و تأیید تراکنش‌ها به این شبکه کمک می‌کند.
شرکا و همکاران ارز دیجیتال Aptos آپتوس

نحوه استخراج ارز دیجیتال Aptos

در Aptos، به جای استخراج، مفهوم استیکینگ وجود دارد. کاربران می‌توانند تعدادی از توکن‌های Aptos خود را در استخرهای استیکینگ قفل کنند. این اقدام به آنها اجازه می‌دهد نود‌های شبکه به عنوان تأیید کننده شناخته شوند و در فرایند تأیید تراکنش‌ها و افزایش امنیت شبکه مشارکت داشته باشند. در ازای این مشارکت، کاربران مقداری از توکن‌های Aptos را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.
استیکینگ یک روش ارزآوری برای افرادی است که می‌خواهند ارز دیجیتال Aptos را به صورت مستقیم کسب کنند. این فرایند همچنین با انعطاف بالا به کاربران ارز دیجیتال خرد امکان استفاده از استیکینگ را می‌دهد. از این‌ رو، این روش جایگزین مناسبی برای استخراج Aptos محسوب می‌شود.

چطور و چگونه توکن Aptos (APT) را خریداری کنیم؟

نحوه خرید توکن APT بسیار آسان است و تنها باید مراحل زیر را برای آن طی کنید.

  • انتخاب یک صرافی مناسب: اولین گام برای خرید APT انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال است. اطمینان حاصل کنید که صرافی انتخابی شما از APT پشتیبانی می‌کند و از لحاظ امنیتی معتبر باشد. برای نمونه صرافی بیتکس روم یکی از صرافی‌های قابل اطمینان این زمینه است.
  • ایجاد حساب کاربری: بعد از انتخاب صرافی، باید یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید.
    تأمین موجودی: برای خرید APT، باید موجودی به حساب کاربری خود اضافه کنید که این می‌تواند از طریق انتقال بانکی یا استفاده از ارزهای دیجیتال دیگر باشد.
  • انتخاب روش پرداخت: پس از تأمین موجودی، باید روش پرداخت مورد نظر خود را انتخاب کنید. صرافی‌ها معمولاً انواع مختلفی از روش‌های پرداخت را پشتیبانی می‌کنند، از جمله کارت اعتباری، انتقال بانکی و ارزهای دیجیتال دیگر.
  • خرید: حالا می‌توانید مقدار مورد نظر خود از APT را با استفاده از موجودی حساب خود خریداری کنید.
  • انتقال به کیف پول شخصی: برای افزایش امنیت، پس از خرید APT، توصیه می‌شود تا توکن‌های خریداری شده را به یک کیف پول دیجیتال شخصی منتقل کنید.
چطور و چگونه توکن Aptos (APT) را خریداری کنیم؟

چطور رمز ارز آپتوس را بفروشیم؟

برای فروش این رمز ارز کافیست تا با انتخاب رنج قیمتی مورد نظر خود برای فروش و انتظار برای پیدا شدن یک معامله‌گر را متحمل شوید. بدین شکل رمز ارز آپتوس خود را به فروش می‌رسانید.

چه کیف پول هایی از ارز دیجیتال آپتوس پشتیبانی میکنند؟

  • کیف پول‌های دیجیتال متنوعی در سطح دنیا وجود دارند که از قابلیت پشتیبانی ارز دیجیتال آپتوس برخوردارند که از مهم‌ترین آنها شامل:
  • لجر نانو ایکس (سخت‌افزاری)
  • سیف پل (نرم‌افزاری)
  • تراست ولت (نرم‌افزاری)
  • پترا ولت (نرم‌افزاری)
  • متامسک (نرم‌افزاری)
چه کیف پول هایی از ارز دیجیتال آپتوس پشتیبانی میکنند؟

پیش بینی قیمت آپتوس در سال 2023

این ارز دیجیتال با ارزش بازار حدود ۱.۶۷ میلیارد دلاری در رتبه‌ مناسبی از بازار ارز قرار داشته و با توجه به روند ابتدایی که آن طی می‌کند، اینطور پیش‌بینی می‌شود که قیمت آن تا سقف 8.64 دلار را تجربه کند.
به طور کلی دهه پیش رو برای این ارز دیجیتال نویـد یک دوره حیـاتی و مهم خواهد بود که با شرایط موجود، روند این ارز دیجیتال را وقف خواهد داد.

آیا ارز دیجیتال Aptos آینده دار است؟

اغلب متخصصان، دیدگاه بسیار روشنی برای آینده ارز دیجیتال آپتوس در نظر دارند. در واقع آنها بر این باورند که شبکه مورد نظر، پتانسیل مقیاس‌پذیری بالایی دارد و می‌تواند جایگزین بسیاری از پروژه‌های معروف و مطرح موجود در بازار کریپتو شود.
با تکیه ‌بر سرعت و امنیت ایده‌آل این شبکه و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند می‌توان فاکتور گرفت که Aptos در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتال تا چه حد می‌تواند آینده روشنی داشته باشد. ارز دیجیتال Aptos در اول مسیر خود قرار داشته و پتانسیل موجود برای پیشرفت آن بسیار گسترده و فراوان است.