ضعف شاخص دلار آمریکا نشان از مسیر رو به رشد دارایی‌های پرریسکی مانند بیت کوین و شاخص S&P 500 را می‌دهد.

شاخص S&P 500 (SPX) هفته گذشته 2.24 درصد افزایش یافت. این سومین افزایش هفتگی متوالی آن بود. در طرف مقابل بیت کوین با افزایش اندکی 0.8 درصدی مواجه شد که نشان از ادغام زیر 38 هزار دلار است. دارایی‌های پرخطر به دلیل نزول شاخص دلار آمریکا همچنان در حال رشد هستند.

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال حتی با وجود افزایش 125 درصدی طی سال 2023 هنوز از دارایی‌های بیت کوین دست نکشیده‌اند. این امر نشان از دیدگاه بلند مدت سرمایه‌گذاران است. طبق داده‌های گلس نود حدودا 70 درصد از دارایی‌های بیت کوین هنوز دست نخورده باقی مانده است.

عملکرد روزانه بازار ارزهای دیجیتال
عملکرد روزانه بازار ارزهای دیجیتال

پلتفرم دارایی دیجیتال Fineqia در گزارشی بیان کرد که سرمایه‌گذران در سال 2023 خود را بیشتر در معرض محصولات قابل معامله ارز دیجیتال (ETP) قرار داده‌اند. دارایی‌های ارز دیجیتال از اول ژانویه تا 31 اکتبر 2023 شاهد افزایش 91 درصدی بوده است.

بیت کوین پس از حمایت در متحرک نمایی 20 روزه (35925 دلار)، به تدریج حرکت خود را به سمت مقاومت حیاتی 38 هزار دلار شروع کرد. خرس‌ها در گذشته دو بار از این سطح حفاظت کردند. از همین رو دوباره شاهد یک رالی جدید بر سر این مقاومت خواهیم بود.

نمودار روزانه BTC/USDT
نمودار روزانه BTC/USDT

اگر خرس‌ها دوباره موفق شوند از این مقاومت حیاتی محافظت کنند؛ قیمت به شدت کاهش خواهد یافت به زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه سقوط می‌کند. این امر احتمالا موجب توقف چندین معامله‌گر کوتاه مدت خواهد شد. با سقوط قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه جفت BTC/USDT اصلاحی را شروع می‌کند که قیمت تا 34 هزار دلار و سپس به 32400 دلار سقوط می‌کند.

در طرف مقابل اگر گاوها بر خرس غلبه کنند و مقاومت 38 هزار دلار را رد کنند؛ مرحله بعدی روند صعودی شروع می‌شود. پس از شکست این مقاومت جفت به سمت 40 هزار دلار حرکت می‌کند. این قیمت نیز به عنوان یک مقاومت قابل توجه عمل می‌کند. افزایش میانگین متحرک و همچنین مثبت بودن RSI نشان از کمترین مقاومت را در مسیر صعودی می‌دهند.

اتر در حال تشکیل یک الگوی مثلث صعودی بزرگ است که با یک شکست کامل می‌شود. در ادامه قیمت در بالای 220 دلار بسته می‌شود. هدف از این تنظیم صعودی 3400 دلار است.

نمودار روزانه ETH/USDT
نمودار روزانه ETH/USDT

گاوها در مسیر نزول به سمت میانگین متحرک نمایی 20 روزه (1949 دلار) خرید می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که همچنان سطوح پایین‌تر خریداران را به سمت خود جلب می‌کند. اگر قیمت بالاتر از سطح روانی 2000 هزار دلار باقی بماند، جفت ETH/USDT حرکت خود را به سمت 2090 دلار و سپس 0220 دلار شروع می‌کند.

در سوی مقابل گر قیمت کاهش یابد و به زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه سقوط کند نشان از بازگشت کوتاه مدت خرس‌ها را می‌دهد. پس از این سقوط احتمالا جفت ETH/USDT به سمت میانگین متحرک ساده 50 روزه (1779 دلار) کاهش یابد.

شاخص S&P 500 در 14 نوامبر به بالای خط روند نزولی صعود کرد که نشان از پایان مرحله صعودی را می‌دهد.

نمودار روزانه SPX
نمودار روزانه SPX

میانگین‌های متحرک در مسیر صعودی قرار دارند و شاخص RSI نیز در منطقه بیش از حد خرید قرار دارد. تمام این عوامل نشان از در راس بودن گاوها را می‌دهد. یک مقاومت جزئی در ناحیه بین 4512 تا 4541 دلار وجود دارد که شاید موجب عقب نشینی شود.

از آن طرف در حرکت نزولی میانگین متحرک نمایی 20 روزه به عنوان یک مقاومت پشتیبان قوی عمل خواهد کرد. با بازگشت قیمت از این سطح شاهد روند مثبت خواهیم بود. با روند مثبت چشم‌انداز رالی به سمت 4650 دلار افزایش می‌یابد.

اگر گاوها موفق به شکست میانگین متحرک نمایی 20 روزه شوند شاخص به سمت میانگین متحرک ساده 50 روزه (4340) کاهش می‌یابد. فروشندگان برای نشان دادن قدرت خود باید قیمت را به زیر این حمایت کاهش دهند.

منبع: cointelegraph.com

منبع مطلب: تحلیل قیمت BTC، USDT و SPX