سرمایه‌گذاران از اصلاح شدید بیت کوین شگفت‌زده مانده‌اند. اما سوال اینجاست که این اصلاح نشانه‌ای برای نزول بیشتر است؟؟

بیت کوین هفته گذشته خود را با افزایش 9.55 درصدی بست اما هفته جدید را با نرخ ضعیف آغاز کرد و تا نزدیک قیمت 40500 دلار سقوط کرد. این اصلاح شدید بر آلت کوین‌ها نیز تاثیر گذاشت و موجب انحلال در چندین آلت کوین شد. طبق داده‌های CoinGlass، این انحلال در 11 سپتامبر بیش از 300 میلیون دلار بوده است.

بیت کوین و آلت کوین‌ها با این اصلاحات روند خود را تغییر نمی‌دهند. باید این امر را در نظر دانست که اصلاحات جزئی از هر روند صعودی است. در کل رالی‌های عمودی با لرزش سرمایه‌گذاران کوتاه مدت شاهد عقب‌نشینی‌های شدید می‌شوند. اما از طرفی فرصتی برای سرمایه‌گذاران بلند مدت ایجاد می‌شود تا در سطوح پایین‌تر خرید بیشتری کنند.

تحلیل قیمت BTC، ETH و SPX در 21 آذر 1402
عملکرد روزانه بازار ارزهای دیجیتال

با وجود کاتالیزورهای صعودی که در سال 2024 وجود دارد بعید است که اصلاحات بیشتر از این طولانی شود. این کاتالیزورها شامل تایید چند صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین تا ژانویه، هاوینگ بیت کوین و کاهش نرخ بهره فدرال رزرو می‌شود. این عوامل موجب تغییر بازی و ایجاد روند صعودی شدید می‌شوند.

بیت کوین 11 سپتامبر در نزدیکی 44700 دلار اذغام شدیدی داشت که در نهایت یک مسیر نزولی را در پیش گرفت.

نمودار قیمت بیت کوین در 21 آذر 1402
نمودار روزانه BTC/USDT

با وجود روند نزولی اما قیمت از متحرک نمایی 20 روزه (40708 دلار) برگشت. این امر یک امتیاز مثبت برای گاوها است. خریداران باز در تلاش هستند تا قیمت را به بالای 44700 دلار برسانند، اما خرس‌ها هم ساکت نمی‌مانند و مقاومت خواهند کرد. در همین حال شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز واگرایی منفی دارد که نشان می‌دهد حرکت صعودی در حال کاهش است.

اگر قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه برسد اصلاح عمیق‌تر و قیمت تا 37980 دلار کاهش خواهد یافت. در نتیجه گاوها باید به شدت از این سطح محافظت کنند و انتظار داریم در این سطح شاهد خرید قوی توسط گاوها باشیم.

در طرف مقابل اگر گاوها موفق شوند قیمت را به بالای 44700 دلار برسانند و حفظ کنند؛ دوباره فرمان را به دست میگیرند.

اتر در 9 دسامبر یک ریزش را تجربه کرد و تا 11 دسامبر به زیر سطح 2200 دلار سقوط کرد. این امر نشان از هجوم گاوها به سمت خروج می‌دهد.

نمودار قیمت اتر در 21 آذر 1402
نمودار روزانه ETH/USDT

در اتر نیز مانند بیت کوین، RSI یک واگرایی منفی دارد که نشان از تضعیف حرکت صعودی است. با این حال گاوها تمام توان خود را گذاشته‌اند تا از متحرک نمایی 20 روزه (2186 دلار) دفاع کنند.

از آن طرف اگر قیمت از سطح فعلی جهشی داشته باشد گاوها دوباره تلاش خواهند کرد تا فشار را افزایش دهند و قیمت را به بالای 2403 دلار برسانند و روند صعودی را مجدد از سر بگیرند. اگر گاوها موفق به این امر شوند جفت ETH/USDT می‌تواند تا 2500 دلار و سپس 3000 دلار افزایش یابد.

اما اگر قیمت به زیر میانگین نمایی 20 روزه سقوط کند؛ این دیدگاه باطل و اصلاح به سمت میانگین متحرک ساده 50 روزه (2012 دلار) ادامه می‌یابد.

گاوها طی چند روز گذشته موفق شدند که شاخص S&P 500 (SPX) را بالاتر از سطح شکست 4541 نگه دارند. این امر از تلاش خریداران برای تبدیل این سطح به حمایت خبر می‌دهد.

شاخص SPX در 21 آذر 1402
نمودار روزانه SPX

میانگین متحرک نمایی 20 روزه (4531) و RSI در نزدیک منطقه بیش از حد خرید قرار دارند که نشان از کمترین مقاومت در مسیر صعودی را می‌دهد. اگر خریداران موفق شوند مقاومت 4650 را بشکنند؛ شاخص شتاب خواهد گرفت و تا 4800 دلار افزایش می‌یابد.

در طرف مقابل اگر قیمت به زیر متحرک نمایی 20 روزه سقوط کند، دیدگاه صعودی بالا در کوتاه مدت باطل می‌شود. در صورت رخ دادن این اتفاق شاهد فروش تهاجمی در سطوح بالاتر خواهیم بود. پس از این شاخص به سمت میانگین متحرک ساده 50 روزه (4393) حرکت می‌کند.

منبع: cointelegraph.com

منبع مطلب: تحلیل قیمت BTC، ETH و SPX