FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

کارشناسان کریپتونگار با همکاری صرافی بیتکس روم اقدام به بررسی صرافی کوین لوکالی از زوایای مختلف کردند که خواندن این مطلب و دیدن کلیپ طراحی شده برای کاربران عزیز، خالی از لطف نیست.

همانطور که می‌دانید صرافی کوین لوکالی یک صرافی بین‌المللی است که تا به این لحظه از تاریخ هیچ صرافی به این شکل وجود ندارد که به کشورهای در لیست تحریم، خدمت‌رسانی کند.

از طرفی بسیاری از صرافی‌ها در ابتدای کار به جهت محبوبیت و جذب مشتری، اقدام به فعالیت بدون احراز هویت می‌کنند و این امر تا زمانی روی می‌دهد که رگولاتوری‌ها اقدامی درمورد صرافی انجام نداده باشند. این اتفاق شامل بایننس هم بود.

آشنایی با صرافی کوین لوکالی

صرافی بایننس در ابتدای فعالیت خود بدون احراز هویت مشتریان، اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌کرد. حتی کشورهای مورد تحریم از جمله ایران، می‌توانست با این صرافی فعالیت آزاد داشته باشد تا اینکه بالاخره صرافی بایننس توسط رگولاتوری‌ها مجبور به پذیرش قوانین شد و احراز هویت را اجباری اعلام کرد و تن به تحریم ایرانیان و دیگر کشورهای در لیست تحریم داد.

لازم به ذکر است که تحریم مختص ایرانیان نیست، بلکه تحریم مختص به خاک ایران است یعنی اگر شما ایرانی باشید اما در کشوری که جزو لیست تحریم نیست، زندگی کنید، بدون مانع می‌توانید با صرافی بایننس یا هر صرافی دیگر فعالیت کنید.

بعنوان مثال شما ایرانی هستید اما در ترکیه زندگی می‌کنید، لذا می‌توانید در داخل صرافی بایننس احراز هویت کرده و آزادانه فعالیت کنید چرا که خاک ایران مورد تحریم است نه شخص ایرانی. از آنجایی که ترکیه در لیست کشورهای تحریم قرار ندارد، لذا شما از ترکیه می‌توانید آزادانه به فعالیت خود ادامه دهید.

مجددا به صرافی کوین لوکالی می‌پردازیم تا کاربران عزیز از وجود ریسکها مطلع شوند و با آگاهی هرچه تمام‌تر وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوند.

در پایان چند راهکار ارائه می‌دهیم که پیشنهاد می‌کنیم از این راه حل‌ها، جهت فعالیت در هر صرافی بین‌المللی استفاده کنید تا یکروز با مسدودی حساب خود مواجه نشوید.

صرافی کوین لوکالی

همانطور که در ابتدا گفتیم، صرافی کوین لوکالی یک صرافی بین‌المللی است و از آنجایی که طبق قوانین بین‌الملل هیچ بیزنسی حق ندارد خلاف قوانین عمل نماید، پس صرافی کوین لوکالی هم مستثنی از این قوانین نخواهد بود و بالاخره روزی فرا خواهد رسید که عملیات احراز هویت در این صرافی ارز دیجیتال اجباری شده و امکان خدمت‌رسانی به ایران مسدود شود.

هدف از بررسی صرافی کوین لوکالی

البته لازم به ذکر است که ما در این مقاله نمی‌خواهیم قوانین بین‌الملل را شرح دهیم بلکه قصد کارشناسان مجموعه‌ی کریپتونگار از نقد و بررسی صرافی کوین لوکالی دنبال کردن 3 هدف زیر می‌باشد :

  • هدف اول آگاهی
  • هدف دوم ارائه راهکار
  • هدف سوم ارائه نواقص

آگاهی: هدف این است که ایرانیان عزیز مقیم ایران که قصد دارند با ارزهای دیجیتال فعالیت کنند و یا اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال نمایند، با آگاهی بیشتر به بازار کریپتو وارد شوند تا بخاطر عدم آگاهی دچار خسران نشوند.

راهکار: مقصود بعدی مجموعه ارائه‌ی راهکارهایی است که در صورت بروز برخی از مشکلات، تا حد امکان بتوان جلوی خسارت را گرفت و کاربران حداقل بتوانند سرمایه خود را از صرافی خارج کنند. هرچند جلوی تمام مشکلات را نمی‌توان گرفت.

بعنوان مثال اگر یک صرافی ورشکسته شود (مثل صرافی اف تی ایکس FTX) هیچکس اجازه برداشت نخواهد داشت اما بیشتر خطراتی که کاربران را تهدید می‌کند ورشکستگی نیست، بلکه تحریمها هستند.

ارایه نواقص: اما هدف سوم مجموعه ارائه‌ی نواقص و کمبودهایی است که صرافی کوین لوکالی دارد که برای بسیار از کاربران تعجب برانگیز می‌باشد. در ادامه متوجه خواهید شد که چرا باید از وجود چنین نواقصی این‌ همه تعجب کرد.

لازم به‌ ذکر است مطالبی که در اینجا ارائه شده در وبسایت کوین لوکالی کاملا قابل مشاهده است و از طرفی مدیر مجموعه، علی اکبر توسل، شخصا اقدام به سوال پرسیدن از صرافی بایننس و کوین لوکالی کرده‌اند و همین موضوع کمی نگرانی‌ها را بیشتر از پیش می‌کند.

معرفی کامل صرافی کوین لوکالی

صرافی کوین لوکالی در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی توسط سایت U.today معرفی شد. این صرافی از ابتدای فعالیت  تا کنون پایه فعالیت خود را بدون احراز هویت در نظر گرفته که چنین عملی به دلیل جذب مشتری، منطقی بوده و مسلما در آینده احراز هویت این صرافی اجباری خواهد شد. صرافی کوین لوکالی دارای وایت پیپر و نقشه راه بوده که تا به اینجای کار به آنچه که گفته است عمل نموده که در پایین نقشه راه صرافی کوین لوکالی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

این صرافی از ۴۰۰ ارز مختلف در بسترهای BEP2 ,BEP20 ,ERC20 ,TRC20 و BTC پشتیبانی کرده که از بسترهای بلاک چینی محبوب و معروف نزد کاربران است.

نقشه راه صرافی کوین لوکالی

صرافی کوین لوکالی در نقشه راه خود اعلام کرده است که نقشه راه این صرافی ابتدای هر سال میلادی ارائه خواهد شد و از چشم انداز بلند مدت خود تنها به این بسنده کرده است که ما قصد داریم در آینده به بانک غیرمتمرکز تبدیل شویم.

پس صرفا در نقشه راه خود مسیر پیش ر‌وی یکساله را عنوان کرده‌اند که در پایین به آنها می‌پردازیم و از چشم‌انداز خود بعنوان هدف غایی یاد کرده‌اند.

نقشه راه یکساله صرافی کوین لوکالی به صورت زیر تعریف شده است:

سه ماهه اول:

راه‌اندازی درگاه پرداخت پول فیات

برگزاری ICO برای ارز CLYC

سه ماهه دوم:

راه‌اندازی سیستم فیوچرز و مارجین

سه ماهه سوم:

اضافه کردن سیستم NFT

سه ماهه چهارم:

اضافه کردن سیستم استیکینگ

اگر بخواهیم درمورد نقشه راه سال اول آنها صحبت کنیم باید بگوییم طبق برنامه و بدون نقص پیش رفته‌اند و باید منتظر سال میلادی جدید باشیم تا مشخص شود آیا درنقشه راه جدید هم به خوبی عمل می‌کنند یا خیر.

نقشه راه کوین لوکالی
نقشه راه صرافی کوین لوکالی

حال به نقشه راه سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم:

نقشه راه سال ۲۰۲۳ صرافی کوین لوکالی، نسبت به سال ۲۰۲۲، از پیچیدگی و اهمیت بیشتری برخوردار است. گویا این صرافی قصد دارد در سال دوم تاسیس خود، به بسیاری از نیازمندیهای کاربران پاسخ داده و بستری حرفه‌ای طراحی نماید. به عقیده کارشناسان مجموعه ما اگر صرافی کوین لوکالی بتواند به برنامه سال پیش رو دست یابد، بی‌شک در سالهای پیش رو سهمی از بازار را نصیب خود خواهد کرد.

سه ماهه اول:

پیاده‌سازی پلتفرم همتا به همتا

سه ماهه دوم:

راه‌اندازی شبکه اختصاصی ارز دیجیتال خودشان (CLYC)

سه ماهه سوم:

مجهز کردن بلاک چین خودشان به قرارداد هوشمند

سه ماهه چهارم:

راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز

مزایای صرافی کوین لوکالی

صرافی‌های متعددی در سرتاسر دنیا وجود دارند که هرکدام مزایای منحصر به فرد خود را دارند. صرافی کوین لوکالی هم مستثنی از دیگر صرافی‌ها نبوده و تلاش دارد خود را با ارز دیجیتال بومی خودش (CLYC)، منحصر به فرد کند. از طرفی قصد دارد قدم از این فراتر گذاشته و طی چند سال آینده به اولین بانک غیرمتمرکز تبدیل شود.

  1. همکاری با بایننس
  2. پشتیبانی از تقریبا ۴۰۰ ارز دیجیتال معتبر
  3. پشتیبانی از شبکه‌های بلاک چین محبوب نزد کاربران از قبیل BEP2 ,BEP20 ,ERC20 ,TRC20 و BTC
  4. فعالیت حدود یکسال بدون مشکل و نقص‌های جدی
  5. بین المللی بودن فعالیت این صرافی ارز دیجیتال
  6. استفاده از درگاه پرداخت فیات
  7. عمل کردن به برنامه یکساله خود
  8. پشتیبانی از چهار زبان اصلی (انگلیسی، فارسی، عربی و ترکی)
  9. ارائه سرویسهای اسپات، مارجین، فیوچرز، همتا به همتا، استیکینگ و NFT
  10. ارائه لوریج ۱۲۰
  11. احراز هویت با مدارک ایرانی
  12. امکان فعالیت بدون احراز هویت

خب تا اینجا مزایای این صرافی عنوان شد و لازم است در ادامه به معایب آن هم بپردازیم.

معایب صرافی کوین لوکالی

1- اولین موردی که مجموعه‌‌ی ما بعنوان نقص در این صرافی می‌بیند این است که، در قسمت درباره ما در سایت کوین لوکالی هیچ تاریخ فعالیتی ثبت نشده و تاریخ معیار ما تاریخی است که سایت U.today در مقاله‌ای حضور این صرافی را اعلام کرده است. از طرفی تاریخ عضویت این صرافی در پینترست نیز می‌تواند معیار شروع فعالیت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال موسسه باشد که بسیار به تاریخ سایت U.today نزدیک است.

2- چرا یک چنین صرافی نباید در شبکه‌های اجتماعی معروف، صفحه‌ای داشته باشد؟ و یک پلتفرمی را  انتخاب کند که مبتنی بر گرافیک و تصویر باشد.

هرچند صرفاً وجود شبکه‌های اجتماعی معروف، به هیچ عنوان دال بر ماندگاری یک بیزینس نخواهد بود دقیقا مثل صرافی FTX که در اکثر پلتفرم‌ها فعالیت داشت اما در نهایت ورشکستگی خود را اعلام کرد.

3- اما نکته‌ی بعد که بعنوان یک عیب بزرگ مطرح می‌شود نداشتن دفتر تاسیس شرکت است. اگر به قسمت درباره ما رجوع کنید هیچ دفتر ثبتی یافت نخواهد شد که باز هم ما به همین بسنده نکردیم و به پشتیبانی پیام ارسال کردیم اما پاسخی دریافت نشد.

باز هم دست از تحقیق برنداشتیم و در توییتر و اینستاگرام صرافی کوین لوکالی جویا شدیم و از طریق این شبکه‌ها همین سوال را پرسیدیم اما باز هم پاسخی دریافت نکردیم.

4- مورد بعد اینکه این صرافی دارای باگهای متعددی است. از عدم روان بودن صفحات در زمان اسکرول گرفته تا باگ صفر شدن موقتی بالانس کاربران و باگهایی از این دست که به راحتی در سایت یافت می‌شود. چرا باید برای یک صرافی که ابتدای راه هست بر سر وجود باگ و طراحی درجه یک صحبت شود؟

دلیلش این است که اول تیم کوین لوکالی و حتی صرافی بایننس بطور غیررسمی مدعی همکاری با هم هستند و بسیاری بر این باورند که صرافی بایننس به دلیل دور زدن تحریم‌ها و جذب مجدد کاربرهای از دست رفته بدلیل احراز هویت، اقدام به لانچ این صرافی نموده است. چرا که صرافی بایننس حدود ۶۰ درصد از مشتری‌هایش را در زمان اجباری شدن احراز هویت از دست داد.

حتی تیکتی که توسط علی اکبر توسل به بایننس زده شد، هیچگونه جواب قطعی از بایننس دریافت نشد که این صرافی مربوط به خودمان است یا نه؟ اما به هیچ عنوان هم اعلام نکردند که شایعه هست یا ما با هیچ کسی همکاری نداریم و مسلما اگر این دو با هم همکاری نمی‌کردند، صرافی بایننس نه تنها به ما جواب قطعی می‌داد، بلکه در صفحات رسمی‌شان هم ادعای صرافی کوین لوکالی دال بر فعالیت و همکاری با بایننس را رد می‌کرد.

ماجرا به چند دلیل عجیب‌تر می‌شود.

اول اینکه اگه صرافی بایننس با صرافی کوین لوکالی یکی هست، پس چرا این همه باگهای فاحش در سایت موجود می‌باشد. وجود باگ در برنامه‌نویسی و هر استارتاپی امری عادی است اما نه برای صرافی بایننس که بیش از ۱۰ سال است که فعالیت می‌کند‌.

باگ بعد وجود تناقضات در قسمت حجم معاملات هر ارز هست که خب مسئله کوچکی نیست.

مورد مهم بعدی مشخص نبودن اعضای تیم کوین لوکالی است. هیچگونه اطلاعاتی حتی از مدیر این صرافی در دسترس نیست و باز هم به این سوال هیچگونه پاسخی ندادند.

موضوع حائز اهمیت بعدی این است که صرافی بین‌المللی کوین لوکالی حدود ۴۰۰ ارز مختلف را پشتیبانی می‌کند که این ارزها در بسترهای BEP2 ,BEP20 ,ERC20 ,TRC20 و BTC می‌باشند، حال چرا ترافیک این سایت بزرگ بیشتر از ایران است. طبق آمار ترافیک بیش از ۸۵ درصد مشتریهای این صرافی را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

مورد بعد اشاره به بخش قبول قوانین بین‌الملل هست که این صرافی دقیقا قید کرده ما از قوانین بین‌الملل تبعیت می‌کنیم و حتی یادآور شده است که احراز هویت در این صرافی بر اساس قوانین بین‌الملل می‌باشد اما دقیقا تمام این موارد در حال نقص شدن می‌باشند که از دلایل نقص این قوانین می‌توان به احراز هویت از طریق مدارک ایرانی و حتی وارد کردن شماره موبایل ایرانی اشاره کرد.

چند دستورالعمل کارامد هنگام کار با صرافی‌های خارجی

در نهایت چندین راهکار ساده ارائه می‌دهیم که پیشنهاد کارشناسان ما بر این است که اگر می‌خواهید در صرافی‌های خارجی فعالیت کنید، حتما این راهکارها را در دستور کار خود قرار دهید.

راهکارها:

  • ثبت نام از طریق ایمیل نه شماره موبایل ایران
  • انجام دادن احراز هویت با پاسپورت
  • ورود با آی‌پی ثابت کشور ترکیه یا کشورهایی که در لیست تحریم نیستند و دسترسی به آنان آسان است.

دلیل این راهکارها بسیار روشن است. اگر شما با شماره موبایل ثبت نام انجام دهید، بدون شک یکروز شما را به سادگی از روی موبایل شناسایی کرده و به دلیل ایرانی بودنتان ممکن است حسابتان به خطر بیفتد. دلیل احراز هویت با پاسپورت هم دقیقا مثل احراز هویت با ایمیل است.

و اما چرا پیشنهاد ما ورود با آی‌پی از کشورهایی که در دسترس هستند، است؟ به این دلیل که اگر روزی اتفاقی افتاد بتوانید با سفر به کشور مورد نظر وجوه خود را آزاد کنید.

نتیجه‌گیری

به طبع با وجود چنین مشکلات و نواقصی، قبول این موضوع خیلی سخت است که صرافی کوین لوکالی مربوط به صرافی بایننس و یا حتی بروکر آن باشد.

از طرفی بدلیل ریسک بالای اعمال فشار از طرف رگولاتوری‌ها به صرافی‌های بین‌المللی، ما پیشنهاد می‌کنیم با صرافی‌های داخلی مثل بیتکس روم فعالیت کنید. البته که این صرافی در ابتدای راه قرار دارد و تنها از بازار OTC پشتیبانی می‌کند اما برنامه‌های بلند مدت با مدیریتی منسجم دارد که بدون شک روزی به یکی از بزرگترین صرافی‌ها بدل خواهد شد.