FavoriteLoadingافزودن به علاقه مندی ها

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید، به حتم باید با اصطلاح سواپ کردن ارزهای دیجیتال چند باری مواجه شده باشید که قصد داریم در ادامه این مطلب، شما را بیش‌تر با آن آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

سواپ ارز دیجیتال به زبان ساده

سواپ ارزهای دیجیتال به معنی تبدیل ارزهای دیجیتال به سایر رمز ارزها به منظور کسب سود و برطرف کردن نیاز است. سواپ ارزهای دیجیتال به طور کلی می‌تواند به دو موضوع اشاره داشته باشد:

1- مبادله مستقیم مقدار مشخصی از یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر به کمک یک صرافی تسهیل می‌گردد.

صرافی‌های بسیاری در بازار ارز وجود دارند که به کاربران این اجازه را می‌دهند تا با پرداخت یا دریافت ارزهای فیات و یا ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتال دیگری را خریداری نموده و یا اینکه آنها را به فروش رسانند. با این حال ممکن است به‌ دلیل محدودیت نقدینگی و معاملات صرافی‌ها، کاربرانی که می‌خواهند بین دو توکن معامله‌ای را انجام دهند، قادر به انجام این کار نباشند. این امر به ویژه در مورد توکن‌هایی صدق می‌کند که محبوبیت کمتری دارند؛ زیرا اغلب آنها در تعداد صرافی‌های اندکی معامله می‌شوند. در این شرایط کاربران مجبور می‌شوند تا به جای یک معامله مستقیم، ابتدا ارز دیجیتال خود را به ارز فیات یا یک ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین یا اتریوم تبدیل نموده و در مرحله بعد، به ارز دیجیتال مورد نظر خود تبدیلشان کنند.

البته برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال این موضوع را با تجمیع صرافی‌های دیگر و تأمین نقدینگی از آنها حل کرده‌اند. نتیجه نهایی این است که کاربران می‌توانند بین دو ارز دیجیتال، مستقیماً بدون دردسر و یا مشمول شدن به هزینه اضافی، تبادل مورد نظر خود را انجام دهند. برخی از سرویس‌های ارائه دهنده این خدمات عبارت‌اند از: Metamask ،ShapeShift و AirSwap

2- مهاجرت یک ارز دیجیتال از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر

برخی از ارزهای دیجیتال مانند NEO ،ETH و QTUM علاوه‌ بر هدف اصلی خود (به عنوان پول دیجیتال غیرمتمرکز) به کاربران این اجازه را می‌دهند تا سایر ارزهای دیجیتال را بر روی بلاکچین خود راه‌اندازی کنند. این توکن‌های لایه دوم می‌توانند بدون صرف زمان و منابعی برای رشد اکوسیستم خود، از امنیت و امکانات بلاکچین میزبان نیز استفاده نمایند. با این حال در برخی موارد ممکن است، بستری که یک توکن بر اساس آن ساخته شده است برای نیازهای فعلی آن کافی نباشد؛ به عنوان مثال، توسعه دهندگان ممکن است که توکن خود را بر روی بلاکچین اتریوم ساخته تا از تعداد کاربران زیاد آن در زمان عرضه اولیه توکن استفاده کنند، اما سپس تصمیم بگیرند که برای پیشبرد و بسط توکن خود به پارامترهای اساسی بیشتری نیاز داشته باشند. در این حالت توسعه ‌دهندگان توکن پس از راه‌اندازی بلاکچین اختصاصی‌ خود، توکن‌های موجود را به بلاکچین خود سواپ می‌کنند.

آیا سواپ ارزهای دیجیتال همیشه از طریق صرافی انجام می‌شود؟

خیر. برخی از کیف پول‌های دیجیتال امکاناتی را ارائه می‌کنند که برای مبادله ارزهای دیجیتال نیاز به صرافی را از بین می‌برد.

سواپ ارز دیجیتال

بهترین مزیت سواپ یا تعویض توکن

افراد زیادی ارزهای دیجیتال خود را در پلتفرم‌های مختلف سواپ می‌کنند که برگرفته شده از مزیت‌های آن است. از این سری مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • یکی از دلایل سواپ کردن ارزهای دیجیتال، دست‌یابی به سود است. شما می‌توانید با معامله کردن ارزهای دیجیتال به سود خاصی دست یابید، چرا که قیمت ارزهای دیجیتال به سرعت در حال تغییر است. به این ترتیب، اگر پیش‌بینی‌های خود را به درستی انجام داده باشید، با سواپ کردن ارزهای دیجیتال در زمان مناسب، قادر به کسب سود خواهید بود.
  • از دیگر مزیت‌هایی که از دلایل اصلی سواپ کردن ارزهای دیجیتال می‌باشد، درآمد منفعل از آن است؛ بدین معنا که بعضی از ارزهای دیجیتال قابلیت استیکینگ دارند، یعنی می‌توان با قفل کردن یک ارز دیجیتال خاصی از دارایی خود، در پی این کار مقداری سود را دریافت نمایید.
  • مزیت دیگری از سواپ کردن ارزهای دیجیتال، تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری است. تنوع دادن به سبد سرمایه‌گذاری معمولاً به عنوان یک روش مؤثر برای مقابله با ریسک نوسانات قیمت انجام می‌گیرد.

انواع سواپ در ارز دیجیتال

  • سواپ از طریق صرافی
  • سواپ در صرافی غیرمتمرکز
  • سواپ با استفاده از کیف پول لجر
  • مبادلات اتمی

سواپ از طریق صرافی

سواپ ارز دیجیتال به کمک صرافی یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که کاربران از آن استفاده می‌کنند. در این روش تنها کافیست در یک صرافی ثبت نام نموده و در آن احراز هویت شوید. سپس باید حساب خود را شارژ کرده و یا رمزارزهایتان را به آدرس کیف پول صرافی انتقال دهید. بعد از انجام موارد فوق ذکر، می‌توانید رمز ارزهای خود را با سایر ارزهای دیجیتال نیز مبادله نمایید.

سواپ در صرافی غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال دارایی‌ کاربران را در پلتفرم خود نگهداری نمی‌کنند؛ بلکه شما برای صرافی رمز ارز خود را ارسال نموده و آنها رمز ارز مورد نظر شما را سواپ کرده و در نهایت آن را به کیف پولتان ارسال می‌کنند.

سواپ در کیف پول لجر

برای سواپ از طریق کیف پول لجر ابتدا باید این کیف پول را خریداری نموده و سپس نرم‌افزار لجر لایو را دانلود نمایید. برخلاف اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال، پس از طی شدن فرایند سواپ، ارزها به کیف پول شما انتقال داده‌‍ شده و کنترل دارایی‌ها در دست خودتان خواهد بود.

مبادلات اتمی

مبادله اتمی یا اتمیک سواپ، روشی به منظور مبادله مستقیم رمز ارزها است، به شکلی که دیگر خبری از واسطه‌گری صرافی‌ها نخواهد بود. هنگام انجام مبادلات اتمی، کنترل کلیدهای خصوصی به طور کامل در دسترس کاربران خواهد بود.  

سواپ کردن

تفاوت ترید با سواپ ارز دیجیتال

زمانی که به بررسی ترید و سواپ ارز دیجیتال می‌پردازیم، به ماهیت یکسانی میان آن دو دست می‌یابیم، اما با این وجود تفاوت‌هایی را می‌توان در روند آنها مشاهده کرد؛ مثلاً هنگامی که شما به ترید رمز ارزها می‌‎پردازید، درواقع معاملات خود را بر اساس یک اوردر بوک و یا درخواست خرید و فروش رمز ارز سایر کاربران بنا می‌کنید. این در شرایطی است که فرایند سواپ، دارای انعطاف‌پذیری بیش‌تری بوده که شما در این شرایط می‌توانید رمزارزهایی را با یکدیگر تبادل کنید که شاید در بازار معاملات اسپات وجود نداشته باشند. این امر علاوه بر تسهیل معاملات و سرعت بالای انجام تراکنش، پرداخت کارمزد بیش از یکبار را از معاملات کاربران حذف می‌کند.

کدام صرافی‌ها می‌‎توانند سواپ ارز انجام دهند؟

همانطور که می‌دانید در بازار ارزهای دیجیتال دو نوع صرافی وجود دارد که بخشی از آنها در بستر غیرمتمرکز و بخش دیگری از آنها بر بستر متمرکز فعالیت دارد؛ اگر بخواهیم فرایند ایمن سواپ را به یکی از آنها نسبت دهیم، نوع متمرکز صرافی‌ها به علت بهره‌مندی از قوانین و مقررات خاص، از امنیت بیشتری برای انجام سواپ برخوردارند، هر چند که در هر دوی این صرافی‌ها از فرایند سواپ پشتیبانی می‌کنند.  

یکی از مسائلی که باید در این رابطه در نظر گیرید، پوشش صرافی از ارز دیجیتال مدنظرتان است که معمولاً صرافی‌های غیرمتمرکز از تعداد ارزهای دیجیتالی بیش‌تری پشتیبانی می‌کنند که یعنی به احتمال زیاد، از طریق صرافی غیرمتمرکز احتمال انجام سواپ به نسبت به صرافی متمرکز بیش‌تر خواهد بود.

معرفی صرافی‌های سواپ خارجی

برای انجام سواپ خوب است با چند مورد از بهترین صرافی‌های این زمینه نیز آشنا شوید.

صرافی یونی سواپ (Uniswap)

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز می‌باشد که بر خلاف مکانیزم صرافی‌های متمرکز، امکان تبادل توکن‌ها را بدون نیاز به سفارش‌گذاری در لیست سفارش‌ها فراهم کرده است. نحوه سواپ در صرافی‌های متمرکز به این شیوه می‌باشد که کاربر، توکنی را از کیف پول خود به کیف پول صرافی انتقال داده و برای دریافت توکن دیگر در لیست سفارش قرار می‌گیرد. همچنین طرف دوم یا همان طرف معامله هم توکن را به صرافی داده و در لیست قرار می‌گیرد. حال صرافی از کیف پول اختصاصی خود توکن مورد نظرتان را به شما و توکن فرد دوم را به کیف پول وی منتقل می‌کند.

صرافی سوشی سواپ (SushiSwap)

صرافی سوشی سواپ (SushiSwap) یک صرافی غیرمتمرکز در حوزه ارزهای دیجیتال است که بر اساس استاندارد ERC-20  پایه‌ریزی شده است. از طریق این صرافی می‌توان همانند صرافی‌ یونی سواپ از فرایند سواپ بهره‌مند شده و تبدیل ارز را به راحتی در آن انجام داد.

صرافی برگر سواپ (Burger Swap)

با توجه به غیرمتمرکز بودن برگر سواپ، محدودیتی در استفاده از این پلتفرم وجود ندارد. یعنی اینکه می‌توانید انواع ارز دیجیتال را در آن سواپ کنید. در واقع برگر سواپ یک پروتکل دیفای است که امکان سواپ (تبدیل) توکن‌های صادر شده روی اسمارت چین بایننس و کسب پاداش برای فراهم کردن نقدینگی این بازارها را فراهم می‌کند.

سواپ ارز

بهترین زمان برای سواپ در کریپتو

همانطور که تا الان متوجه شده‌اید، می‌توانید به جای انجام ترید، از طریق سواپ به سود مورد انتظار خود دست یابید؛ اما مسئله‌ای که ذهن کاربران را درگیر خود می‌کند این است که چه زمانی برای این امر مناسب است؟

فرض را بر این بگذارید که شما مقداری ارز سولانا را در اختیار خود داشته و قصد دارید تا از یک بازار دیجیتال، کالایی را با استفاده از ارز دیجیتال خود خریداری کنید. در صورتی که بازار مذکور تنها رمز ارز اتریوم را به عنوان روش پرداخت بپذیرد، شما می‌‎توانید با سواپ کردن ارز خود به اتر، خرید خود را بدون هیچگونه مشکلی تکمیل کنید. پس به نوعی زمان‌بندی انجام سواپ هم می‌تواند به صورت پیشامد و هم به شکل برنامه‌ریزی شده صورت گیرد.   

بهترین پلتفرم‌های سواپ ارز دیجیتال در ایران کدام‌ها هستند؟

با افزایش کاربرد سواپ در بازار ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های زیادی پا به عرصه فرایند سواپ گذاشته‌اند و کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در این پلتفرم‌ها سواپ کنند.

توسعه دهندگان کیف پول ارز دیجیتال معمولاً از خدمات مبادله ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند تا برای کاربران این توانایی را ایجاد کنند که آنها بتوانند با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال خود ارزهای خود را بدون وجود هیچگونه مشکلی تبدیل نمایند. چند مورد از بهترین پلتفرم‌های سواپ شامل موارد زیر است:

  • کوییک سواپ (QuickSwap)
  • یونی سواپ (Uniswap)
  • پنکیک سواپ (PancakeSwap)
  • سوشی سواپ (Sushiswap)

آموزش سواپ در تراست والت

روش سواپ برای تبدیل ارز در تراست والت یک روش بسیار ساده است؛ در واقع روش سواپ کردن را با کیف پول تراست والت ادغام کرده‌اند تا کار معامله‌گران و کاربران برای این امر آسان‌تر باشد. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که برای انجام تراکنش‌های سواپ نیز باید کارمزدی را پرداخت نمایید. مراحل سواپ در تراست والت به شرح زیر است:

  1.  برای شروع این کار، در صفحه کیف پول تراست والت، گزینه  DEX را انتخاب نمایید. این گزینه در پایین صفحه کیف پول قابل رویت است.
  2. در مرحله بعدی از تب‌های بالای صفحه، گزینه SWAP را انتخاب کنید.
  3. در بخش سواپ، باید توکنی که را که به عنوان دارایی خود در اختیار دارید، همچنین توکنی که قصد دریافت آن را از سواپ دارید مشخص نمایید. پس یعنی به طور کلی باید دو توکن را مشخص کنید. اگر قصد تغییر توکن را داشتید می‌توانید، از طریق علامت فلش کنار نام توکن این فرایند را صورت دهید.  
  4. در مرحله آخر تعداد توکن‌هایی را که می‌خواهید وارد معامله کنید را مشخص کنید. بعد از وارد کردن مقدار موردنظر، به گزینه Next مراجعه کرده تا به صفحه تأیید تراکنش منتقل شوید. در اینجا تنها با لمس گزینه Send فرایند شما تکمیل می‌گردد.

نکته قابل توجه در این فرایند این می‌باشد که ممکن است زمان تبدیل ارزها با یکدیگر متفاوت باشد، پس درباره این مسئله نگرانی خاصی نداشته و تنها کوشایی لازم را به خرج دهید.  

سواپ کردن ارزهای دیجیتال

آینده سرویس‌های سواپ در بازار رمز ارزها

در حالی که ترید ارزهای دیجیتال همچنان به عنوان یکی از فعالیت اصلی بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود، با این وجود انتظار می‌رود که از فعالیت‌های خاصی نظیر سواپ هم حمایت شود. یعنی در کنار افزایش ترید ارزها می‌توان برای سواپ ارزها هم ارزش خاصی را قائل شد چرا که همانند ترید، به عنوان فعالیتی سودآور نیز مطرح هستند. بهبود امنیت، افزایش سرعت سواپ ارز و ارائه ویژگی‌های کاربردی از جمله بهبودهایی است که توسط ارائه دهندگان سرویس‌های توکن سواپ در دست انجام است که منجر به افزایش کاربران این فرایند می‌گردد. 

با وجود موارد یاد شده، یکی از بهترین ویژگی‌های سواپ Swap  در مقابل ترید این است که انجام این نوع مبادله، نیازی به دانش قبلی در رابطه با خرید و فروش رمز ارز نداشته و کاربران تازه وارد هم می‌‎توانند به راحتی از این سرویس استفاده نمایند. با وجود موارد فوق ذکر شده می‌توان، آینده رو به پیشرفت بیش‌تری را برای سواپ ارزهای دیجیتال پیش‌بینی کرد.