یکی از بنیان‌گذاران اتریوم راه حلی پیشنهاد داد که احتمال رشد هر یک از سهامداران نقدینگی استخرها را کاهش می‌دهد. این امر خطر سیستماتیک را ایجاد می‌کند.

ویتالیک بوترین یکی از بنیان‌گذاران اتریوم بوده که نسبت به اعمال انحصار سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) بر انتخاب اپراتورهای گره در استخرهای سرمایه‌گذاری نقدینگی ابراز نگرانی کرده است.

بوترین در یک پست وبلاگی در 30 سپتامبر هشدار داد که اتخاذ رویکرد DAO برای حاکمیت بر اپراتورهای گره، منجر به ایجاد خطرات بالقوه عوامل مخرب برای گره‌ها می‌شود. بوترین ادامه داد: «رویکرد DAO منجر به یک ابزار مدیریتی واحد و بالقوه قابل حمله می‌شود. که در نهایت این پلتفرم بخش بسیار بزرگی از تمام اعتبارسنجی‌های اتریوم را کنترل خواهد کرد.»

بوترین مثالی از ارائه‌دهنده Lido Staking می‌زند که با DAO برجسته شده و عملکردهای گره را تایید می‌کند. همچنین بوترین تاکید می‌کند که تکیه بر یک لایه حفاظتی ناکافی است.

بوترین ادامه می‌دهد: «Rocket Pool فرصت تبدیل به یک اپراتور گره را برای کسانی که یک سپرده 8 اتری ایجاد کنند فراهم می‌کند.» او همچنین از خطرات این امر نیز می‌گوید: «رویکرد Rocket Pool به مهاجمان اجازه حمله 51 درصدی به شبکه را می‌دهد و از طرفی کاربران را مجبور به پرداخت بیشتر هزینه‌ها می‌کند.»

در این صورت داشتن مکانیزمی برای تعیین اپراتور گره اصلی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

منبع مقاله: cointelegraph.com

منبع مطلب: نگرانی تایید اپراتورهای استخر سهام ETH